Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Under vintern tappade jag lite av mina inspirationskaskader någonstans. Jag hamnade i någon form av skapardvala. Det var fruktansvärt. Skaparglädjen är nu på väg tillbaka i takt med att ljuset och våren stormar in. Skapardvalan är över, och här kommer vårens första (för er) nedtecknade rollspelsklur. Idén är helt färsk, bara några få timmar gammal.
Idén är obunden på det sättet att den (ännu) inte är bunden till något speciellt system eller rollspel. Det funkar nog helt okej att klämma in den i en mer eller mindre standard fantasy eller sci-fi-värld. Fungerar även att köra i vår värld utan modifikationer (utöver det som strax ska komma att presenteras).
Nåja, ska jag försöka komma till saken kanske?
Det handlar om att driva handlingen med hjälp av figurerna.
Vi har exempel på hur man gör detta i Krilles Västmark (med uppmaningar att göra levande figurer med gedigna bakgrunder), Risings Eskapix, mitt Dorm (som är lagt rejält på is just nu. Anledningen till detta kan vi ta någon annan gång.) och en massa andra sköna spel som uppmanar till eller kanske till och med med bygger på att bygga berättelsen utifrån rollfigurerna.
För att bygga berättelsen utifrån rollfigurerna krävs intressanta och unika figurer. Utifrån detta faktum kom idén som jag nu äntligen närmar mig att berätta om.
Det handlar om speciella figurer. Väldigt speciella figurer.
Figurerna kan vara lite vilka som helst, så länge som de har en viktig sak gemensamt:
De är utsända eller har fått uppdrag av någon gud eller annan lämplig mystisk kraft. Deras enda uppdrag är mycket enkelt; att återställa balansen i världen.
Att återställa världens balans:
Uppnå perfekt balans mellan öppenhet och styrka, både i sig själva och andra, få en jämn balans mellan goda och onda handlingar, se till att människorna lever i harmoni och samspel med varandra och naturen och så vidare..
Figurerna är alltså som allt annat folk, fast med ett ganska konstigt uppdrag från någon gud eller vad som nu passar in i historien. Om man tycker att det passar in kan figurerna mycket väl ha fått någon sorts krafter utöver vad folk i allmänhet har, kanske i form av besvärjelser, superkrafter eller allmänt överdrivna kunskaper och förutsättningar.
Jag tror att ni har förstått grundidén nu. Det som är kvar är ungefär... allt. Det finns hur mycket som helst att spinna vidare på och utveckla. Hur ska hela den här berättelsen te sig? Hur bygger man upp historien? Blir det ett helt rollspel, en kampanj eller kanske bara ett scenario av det? Vilken miljö ska man stoppa in det i? Ska figurerna vara vanliga människor eller ska de ha blivit bemedlade med någon slags superkrafter eller magi?
Grundidén är klar. Frågan är vad man gör av det.
Jag tror nog inte att man kan bygga ett helt rollspel på det, men man skulle kunna göra en hyfsat annorlunda kampanj av det.
Jag kan till exempel se framför mig en ganska vild och fartfylld kampanj i science fiction-miljö där de svartklädda, skjutvapen- och superkraft á la Matrix-försedda figurerna börjar 'tvångsharmonisera' människor genom att döda alla som skadar balansen. De kanske ser någon som är väldigt snäll eller modig och inser att de måste väga upp det genom att sprätta upp några barn (eller vice verca).
Jag kan se en fantasykampanj med riddare som får uppdraget och slutar slåss för Gud och börjar slåss för harmoni och rättvisa (de kanske ser det som balans) istället.
Sedan kan jag även se framför mig en mysig filosofikampanj i nutidsmiljö som blir ganska annorlunda rollspel med lite konkreta handlingar och mycket dialoger mellan de tankfulla figurerna som fullständigt skiter i sitt uppdrag och börjar filosofera runt harmoni, hur man beter sig mot andra och så vidare.
Hur kampanjen blir beror på väldigt många saker. Grundidén kan vridas till vad som helst med hjälp av en massa variabler (spelledaren, spelarna, vilken miljö man lägger det i, rollfigurerna, hur man presenterar/motiverar själva 'uppdraget' och en massa andra saker).
Jag vet inte vad jag gör av det, men det blir absolut någon sorts scenario eller kampanj av det. Någon gång.
Nu har jag svamlat länge nog. Jag ville bara berätta om min idé.
Idén är obunden på det sättet att den (ännu) inte är bunden till något speciellt system eller rollspel. Det funkar nog helt okej att klämma in den i en mer eller mindre standard fantasy eller sci-fi-värld. Fungerar även att köra i vår värld utan modifikationer (utöver det som strax ska komma att presenteras).
Nåja, ska jag försöka komma till saken kanske?
Det handlar om att driva handlingen med hjälp av figurerna.
Vi har exempel på hur man gör detta i Krilles Västmark (med uppmaningar att göra levande figurer med gedigna bakgrunder), Risings Eskapix, mitt Dorm (som är lagt rejält på is just nu. Anledningen till detta kan vi ta någon annan gång.) och en massa andra sköna spel som uppmanar till eller kanske till och med med bygger på att bygga berättelsen utifrån rollfigurerna.
För att bygga berättelsen utifrån rollfigurerna krävs intressanta och unika figurer. Utifrån detta faktum kom idén som jag nu äntligen närmar mig att berätta om.
Det handlar om speciella figurer. Väldigt speciella figurer.
Figurerna kan vara lite vilka som helst, så länge som de har en viktig sak gemensamt:
De är utsända eller har fått uppdrag av någon gud eller annan lämplig mystisk kraft. Deras enda uppdrag är mycket enkelt; att återställa balansen i världen.
Att återställa världens balans:
Uppnå perfekt balans mellan öppenhet och styrka, både i sig själva och andra, få en jämn balans mellan goda och onda handlingar, se till att människorna lever i harmoni och samspel med varandra och naturen och så vidare..
Figurerna är alltså som allt annat folk, fast med ett ganska konstigt uppdrag från någon gud eller vad som nu passar in i historien. Om man tycker att det passar in kan figurerna mycket väl ha fått någon sorts krafter utöver vad folk i allmänhet har, kanske i form av besvärjelser, superkrafter eller allmänt överdrivna kunskaper och förutsättningar.
Jag tror att ni har förstått grundidén nu. Det som är kvar är ungefär... allt. Det finns hur mycket som helst att spinna vidare på och utveckla. Hur ska hela den här berättelsen te sig? Hur bygger man upp historien? Blir det ett helt rollspel, en kampanj eller kanske bara ett scenario av det? Vilken miljö ska man stoppa in det i? Ska figurerna vara vanliga människor eller ska de ha blivit bemedlade med någon slags superkrafter eller magi?
Grundidén är klar. Frågan är vad man gör av det.
Jag tror nog inte att man kan bygga ett helt rollspel på det, men man skulle kunna göra en hyfsat annorlunda kampanj av det.
Jag kan till exempel se framför mig en ganska vild och fartfylld kampanj i science fiction-miljö där de svartklädda, skjutvapen- och superkraft á la Matrix-försedda figurerna börjar 'tvångsharmonisera' människor genom att döda alla som skadar balansen. De kanske ser någon som är väldigt snäll eller modig och inser att de måste väga upp det genom att sprätta upp några barn (eller vice verca).
Jag kan se en fantasykampanj med riddare som får uppdraget och slutar slåss för Gud och börjar slåss för harmoni och rättvisa (de kanske ser det som balans) istället.
Sedan kan jag även se framför mig en mysig filosofikampanj i nutidsmiljö som blir ganska annorlunda rollspel med lite konkreta handlingar och mycket dialoger mellan de tankfulla figurerna som fullständigt skiter i sitt uppdrag och börjar filosofera runt harmoni, hur man beter sig mot andra och så vidare.
Hur kampanjen blir beror på väldigt många saker. Grundidén kan vridas till vad som helst med hjälp av en massa variabler (spelledaren, spelarna, vilken miljö man lägger det i, rollfigurerna, hur man presenterar/motiverar själva 'uppdraget' och en massa andra saker).
Jag vet inte vad jag gör av det, men det blir absolut någon sorts scenario eller kampanj av det. Någon gång.
Nu har jag svamlat länge nog. Jag ville bara berätta om min idé.