Nekromanti En liten regelfråga

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag spelledde igår lite Saga-Trudvang, och de slogs bland annat mot en relativt liten drake. Och eftersom striden fortgick så började jag fundera på hur egentligen det är tänkt för en SLP/monster vad deras stats egentligen står för. Jag tycker om då man kokar ihop all information till en ganska konsentrerad enkel form för att det ska gå snabbt. Men jag känner att jag måste fatta vad det då representerar, eftersom SLPs stats inte är detsamma som RPs stats.

Kroppspoäng: Eftersom RP har KroppsDelspoäng så måste det ju representera nått snitt mellan TotalaKroppspoäng och Kroppsdelspoäng?
Förflyttning: Inga oklarheter här
Attack Närstrid: Styrka + Närstrid men inte vapen?
Attack Avståndsstrid: Motorik + Bågskytte/Kastvapen men inte vapnet i sig?
Försvar: Motorik + Sköld, men det verkar vara även rustningen här eller hur är det tänkt?
Naturligt försvar: Är det rustningen här, där man drar bort skadan? Bara naturlig rustning eller även rustning de bär?
Närvaro/Magiskt försvar: Antar att det är just vad det står...
Magi: Chans att lyckas med trollformel X
Speciella förmågor: Om de har nån speciell förmåga som man bör tänka på...

Det problem som uppstod var när de slogs mot Skuugadraken som jag gav:
KP: 20
Attack Närstrid: 13/+4
Försvar: 13
Naturligt försvar: 5(alltså som rustning, drar bort skada)

När de började slå/skjuta mot huvudet hela tiden för att de antog att det var farligast att skjuta där. Nu lät jag dem ta en -3 mod på att träffa för att kringgå drakens NF. Så det löste sig, men jag får det gärna förklarat för mig ändå om det är tänkt som så eller om det som står i Bestiariet att man ska bygga utifrån det som står där?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snabba svar:

Det är bara rollpersoner, och viktiga mänskliga/humanoida SLP, som har uppdelade KP och träffområden. Varelser har bara KP rakt av. Vill man köra med träffområden på t.ex. en drake får man modda/improvisera. Har inte skrivit riktlinjer om det.

Hos varelser är allt inräknat i Attack närstrid, om de har en skademodifikation utskriven (dvs 1T6 + skademod, om inget annat skrivs). Annars räknar man med den skada det burna vapnet ger.

Bär de rustning så kan man köra att den absorberar den skadan separat.

De varelser som har en "naturlig rustning" (typ tjock hud eller hårda fjäll) har Naturligt försvar... det har inget med vanliga rustningar att göra.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Arfert said:
Bär de rustning så kan man köra att den absorberar den skadan separat.

De varelser som har en "naturlig rustning" (typ tjock hud eller hårda fjäll) har Naturligt försvar... det har inget med vanliga rustningar att göra.
Okay, jag blev lite konfunderad då Norog har "ringbrynjor i okänd legering (ger +3 i Försvar)". Då ska det vara ringbrynja +3 i rustning då?
 
Top