Nekromanti En liten undran

Quadrante

Grisbonde
På vilket sätt hjälper Götterdämmerung mig att skapa en mysterie-kampanj.
Jag har inte läst något av reglerna ännu, så det är dessa som jag är mest intresserad av.
Jag antar att det finns en hel del spelvärldsinformation, eller att det åtminstonde kommer att
komma som ett (flera) supliment senare.

Vad är fokuset i reglerna ? ...Strid ?
Illustrationerna är i många fall snygga (de få jag lyckas se), de ger mig iofs Warhammer-vibbar,
men det är inte illustartörernas fel. Bilderna ger sken av att det finns regler för olika sorts mystiska
krafter (eller åtminstonde relositet)... nä ni ser jag har inte så mycket på fötterna när det gäller spelet

Hänvisa mig helst inte till riotminds sida, den funkar inte för mig (inte bra iallafall).

Vad är det som gör att jag ska köpa det här spelet, istället för att plocka fram EnGarde.

Quadrante

Grisbonde
Så jag kan sluta mig till att jag ska använda mig av EnGarde då... ?

..eller var frågan för ointressant (vad fokuset i reglerna är) ..

Nåväl, jag råkade se att det fanns regler för kläder, vilket verkade trevligt.
Hur funkar de ? (i korta drag alltså)

Är det så att olika kläder påverkar rollpersones ..karisma, första intryck, inflytande ?

Nåväl, eftersom jag inte har någon butik som jag kan gå till och tjyvglutta i ett exemplar,
så hoppas jag få svaren här. Att köpa ett ex är inte högsta proiritet än, men skulle kunna bli.

Brunalven

Warrior
Magnus Seter har skrivit en recension av Codex Persona i Fenix. Däri tar han upp mestadels om systemet för hur en karaktär skapas och då framkommer en del av regelsystemet rätt tydligt.

Karisma finns inte, däremot har varje rollperson ett Grundintryck och vid situationer där man socialt behöver påverka en annan person används s.k. Intrycksslag. Hur man är klädd påverkar givetvis det sistnämnda slaget.