Jag lekte en tid med tre olika koncept. Ett av dem är faktiskt på gång att utvecklas till ett GothCon-scenario för närvarande, och det är ju fasligt spännande, men här kan jag passa på att presentera dem som ligger i malpåse:
Van Houtens land
En lärd och högburen präst från Köln har, efter ett händelserikt liv i den europeiska hetluften, på ålderns höst slagit sig ner som abbott på ett kloster på den karibiska ön Curacao. Dit ankommer efter en tid den fallna munken Giovanni - en bannlyst munk från Genoa, som försjunkigt i de mörka konsterna och nekromanti. Han är nu djupt ångerfull, och abbotten förbarmar sig; under en serie biktsessioner spridda över flera år får han lära sig om de hemska och ogudaktiga hemligheter Giovanni bär på.
Mannen som gett äventyret dess namn, Van Houten, är vida beryktad bland societeten. Han är, enligt ryktesfloran, något av en Casanova-karaktär, men av den mer illavarslande sorten. Hans bastardiska säd har via hans förföriska konster letat sig in i flera förnäma adelsfamiljer, och lämnat dem i skam. Han har hållit mörka seanser från vilka lite eller intet är säkert känt, men om vilka mycket är ryktat. Van Houten är satanist, det vet de kyrkliga kretsar som haft anledning att granska hans förehavanden lite närmare. För tio år sedan försvann han spårlöst.
Spåröst försvunnen, fram till för ett år sedan. Då dök han upp förklädd och under alias på Curacao. Där kom han att ägna Giovanni sin uppmärksamhet, och förmådde denne att återigen överge den ljusa vägen. De lämnade ön tillsammans, resande söderut, till fastlandet och vidare.
Abbotten förstår den fulla vidden av det inträffade så fort han insett vem den förklädda individen är. Det sagt, så har allt Giovanni sagt redogjorts för honom under bikt - han kan inte berätta det vidare. Istället mobiliserar han sitt gamla kontaktnät i Europa, letandes efter rättfärdiga och driftiga individer som kan finna och stoppa Van Houtens planer. Dessa är rollpersonerna, som via olika ombud får kontakt med abbotten. Första gången vi träffar dem befinner de sig i klostret på Curacao.
Uppdraget de kommer företa sig för dem till sydamerika, till Peru och amazonas källor. Där väntar mystik, mörka makter, nekromanti och ett mysterium på dem. Där väntar Van Houten.
Ravensburg
I Europa rasar Napoleonkrigen, och den sydtyska småstaden Ravensburg, som officiellt tillhör det franska lydriket Westfalen, tycks nästan bortglömd. En trupp tyska partisaner har lyckats inta staden, och nu vilar ofta en förunderlig dimma över nejderna i dess närhet - få tänker på det, men staden är underligt isolerad. Hit kommer rollpersonerna av olika skäl.
En av dem, en ung kvinna, är hitskickad av sin mor, bort från oroligheterna, för att bo med avlägsna släktingar i staden. De har, tillsammans med stdens övriga adelsfamiljer, underligt nog givit sig av en masse för en tid sedan. Den unga kvinnan får bo i ett stort och spöklikt hus alldeles ensam.
En annan är på flykt från det förflutna och förlusten av sin familj. I Ravensburg vill de dock snart utnyttja hans kvaliteter i brottslösning för att klara upp en serie makabra mord. Ortsbefolkningen är skräckslagen, och det viskas om onaturligheter - någonting som strider mot dennes rationella världsbild.
Det ger ett smakprov på de berättelser scenariot försöker berätta. Spelarna ska få fördjupa sig i de mysterier som omger dem på det sätt och i den takt de vill - som spelledare blir min uppgift att spinna vidare på deras initiativ. Ting omkring dem ges ett eget liv, på ett symboliskt plan - till exempel är det givetvis tanken att kvinnan i det tomma huset ska gå i dialog med detta på något vis, för allt tycks inte vara som det borde. Snart dyker nog något spår upp som länkar mordmysteriet med huset.
Det är alltså en viss tämning och suggestion jag är ute efter i det här scenariot, snarare än att kunna presentera en enhetlig historia. Jag har därtill inspirerats av den italienska cinema giallo-genren men även filmer som Sleepy Hollow. Det är ett koncept som är svårare att ta på och beskriva, men som jag tror kan göras riktigt mysruskigt.
Van Houtens land
En lärd och högburen präst från Köln har, efter ett händelserikt liv i den europeiska hetluften, på ålderns höst slagit sig ner som abbott på ett kloster på den karibiska ön Curacao. Dit ankommer efter en tid den fallna munken Giovanni - en bannlyst munk från Genoa, som försjunkigt i de mörka konsterna och nekromanti. Han är nu djupt ångerfull, och abbotten förbarmar sig; under en serie biktsessioner spridda över flera år får han lära sig om de hemska och ogudaktiga hemligheter Giovanni bär på.
Mannen som gett äventyret dess namn, Van Houten, är vida beryktad bland societeten. Han är, enligt ryktesfloran, något av en Casanova-karaktär, men av den mer illavarslande sorten. Hans bastardiska säd har via hans förföriska konster letat sig in i flera förnäma adelsfamiljer, och lämnat dem i skam. Han har hållit mörka seanser från vilka lite eller intet är säkert känt, men om vilka mycket är ryktat. Van Houten är satanist, det vet de kyrkliga kretsar som haft anledning att granska hans förehavanden lite närmare. För tio år sedan försvann han spårlöst.
Spåröst försvunnen, fram till för ett år sedan. Då dök han upp förklädd och under alias på Curacao. Där kom han att ägna Giovanni sin uppmärksamhet, och förmådde denne att återigen överge den ljusa vägen. De lämnade ön tillsammans, resande söderut, till fastlandet och vidare.
Abbotten förstår den fulla vidden av det inträffade så fort han insett vem den förklädda individen är. Det sagt, så har allt Giovanni sagt redogjorts för honom under bikt - han kan inte berätta det vidare. Istället mobiliserar han sitt gamla kontaktnät i Europa, letandes efter rättfärdiga och driftiga individer som kan finna och stoppa Van Houtens planer. Dessa är rollpersonerna, som via olika ombud får kontakt med abbotten. Första gången vi träffar dem befinner de sig i klostret på Curacao.
Uppdraget de kommer företa sig för dem till sydamerika, till Peru och amazonas källor. Där väntar mystik, mörka makter, nekromanti och ett mysterium på dem. Där väntar Van Houten.
Ravensburg
I Europa rasar Napoleonkrigen, och den sydtyska småstaden Ravensburg, som officiellt tillhör det franska lydriket Westfalen, tycks nästan bortglömd. En trupp tyska partisaner har lyckats inta staden, och nu vilar ofta en förunderlig dimma över nejderna i dess närhet - få tänker på det, men staden är underligt isolerad. Hit kommer rollpersonerna av olika skäl.
En av dem, en ung kvinna, är hitskickad av sin mor, bort från oroligheterna, för att bo med avlägsna släktingar i staden. De har, tillsammans med stdens övriga adelsfamiljer, underligt nog givit sig av en masse för en tid sedan. Den unga kvinnan får bo i ett stort och spöklikt hus alldeles ensam.
En annan är på flykt från det förflutna och förlusten av sin familj. I Ravensburg vill de dock snart utnyttja hans kvaliteter i brottslösning för att klara upp en serie makabra mord. Ortsbefolkningen är skräckslagen, och det viskas om onaturligheter - någonting som strider mot dennes rationella världsbild.
Det ger ett smakprov på de berättelser scenariot försöker berätta. Spelarna ska få fördjupa sig i de mysterier som omger dem på det sätt och i den takt de vill - som spelledare blir min uppgift att spinna vidare på deras initiativ. Ting omkring dem ges ett eget liv, på ett symboliskt plan - till exempel är det givetvis tanken att kvinnan i det tomma huset ska gå i dialog med detta på något vis, för allt tycks inte vara som det borde. Snart dyker nog något spår upp som länkar mordmysteriet med huset.
Det är alltså en viss tämning och suggestion jag är ute efter i det här scenariot, snarare än att kunna presentera en enhetlig historia. Jag har därtill inspirerats av den italienska cinema giallo-genren men även filmer som Sleepy Hollow. Det är ett koncept som är svårare att ta på och beskriva, men som jag tror kan göras riktigt mysruskigt.