Nekromanti En massa små funderingar...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur mycket silver ryms det i en kista egentligen?

Antag att jag skaffar Su'nai Lyfali med alla tekniker, men jag helt plötsligt får för mig att slåss med en Carwelan... kan jag använda alla tekniker från stridskonsten då?

Kan man använda en vanlig dolk som kastkniv, en radard typ? Eller en vanlig yxa? Om man nu försöker, låter +Ob2T6 i svårighet rimligt (sedan efter reglerna om kasta vapen som teknik?).

När man gör sin karaktär är det möjligt att den får barn, och då kan man räkna ut dess attribut genom några små formler... men om man gör en karaktär och är intresserad av föräldrarnas attribut, hur gör man då? Är det något mattesnille som orkar tänka ut en omvänd formel?

Anta att jag gör en tirak som oturligt nog blir 90 år gammal och dör av regenerering innan jag inns hinner börja spela honom... hmm... liten söt regelbug som jag ville påpeka bara /images/icons/wink.gif.
Förresten, ska man slå degenereringsslag före eller efter man slår framgångsslag? Man börjar ju karriären från ungdomen så att säga, så det kanske är mest logiskt att slå framgångsslag före degenereringsslag?

Hur fungerar det egentligen om man får en alv som är 80 faktiska år? Tabellerna sträcker sig ju inte så långt... ska man typ dubblera sista åldern som står given i tabellen/faktiskt år, eller hur ska man göra? Jag fattar inte.

Var och i vilken... densitet finns det insekter i Mundana? *tänker på myggiga Kiruna...*

Hur gör man när det regnar i Mundana? Finns det typ regnställ och paraply?

Om man måttar mot en glipa i pansaret, får man välja vilket träffområde man vill träffa automatiskt då? Typ glipa i halsen...

På målpunkter i KV står det att man är tränad att träffa var det tar mest skada på motståndaren, vilket innebär att man måste sikta på det stället för att det ska göra ont. Om ni fattar vad jag menar /images/icons/wink.gif. Alltså, tiraken Hubert har målpunkter och bestämmer sig för att slå någon... helt randomiserat alltså (d.v.s. han siktar inte), får han då nyttja sig av målpunkter? Eller måste man måtta mot speciellt träffområde för det?

Min nekromantiker har STY 5 och ett vapen med STYK 12. Hur går det när han ska lyfta det och försöka svinga det? Går det inte alls? Blir det dubbelt så hemskt som om STYK hade varit under dubbla STY, eller blir det samma sak som det? D.v.s., får han +Ob2T6 istället för +Ob1T6 att svinga det?

Kan man undervisa lik som man har reanimerat?

När man har reanimerat ett lik, får den grundchans i alla FCer eller får den som den hade när den levde?

Vilken färdighet använder man för tillhyggen såsom lie och köttkrok?

Fungerar andeförnimmelse som någon slags passiv IR (själarnas auror syns) som man kan se hur långt som helst med? Mina spelare brukar skaffa det till det ändamålet, och jag undrar om det verkligen går att använda den så? Kan man veta vilken sorts själ man förnimmar om man får napp på en själ? Typ skilja på alv och dvärg?

Den nya schamanregeln lyder att man får -Ob1T6 qadosh om man överger en kropp för att dö. Det måste ju innebära att själen får negativ qadosh, inte kroppen - för om kroppen hade förlorat qadosh hade det ju inte spelat någon roll - den dör ju ändå. Alltså borde all qadosh från en kropp försvinna när man tar ut själen från den? Alltså kan inte djur ha qadosh om de inte är besatta? Alltså, om man får slå degenerering på grund av qadoshförlust måste kroppen få tillbaka de attributpoängen som den negativa qadoshen snodde när den lämnar kroppen? Alltså har inte kroppen något med helighet att göra, utan bara själen?
Antag att man inte skulle "få tillbaka" sina attributpoäng som den negativa qadoshen tog, då skulle det blir ett mycket farligt vapen att skaffa skitmycket negativ qadosh och ta över andras kroppar för att sedan sätta tillbaks deras själar dit. Gör man det bara om och om igen så åldras man tusentals gånger till slut >:).
Har jag fel?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>

Krille

Super Moderator
En massa små förslag

"Hur mycket silver ryms det i en kista egentligen?"

Det beror på kistans storlek.

"Antag att jag skaffar Su'nai Lyfali med alla tekniker, men jag helt plötsligt får för mig att slåss med en Carwelan... kan jag använda alla tekniker från stridskonsten då?"

Ingår carwelan bland stridskonstens moment, ja. Är den besläktad, ja, men med svårighetsökning. Annars nej.

"Kan man använda en vanlig dolk som kastkniv, en radard typ? Eller en vanlig yxa? Om man nu försöker, låter +Ob2T6 i svårighet rimligt (sedan efter reglerna om kasta vapen som teknik?)."

Inofficiellt förslag: öka svårigheten med en nivå (+Ob1T6). Om slaget misslyckas med 2 så används krosskadan istället för den normala.

"När man gör sin karaktär är det möjligt att den får barn, och då kan man räkna ut dess attribut genom några små formler... men om man gör en karaktär och är intresserad av föräldrarnas attribut, hur gör man då? Är det något mattesnille som orkar tänka ut en omvänd formel?"

Tja, du kan ju slå 3T6 på varje attribut... /images/icons/wink.gif

"Förresten, ska man slå degenereringsslag före eller efter man slår framgångsslag? Man börjar ju karriären från ungdomen så att säga, så det kanske är mest logiskt att slå framgångsslag före degenereringsslag?"

Sekundära värden (inklusive ålder mm) behandlas före yrken och karriär i regelboken, så jag skulle slå före.

"Hur fungerar det egentligen om man får en alv som är 80 faktiska år? Tabellerna sträcker sig ju inte så långt... ska man typ dubblera sista åldern som står given i tabellen/faktiskt år, eller hur ska man göra?"

Vill minnas att talet pi var med på ett hörn. Uppskatta en lagom ålder och kör hårt.

"Var och i vilken... densitet finns det insekter i Mundana? *tänker på myggiga Kiruna...*"

Insekter finns överallt, i lagom irriterande mängd. Nånting måste svalorna ha att äta.

"Hur gör man när det regnar i Mundana?"

Man blir blöt.

De tre vanligaste metoderna att hantera regn är att stanna inomhus, klä av sig så att i alla fall kläderna inte blir blöta, eller ge fan i att det regnar och arbeta i alla fall.

"Om man måttar mot en glipa i pansaret, får man välja vilket träffområde man vill träffa automatiskt då? Typ glipa i halsen..."

Ja, med svårighetsökning.

"På målpunkter i KV står det att man är tränad att träffa var det tar mest skada på motståndaren, vilket innebär att man måste sikta på det stället för att det ska göra ont. Om ni fattar vad jag menar . Alltså, tiraken Hubert har målpunkter och bestämmer sig för att slå någon... helt randomiserat alltså (d.v.s. han siktar inte), får han då nyttja sig av målpunkter? Eller måste man måtta mot speciellt träffområde för det?"

Hubert träffar en målpunkt i det träffområde som råkar vara lägligt att slå på. Dvs, slå träffområde om du inte vill sikta.

"Min nekromantiker har STY 5 och ett vapen med STYK 12. Hur går det när han ska lyfta det och försöka svinga det? Går det inte alls? Blir det dubbelt så hemskt som om STYK hade varit under dubbla STY, eller blir det samma sak som det? D.v.s., får han +Ob2T6 istället för +Ob1T6 att svinga det?"

Klarar man inte av STYK så får man +Ob1T6 i svårighet, oavsett om det är enhands- eller tvåhandsfattning.

"Kan man undervisa lik som man har reanimerat?"

Nej. Använd Nekromantisk drill istället.

"När man har reanimerat ett lik, får den grundchans i alla FCer eller får den som den hade när den levde?"

Det får grundchans efter dess reanimerade grundegenskaper.

"Vilken färdighet använder man för tillhyggen såsom lie och köttkrok?"

Slagsmål eller för ändamålet skapad stridskonst.

"Fungerar andeförnimmelse som någon slags passiv IR (själarnas auror syns) som man kan se hur långt som helst med? Mina spelare brukar skaffa det till det ändamålet, och jag undrar om det verkligen går att använda den så? Kan man veta vilken sorts själ man förnimmar om man får napp på en själ? Typ skilja på alv och dvärg?"

Man kan inte se hur långt som helst. Däremot kan man se så långt som man borde se med ögonen (förutsatt att det fanns något att se). Man kan särskilja individer (men man får bara reda på hur deras själ ser ut, inte hur kroppen ser ut), och med rätt erfarenhet få reda på vad själen borde vara för något.

"Har jag fel?"

Jag tolkar det som att kroppens degenerering är något som beror på själens degenerering. När själen lämnar kroppen borde således fysisk degenerering pga Qadoshförlust återställas.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Oooh :)

""Om man måttar mot en glipa i pansaret, får man välja vilket träffområde man vill träffa automatiskt då? Typ glipa i halsen...""

"Ja, med svårighetsökning."

Okej, totalt Ob3T6 i grund +Ob2T6 för träffområde +Ob3T6 för glipa? Totalt Ob8T6?

"Klarar man inte av STYK så får man +Ob1T6 i svårighet, oavsett om det är enhands- eller tvåhandsfattning."

Okej, vi säger att det är ett... öh... ett... kraggsvärd. Han har STY 5 och den har väl STYK 16, kan han alltså hantera kraggsvärdet med bara +Ob1T6 då, trots den fjantigt låga styrkan?

"[...]slå 3T6 på varje attribut[/i][...]"

Aa, men då kan ju fadern få STY 3, PSY 7 och RÖR 4, fastän ungen (RPn) har 18 i alla tre. Det är väl meningen att attributen ska likna varandra m.t.p. att de är släkt...? /images/icons/wink.gif

P.S. Tack för svaren.
/images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>

Big Marco

Läskig
Re: Oooh :)

<I>Okej, totalt Ob3T6 i grund +Ob2T6 för träffområde +Ob3T6 för glipa? Totalt Ob8T6?</I>

Nej, Totalt Ob6T6. Glipan ersätter Träffområdet, eller se det som att glipan är ett träffområde, fast mindre. ,-)

Okej, vi säger att det är ett... öh... ett... kraggsvärd. Han har STY 5 och den har väl STYK 16, kan han alltså hantera kraggsvärdet med bara +Ob1T6 då, trots den fjantigt låga styrkan?

Ja, +Ob1T6, lägre SI samt lägre skadeverkan är effekterna.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Orchson

Veteran
Impotens.

Aa, men då kan ju fadern få STY 3, PSY 7 och RÖR 4, fastän ungen (RPn) har 18 i alla tre. Det är väl meningen att attributen ska likna varandra m.t.p. att de är släkt...?

Gener finns inte i eon.
Tror jag.
Fast sperma finns tror jag.
Fast den har ingen funktion i huvudtaget.

Jag har virrat bort mig igen.
Hejdå.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Rosen

Myrmidon
Re: Impotens.

<I>"Det är väl meningen att attributen ska likna varandra m.t.p. att de är släkt...?"
Gener finns inte i eon. Tror jag. Fast sperma finns tror jag. Fast den har ingen funktion i huvudtaget.
Jag har virrat bort mig igen.</I>

Snarare virrat för lite - om jag får säga det så verkar du sitta fast i det moderna DNA-paradigmet som kvicksand.
Folk i verkligheten visste att man (ofta) såg ut som far och mor sin och kunde ärva deras egenskaper, i oräkneliga århundraden innan någon hade hört talas om gener... men ingen tyckte det var nåt konstigt med det; det är ju en <I>följd</I> av att man är släkt, ju.

Mer exakt, alla visste att barn ärver drag från föräldrarna därför att nånting från föräldrarna har förts över till barnen (tänk på det urgamla uttrycket "kött av mitt kött") - <I>vad</I> det är som förs över är bara detaljer; det kan vara pyttesmå ägg, eller fält av naturkraft, eller delar av Gudens & Gudinnans manifestationer, eller whatever. Det är inte speciellt svårt att väva in en vit oljas funktion i olika förklaringsmodeller heller.
Min favorit är Nightowls förklaring från ett naturfolk i ett annat spel -- andar älskar doften av sperma, och när de känner den så flyger de efter den in i kvinnan och bosätter sig där, och så blir det barn. (-:

--
Åke

G

Guest

Guest
Hmm ... [OT/NT]

Undra om man kan få kvinnor att tycka som andar ?

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"