Nekromanti En Matinéhjälte

Mogger

Hipsteranka
Nu har jag gjort en spelklart(?) rollperson till Matiné. Den är gjort på episk kampanjnivå.

Kanske tycker Han att det är kul att se vad vi ska göra med hans spel. Eller någon annan. Den här gången var det roligare att göra karaktär, antagligen för att vi ska spela framöver.

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
HJK said:
Måste man inte betala gud för att bli adlig?
Jag tror att han glömt att stryka det.

---

Scheit, det märks att det är en rollperson från den episka kampanjnivån då du har värde 26 på att slåss mot andra riddare till häst med lans. Kick ass! Något jag lagt märke till är att mina spelare i början köpte 15-17 i sina vapenfärdigheter men att det har sänkts nu när de insett att de får en massa bonusar i efterhand.

Du är också rusktigt svår att nedgöra då du slås ut på 17. Jag har aldrig gjort någon riddare så det var kul att få se någon annan gör en sådan, men jag misstänkte att den skulle se ut på detta vis rent stridsmässigt.

Du hade väldigt höga grundegenskaper måste jag säga. Jag antar att du mest satte ut lite valda värden?

Kudos till den coola inriktningen "riddare" på Kunskap. :gremsmile: Jag ser lätt hur den kan användas tillsammans med Övertala. Jag gillar också vad du gjorde med ryktet. Jag är dålig på att låta spelarna få hitta på sådant under karaktärskapandet utan jag lyfter istället fram det senare när de åstadkommit något under spelets gång.

Är det här någon som du tänkt att spela med? I sådana fall tar jag gärna emot intryck som du fick medan du spelade. :gremsmile:

/Han som tackar för visningen

Mogger

Hipsteranka
Han said:
Jag tror att han glömt att stryka det.
Ah, right.

---

Han said:
Scheit, det märks att det är en rollperson från den episka kampanjnivån då du har värde 26 på att slåss mot andra riddare till häst med lans. Kick ass! Något jag lagt märke till är att mina spelare i början köpte 15-17 i sina vapenfärdigheter men att det har sänkts nu när de insett att de får en massa bonusar i efterhand.
Sååå, man adderar alltså hela färdighetsvärdet? Cool. Då ska jag nog göra om lite. Men gäller det bara mot andra riddare, eller övertolkar jag din formulering?

Vilka andra bonusar är vanliga?

Han said:
Du hade väldigt höga grundegenskaper måste jag säga. Jag antar att du mest satte ut lite valda värden?
Nej, jag gjorde en fuskis och slog några uppsättningar med en tärningsgenerator och valde den bästa. En intressant grej var dock att jag kände att det blev för höga värden eftersom de åt upp så många poäng som jag skulle vilja köpa färdigheter för. Det känns som att det ligger en riktigt smart mekanik för det här (om man inte vill köra med 3T6) där man får välja mellan egenskaper eller färdigheter.

Han said:
Jag gillar också vad du gjorde med ryktet. Jag är dålig på att låta spelarna få hitta på sådant under karaktärskapandet utan jag lyfter istället fram det senare när de åstadkommit något under spelets gång.
Ja, min plan är att plantera lite flaggor åt SL. Scenariot kommer att handla om kungen, Häxmästaren i Svarta bergen, solriddare och sånt så jag hojtar till (med min karaktär) och säger vad jag tycker är coolt.

Han said:
Är det här någon som du tänkt att spela med? I sådana fall tar jag gärna emot intryck som du fick medan du spelade. :gremsmile:
Det är planen. Men nu ska jag fundera på lite kreativa sätt att slå ihop färdigheter. Jag tänkte inte riktigt på det tidigare.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Sååå, man adderar alltså hela färdighetsvärdet? Cool. Då ska jag nog göra om lite. Men gäller det bara mot andra riddare, eller övertolkar jag din formulering?
Du adderar Nivåerna från relaterade färdigheter till det totala värdet. Regeln om närliggande färdigheter står på sida 40 och i tipsdelen med start på sida 47. Där finns det förslag på färdigheter som ofta brukar tillge sin bonus, bland annat Kunskap.

Eftersom det är Nivåerna så kan meningen jag skrev om värdet tolkas på följande sätt: "...det är en rollperson från den episka kampanjnivån då du har värde 26 på att slåss (värde 17) mot andra riddare (Nivå 2) till häst (Nivå 3) med lans (bonus +4)."

Fast nu kom jag på att jag räknat lite galet. Eftersom lans är utanför inriktningen "svärd" ska du få -5 så då har du "bara" värde 21 på att träffa i den givna situationen.

Jag skulle dock rekommendera att du inte tänker så mycket på hur du ska kombinera färdigheter i förhand utan att du köper lämpliga saker och i efterhand tänker igenom vilka kombinationerna du kan göra, precis som jag gjorde nu med din rollperson. :gremsmile:

Det känns som att det ligger en riktigt smart mekanik för det här (om man inte vill köra med 3T6) där man får välja mellan egenskaper eller färdigheter.
Det är faktiskt bra att slå dåligt i Matiné. :gremsmile: I Mutant-modden kommer det att bli mer märkbart där robotar har låga grundegenskaper men många poäng att köpa färdigheter för medan icke-muterade kan klara sig gott på sina grundegenskapers värden.

För grundegenskaperna i Matiné är till för allt som rollpersonen borde klara av (läs: sådant som vore tråkigt om rollpersonen inte kunde), typ klättra, simma, balansera, kasta, slå någon, veta om allmängiltiga saker och kunna upptäcka saker. Du skulle exempelvis med dina 17 i Fysik slå någon - du skulle till och med kunna säga att du har ett svärd som du slåss med, men svärdet kommer då inte ge någon bonus och du kommer inte att ge några kritiska skador då svärdet endast är en beskrivning och ingen regeleffekt. Jag skriver om detta i rubriken Beskrivning eller regeleffekt på sida 80.

Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att man inte måste köpa vapenfärdigheter, trots att det är ett stridsbetonat rollspel, utan att man kan klara sig undan ändå med höga värden i Fysik och Smidighet.

/Han som har kontakt med en spelgrupp som tycker att det roligaste med systemet är att kunna kombinera färdigheter

Rickard

Urverk speldesign
Re: Matinéhjälte - klart!

F ... U ... C ... K! Har jag inte uppdaterat rollformuläret sedan jag testade att sänka Nivån? Gud, vad klumpigt ... och inte kan jag fixa det med detsamma heller då min nuvarande sega internetuppkoppling inte tillåter det.

Nivåerna går som följande (vilket även ändrar kostnaden på färdigehterna). Dessa värden finns på sida 39.
1-8: Oerfaren
9-12: Duglig
13-16: Rutinerad
17-19: Mästare
20: Omtalad

Mitt test bestod i att jag sänkte kostnaden på färdigheterna genom att sänka Nivån från 13 till 11. Det medförde dock att hober (med 2T6 i Fysik) kunde ha tvåhandssvärd, vilket gjorde att jag fick gå tillbaka till orginalet.

---

I övrigt borde du skriva att du slås ut på 17 (=10+7). Det känns som om du kan kombinera mycket fler färdigheter nu, vilket blir mer personligt. Jag gillar inriktningen "ledare" på Vältalighet och jag gillar verkligen att du hittar på egna personlighetsdrag. :gremsmile: Att du hittar på ett gods och namnger det skulle också ge pluspoäng i min spelledarbok. ^^

Några småsaker:
× Kultur har du värde 5 i, alltså Nivå 1 och inte Nivå 2
× Lans kan du gott skriva direkt efter "Nivå för Rida +" så att de två värdena adderas.
× Projektilvapen har du glömt att inrikta.
× På hemsidan finns det en regel där kvaliteten på rustningarna ger ±1 på bonusen. Med andra ord kan du ha 8 i rustningsbonus från början, vilket är en heltäckande plåtrustning av god kvalitet.

Ett jättetack för din input, vilket bland annat gjorde att jag upptäckte det där med det felaktiga rollformuläret. Det är också kul att se hur andra använder systemet för då ser jag hur de tolkar det jag skrivit. När jag speltestade rollpersonshäftet så fick spelarna göra gubbar utan att jag intstruerade dem och när de frågade eller gjorde fel så gjorde jag en notis och ändrade sedan i häftet.

/Han som måste försöka hitta sitt passerkort till skolan så han kan uppdatera snart