En mindre fantastisk värld

Celledor

Hero
Jag har en idé som jag vill bolla lite.

Tanken är att det finns ett stort antal alternativa verkligheter, varje är lite mer fantastiskt än vår. Den närmast är nästan exakt som vår fast innehåller kanske något extra djur som vi skulle se som fantastiskt, lite längre så kanske det finns vampyrer, varulvar. Går man ännu längre så hamnar man i rena högfantasy versioner av vår värld med magi och allt sådant.

Men om vår värld inte är den minst fantastiskta versionen. Hur skulle en ännu mindre fantastiskt versioner av vår värld se ut?

Kanske är det massa märkligs men naturliga djur som inte finns. Men vad mer liksom.

Rangertheman

Myrmidon
Kanske en värld där det bara finns en eller några få arter av olika djur, en fågel, en fisk, några få däggdjur, ett tiotal insekter, osv. Samma för växter, med en typ av träd, en blomma, osv.

Dimfrost

Special Circumstances
Kanske skala ner den tekniska utvecklingen? Clarkes lag och allt det där. Först inga rymdfärder, inget internet, inga mobiltelefoner. Sedan inga datorer, ingen genteknik. Sedan ingen tv, ingen radio, inga förbränningsmotorer. Och så vidare.

Anchorman

Swashbuckler
Ingen måne, så inget tidvatten osv

Inga årstider, ständig höst

Samma väder hela tiden

Samma klimat jorden runt skulle också innebära samma djurliv jorden runt

Något "sinne" är borta. Tex skapas inga ljud.

Världen har ingen färg, allt är i gråskala.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Den här fick mig direkt att tänka på hur en värld skulle se ut där delar av färgspektrumet helt enkelt inte finns. Blåa nyanser var aldrig en del av världen, hur skulle det påverka världen? Osv. Fick mig att se en mindre fantastisk värld inför mina ögon men ändock en fantastisk värld sett ur ett annat perspektiv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så... för mig går det här lite hand i hand med ordning vs kaos i fantasy-bermärkelse, där det ultimata kaosets värld är i ständig förändring och inget består, medan den ultimata ordnigens värld bara är en helt steril kristall-öken.

Liv uppstår mellan dessa två extremer.

Sånt jag skulle titta på att plocka bort är olika typer av förändring; en larv blir inte en puppa som blir till en fjäril. Saker är antingen vätska eller fast, och växlar inte därimellan. Ingen omvandling till energy, så ingen eld eller förbränning...

Nån sa en gång att naturen inte är binär utan alltid existerar i spektrum. I denna mindre fantastiska värld hade jag eventuellt plockat bort just eventuella spektrum. Allt är binärt, antingen eller. Inga gråzoner, inga variationer. Det här hade så klart även inneburit att det inte skulle ske någon evolution. I praktiken skulle liv alltså inte kunnat uppstå... (Se ovan om den ultimata ordningens värld).

Det här kan så klart leda till vissa funderingar som ligger väldigt nära väldigt relevanta disskutioner som pågår IRL idag angående binärhet/ickebinärhet, trans... upp till dig hur bekväm du och din grupp är att leka runt med sånt här i spel.

Jag själv hade inte varit rädd att visa hur negativt jag tror avsaknaden av spektrum och förändring hade varit för sakers utveckling.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tråkigare djur och natur. Inga färgglada fåglar eller fiskar. Inga papegojor som kan tala. Inga köttätande växter. Inga jättelika valar. Inga pyttesmå fåglar som slår tusen vingslag i sekunden. Inga bävrar eller termiter som bygger avancerade bon. Inga geparder som springer i 100 km/h. Sånt kanske man kan hitta i ett medeltida bestiarium, men inte i verkligheten.

Genesis

Ni dés ni maître
Känns ju som att man behöver fundera på vad man menar med "fantastiskt" här. Ofta använder vi ju det för att tala om saker som inte är i enlighet med våra naturlagar, men det funkar ju inte, för då går det ju inte att vara mindre fantastisk än vår egen värld. En annan tolkning, som känns väldigt typisk för nördkulturen, är att eftersom nördkultur med fantastik är ball och intressant, medan berättelser om vår egen värld är tråkiga, så är fantastik = intressant, och därför måste andra sidan innebära en värld som är ännu tråkigare än vår egen. Kaos-ordning-skalan är ju en annan tolkning, som @Rymdhamster gör.

Så det är en lite svår fråga. Definierar vi fantastik efter vad som är annorlunda än vår egen värld så måste vår värld vara nollpunkten. Annars får vi definiera det som något annat, men då är ju det där andra den faktiska skalan. En "kul och intressant-skala", eller en "kaos-skala".

Genesis

Ni dés ni maître
Men när TS pratar om vampyrer och fantasy så känns det ju som att det kan finnas en koppling till myter och legender. Att saker som är verkliga i "nästa verklighet" finns som historier och mytologi, rykten och vandringssägner i denna verklighet. Så de saker man i så fall plockar bort från den här världen skulle då vara myter och legender i den föregående. Så där finns det en konspirationsteori om en amerikansk myndighet som spionerar på vanligt folk över nätet, och om att Kina dödar religiösa fångar för sina organ. Går man längre bort så hittar man myter om kvantfysik och AI. Det vill säga börja med att rensa bort saker som låter som myter men som faktiskt är sanna, och ju längre bort man kommer desto fler saker som inte ens känns som särskilt otroliga hos oss börjar bli myter. Historien om påven, det legendariska materialet "plast" som är lätt, billigt och inte ruttnar, och så vidare.

EDIT: Och i nästa verklighet ska ju då våra konspirationsteorier och vandringssägner vara sanna.

chrull

Stockholm Kartell
Jag läste nyligen någon genomgång om varför elektricitet skulle anses vara ett billigt knep om det presenterades i en fantasyroman för personer som inte visste vad elektricitet var. Typ att det är ju en väldigt enkel lösning på varför ingen behöver hantera eld så ofta att man bara med en tråd till hemmet kan få sina magiska glaskulor att lysa, värma vatten, tvätta, etc. Man kan tydligen använda den här magin till vad som helst och dessutom får man den från källor som vatten, vind och sol. Eller så sätter man eld på lite stenar eller mörkt vatten man gräver upp ur marken. Det är helt enkelt inte trovärdigt.
Så att göra elektricitet till något mer komplext eller helt ta bort det är ett förslag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(En icke efterfrågad tanke, delvis OT, ignorera gärna: Är inte varje värld "minst fantastisk" enligt sina egna premisser? Jag är nog inne på @Genesis första linje där, att "fantastik" och "det fantastiska" för mig är det som avviker från vår värld. Jag tycker ju att det absolut känns fantastiskt med världar utan färg eller utan nyanser eller med färre djur eller där livet aldrig uppstod.

Så jag funderar på om det inte skulle kunna vara lite… alla-är-mitten-i-sitt-universum-och-är-speciella-på-sitt-sätt. Det finns ingen medelpunkt i universum. Nära vår värld hittar man världar som liknar vår. Längre bort hittar vi såna som på olika sätt skiljer sig från vår. Men som ligger nära andra världar, som liknar deras. Vi är lika fantastiska för dem som de för oss, that sort of thing. Inte två polar av ordning och kaos som i Amber, utan ett oräkneligt antal "poler" och förtjockningar… Men jag vet inte om det ger mer intressant spel eller en roligare kampanj. Jag ville bara få det ur mig.)

Celledor

Hero
Det var en väldigt öppen fråga från början så kul att läsa olika tolkningar. Vad som är fantastiskt är så klart relativt och även personligt. Har inga konkreta tankar på hur världen skulle fungera men för att det ska stå ut så tror jag att det behöver vara en skala som olika världar ligger efter och att man måste färdas i den längst den axeln. Men exakt vad som styr olikheterna är ju inte helt tydligt och det finns ju flera intressanta förslag här.

Det blir ju även en fråga om tidsperiod. Teknologi handlar ju mer om när i tiden. Medeltiden är ju egentligen inte mindre fantastiskt än moderna samhället. Blir en väldigt filosofisk fråga det där.

Följer alla världar i så fall samma tidsflöde eller är detta också relativt. Att desto längre bort man kommer desto snabbare/långsamare går tiden.

Gamiel

Myrmidon
Men om vår värld inte är den minst fantastiskta versionen. Hur skulle en ännu mindre fantastiskt versioner av vår värld se ut?
Kanske ha att flertalet av de djur som känns som helt påhittade om man bara läser beskrivningen av dem - ex. näbbdjur, giraffer, flertalet djuphavsfiskar, m.m. - inte finns i verkligheten utan bara är mytologiska? För det brukar ju vara en grej att mer fantastiska världar har mytologiska djur som mer-eller-mindre normala djur.

Gamiel

Myrmidon
Baserat på att t.ex. NOIR, och Universals skräckfilmer, m.m., är i gråskala så verkar en avsaknad av färg inte göra en värld mindre fantastisk. Bara annorlunda.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad utmärker en fantasyvärld? Jo, det finns:
1) Mytologiska varelser
2) Magi
3) Konstiga folkslag

Så för att göra världen mindre fantastisk tar man bort motsvarande saker från vår värld.

1) Ta bort de mest spektakulära djuren, som giraffer, lejon, älgar, blåvalar. Ta bort ännu fler om världen ska vara ännu mindre fantastisk. Någonstans finns universums tråkigaste värld där de enda djuren som existerar är höns och grisar.

2) Ta bort spännande naturfenomen, som elektricitet (och åska), vulkaner, stormar och tromber. Någonstans finns en värld där inte ens eld existerar och befolkningen får äta sina grisar råa (men det är inte farligt eftersom det inte existerar några sjukdomar eller parasiter).

3) I vår värld finns det inga alver och dvärgar, men i alla fall människor som är bruna, vita, svarta, gula och röda. Ta bort några av dem, eller alla utom en sort, som sitter där i universums tråkigaste värld och äter rå gris.

JohanL

Champion
Ett enkelt första steg kunde vara att folk inte tror på fantastiska saker lika mycket, även om världen i övrigt är identisk? (För övrigt en del av vad Teknokratin vill uppnå i Mage: the Ascension.) Ett bara något starkare steg därifrån vore att folk har mindre fantasi och hopp - konsten är mer socialrealistisk, världen mer nyliberal, förändringar svårare att lyckas med (eller bara att folk tror det). Kanske finnas det ingen fri vilja, och även om inte det gör någon egentlig skillnad förändrar det känslan.[1]

Tar man bort biten med tekniken är det typiska Cyberpunk-samhället mindre fantastiskt än vårt - det är gråare, mer miljöförstört, mer repressivt, mer hopplöst.

[1] Jag tror inte på fri vilja i vår värld heller, men implikationerna av det är påfallande måttliga, och jag vet att jag är i minoritet.