Nekromanti En minuts stridsrunda?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vissa utgåvor av D&D har stridsrundor som vara i en minut. Ett anfallsslag motsvarar en hel del manövrande och pareringar och hela klabbet, säger de. Men man kan bara förflytta sig 30 fot under den minuten. Va?


Storuggla, frick that
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I ADnD var en round = 1 minut.
En vanlig människa hade 12" i move, vilket kommer från den tidens motsvarighet till chessex-mattor där varje ruta var 1 tum - man kunde alltså flytta sig 12 rutor på en runda.
En ruta motsvarade 10' så man kom alltså 120' på en minut.
Man måste dock komma ihåg att detta var movement i en dungeon där man inte varit så man smyger försiktigt fram.
Vid förflyttning utomhus betyder Move 1" en mile per halv dag, så Move 12" motsvarar 24 miles på 8 timmar.
Då 1 mile = 5280' blir det 264'/min.
Man ska också komma ihåg att ADnD även hade tidsenheten segment som var 6 sekunder lång, utomhus hann man alltså 26,4' på 6 sekunder, vilket ska jämföras med 30' fr.o.m. DnD3.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Finarvyn said:
I always found time in OD&D to be tricky. If a combat round is 1 minute, clearly one die roll represents a lot of abstract hack-parry-thrust as opposed to a single slash with a weapon. Also, you need a time appropriate to movement in context of combat and a 1 minute round would allow each character to totally move around a room as much as desired.

I find that it's easier not to pin myself down to a specifc time frame. Then I don't have to work out the mathematics.
Så säger den kloke Finarvyn på http://odd74.proboards.com och han litar jag på :gremsmile:

Har du missat den tråden så varsågod http://odd74.proboards.com/index.cgi?board=adventures&action=display&thread=6497
 
Top