Rickard
Urverk speldesign
Jag är inte här så mycket, av diverse anledningar, men jag har under de senaste två åren hämtat inspiration om speldesign utanför rollspelshobbyn. Mina iakttagelser och reflektioner har jag skrivit om på Story Games in en tråd som, inser jag nu, har blivit gigantisk. Förra månaden så ägde The Golden Cobra rum där 49 friformsspel skapades. Mitt bidrag var ett av dem och jag skrev det utifrån den kunskap som jag samlat på mig under de senaste två åren.
Imagine är ett spel som är mitt andra steg i ett lära mig ett nytt sätt att skriva rollspel. Det råkar vara ett historieberättarspel och är väldigt olikt hur rollspel "bör" se ut. Jag följde dock en modell som går att använda till alla sorters rollspel. Jag skulle till och med kunna säga att det går att använda till alla sorters spel ... och till och med mänskliga aktiviteter. Fast jag har anpassat det till rollspel för att det ska bli lättare att sätta sig in i. Att bygga en gruppkänsla är exempelvis något som nästan bara rollspel kan dra nytta av.
Imagine är ett sex sidors långt spel. En väldigt blyg summa sidor men är ett exempel på vilka delar ett rollspel bör innehålla. Det krävs att du i alla fall ska ha kikat igenom spelet för att kunna dra nytta av tråden jag nu kommer att länka till.
http://www.story-games.com/forums/di...y-to-create-it
Tråden innehåller åtta poster som handlar om följande:
Imagine är ett spel som är mitt andra steg i ett lära mig ett nytt sätt att skriva rollspel. Det råkar vara ett historieberättarspel och är väldigt olikt hur rollspel "bör" se ut. Jag följde dock en modell som går att använda till alla sorters rollspel. Jag skulle till och med kunna säga att det går att använda till alla sorters spel ... och till och med mänskliga aktiviteter. Fast jag har anpassat det till rollspel för att det ska bli lättare att sätta sig in i. Att bygga en gruppkänsla är exempelvis något som nästan bara rollspel kan dra nytta av.
Imagine är ett sex sidors långt spel. En väldigt blyg summa sidor men är ett exempel på vilka delar ett rollspel bör innehålla. Det krävs att du i alla fall ska ha kikat igenom spelet för att kunna dra nytta av tråden jag nu kommer att länka till.
http://www.story-games.com/forums/di...y-to-create-it
Tråden innehåller åtta poster som handlar om följande:
- The Importance of Conveying ONE Playstyle
- Know Your Ways of Creating Uncertainty and What Comes Along With It
- The Game Should Help Build a Group Sense to Bring Comfort
- Design Interaction Models
- Feedback Loops Makes People More and More Invested
- Create Activities that are Fun to do By Themselves
- Make the Readers Understand the Whole Process