Nekromanti En modul blir två! (ang. Anden & Drömmen)

Drakvrede

Swordsman
Hallå där!

Jag tänkte ställa en liten fråga angående den potentiella modulen Anden & Drömmen. Saker är nämligen den, att viss ny information har dykt upp, som har i viss mån förändrat förutsättningarna för denna modul. Därför har jag lagt fram på förslag att denna modul ska delas upp i två separata moduler, nämligen en stor andemodul och en liten drömmodul, för att på så vis få lite mera utrymme och därmed mera rättvist beskriva dessa två världar. Andemodulen skulle i så fall handla om andevärlden och dess innevånare, schamaner & spiritister och sånt där, medan drömmodulen skulle behandla drömvandring & hur man kan utnyttja andras & sina egna drömmar

Vad tycker ni om den här idéen? Finns det intresse för detta? Själv tycker jag att det skulle kunna bli riktigt bra, men det hänger ju till viss del på om det finns intresse för detta.

För övrigt är ett namnbyte eventuellt på g till denna modul. Istället för Anden & Drömmen skulle det bli Bortom Mundana, eventuellt t.o.m. Bortom Mundana - Ande & Dröm. Vad tycker ni om dessa namnförslag? Andra förslag är oxå välkomna!

Perenna

Swordsman
Vad tycker ni om den här idéen? Finns det intresse för detta? Själv tycker jag att det skulle kunna bli riktigt bra, men det hänger ju till viss del på om det finns intresse för detta.

Jag är för! /images/icons/smile.gif
...fast å andra sidan är jag en sådan där som gladligen lägger ut hundralappar på lite extrasidor /images/icons/wink.gif

Däremot tror jag inte att en drömmodul skulle sälja särskilt bra om man jämför med andra moduler...

Drakvrede

Swordsman
Däremot tror jag inte att en drömmodul skulle sälja särskilt bra om man jämför med andra moduler...

Du har inte sett den än... /images/icons/wink.gif

Baldyr

Hero
Ur konsument-synpunkt skulle jag antaligen främst undra om båda modulerna skulle bli helt eller delvis självständiga, eller om den ena blir en tilläggs-modul till den andra. (Alltså att man exempelvis måste ha ande-modulen för att kunna använda dröm-modulen.) I så fall tror jag mer på en lite tjockare produkt á la Mystik & magi. (Förutsätter ande- och/eller dröm-modulen i sin tur att man har tillgång till M&M? Jag har nämligen för mig att reglerna i Religioner hänvisar till M&M, vilket kanske inte är helt lyckat.)

Vad gäller namnförslag så gillar jag nog "Anden & drömmen" bäst. Ett förslag kanske skulle kunna vara "Alternativa världar" (eller "Alternativa verkligheter"), "Andra världar" (eller "Andra verkligheter"), alternativt "Astralplanet & drömplanet" (eller "Astral- & drömplanen"). Men de kanske inte direkt harmoniserar med resten av den befintliga produktlinjen... (?)

/Baldyr, återförsäljare på Internet

Perenna

Swordsman
Du har inte sett den än...

Det är i och för sig sant /images/icons/wink.gif
Jag har bara svårt att tro att spelare i allmänhet skulle föredra en drömmodul framför de flesta andra Eon-tillbehör.

DAKRilla

Hero
Angående namn så tycker jag allt låter bättre än Anden & Drömmen. Jag tycker att det namnet låter aningen löjligt på något sätt, och det samma gäller namnen på romanerna Vargen & Kättaren samt Korset & Tronen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Du har inte sett den än..."

Nej, och det kommer heller inte folk att göra innan de eventuellt köper den eller inte köper den. En ren gissning från min sida är att intresset för en drömmodul, vid första anblicken (vilken är ganska viktig), svalnar rejält.

För övrigt tycker jag att 'Anden & Drömmen' låter konkret och slagkraftigt, utan att bli för långt, invecklat, djupt eller för lamt! Det behåller också en smula mystik. Ni har till och med fått till det där obligatoriska &-tecknet /images/icons/wink.gif.

'Bortom Mundana - Ande & Dröm' låter som en diktsamling.

Så min röst faller på 'Anden & Drömmen'. /images/icons/cool.gif

Drakvrede

Swordsman
'Bortom Mundana - Ande & Dröm' låter som en diktsamling.

Ja, det vad trodde du att det skulle bli? Regler???
Äsch, sånt vet jag att Eonspelare inte vill ha... /images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon
Saker är nämligen den, att viss ny information har dykt upp, som har i viss mån förändrat förutsättningarna för denna modul. Därför har jag lagt fram på förslag att denna modul ska delas upp i två separata moduler, nämligen en stor andemodul och en liten drömmodul, för att på så vis få lite mera utrymme och därmed mera rättvist beskriva dessa två världar.

Mitt råd är att kondensera det hela och pressa in mer i en modul. Ev. genom att klippa bort mindre väsentliga saker och publicera dem i Codex eller på nätet.

Tänk på att det kan ta ganska så duktigt med tid att få ut en modul. Att köpa en modul och behöva vänta ob2T6 månader innan man kan använda den fullt ut suger. Att inte vara intresserad av området ifråga och behöva vänta ob4T6 månader innan dröm/ande-delen är avklarad suger också.

IMHO, naturligtvis...

Helmgast
Schamaner & Drömvandrare

Jag har för mig att ett namnförslag var Schamaner & Drömvandrare. Ett bra sådant. Anden & Drömmen låter som en Eonroman, 'Schamaner & Andar' är inte så klatschigt. Bortom Mundana - Ande & Dröm låter som en sliskig diktsamling utan vettigt innehåll. I vilket fall som helst, gemensam modul är det enda rätta.

Att göra två 32-sidors moduler blir dyrt, och med tanke på att Eon har ganska många moduler när schamanboken kommer ut så inte kommer de flesta konsumenter köpa andemoduler först och främst. Hellre en bok på 179:- än två på 119:-. Skulle det bli så att det finns ordentligt med färdigskrivet material (80-96 sidor) så tycker jag fortfarande att det skall vara en modul. Kommer det upp i över 144 sidor så kanske det är dags att överväga.

Man Mountainman

Storsvagåret
[liten spoiler]

Bortom Mundana

Bortom Mundana? Borde den inte då ävne omfatta Skugglandet? Som jag har förstått det så är Skugglandet så att säga ännu längre bort från skapelsens centrum än Mundana, medan Andeplanet ligger nära den sovande skaparen...

Ezping Orm

Hero
Re: Jag gillar det inte!!

Det verkar som att Neogames kommer att satsa på att dela upp modulerna, vilket jag inte alls gillar. T.ex. kunde man läsa i ett tidigare inlägg av Tsigalah att Monster & varelser kommer att ersättas av Monster & bestar, Vilddjur & Bruksdjur o Bestialiska folk, vilket enligt mig verkar totalt onödigt. Varför?
Är det inte mer intressant med en tjock modul som t.ex. Jorges bestiarium (DoD 6), som tar upp alla slags spännande varelser och sedan lägga till ett kapitel med bruksdjur? För jag undrar hur många som kommer att köpa en modul som Vilddjur & Bruksdjur?
Vi Eonfanatiker skulle självklart göra det, men vilka andra?

Vem är det föresten som skriver "Anden & Drömmen"?

...och vad har egentligen hänt med "Sjöfararen", har den blivit uppskjuten igen?

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Varför?"

Tja. Man får plats med mer i varje modul. Jag har för mig att neoGames en gång sade att de inte vill att någon modul ska vara fetare än grundboken (jag kan dock ha fel här), och det kan vara en anledning till att dela upp böckerna.

Den lite mer troliga gissningen är dock att de vill få in mer pengar genom att sälja fler moduler - the Eon-fanatikers are out there!

Jag har då ingenting emot det. Men en drömmodul däremot... det är tveksamt att ens jag, som är The Eon-fanatiker, skulle köpa den.

"...och vad har egentligen hänt med "Sjöfararen", har den blivit uppskjuten igen?"

En gissning till: Om neoGames väljer att släppa S&P samtidigt som alla andra moduler som är på G, så slipper folk som vill beställa alla och råkar köpa den första som släpps på en gång, betala frakt en gång till = mindre åtråvärt.

Perenna

Swordsman

T.ex. kunde man läsa i ett tidigare inlägg av Tsigalah att Monster & varelser kommer att ersättas av Monster & bestar, Vilddjur & Bruksdjur o Bestialiska folk, vilket enligt mig verkar totalt onödigt. Varför?

En kanonidé!
Nu har man chansen att rätta till misstagen i 'Monster & varelser'. Sedan har jag en känsla av att det blir en hel del tillägg, vilket gör att alla modulerna sväller en aning.

Är det inte mer intressant med en tjock modul som t.ex. Jorges bestiarium (DoD 6), som tar upp alla slags spännande varelser och sedan lägga till ett kapitel med bruksdjur?

Det är en lika bra idé, så länge man bara ersätter 'Monster & varelser' med någonting vettigt /images/icons/wink.gif

För min del skulle det i prncip kunna vara en enda gemensam modul, men om den blir 'för tjock' så att de tvingas kapa bort några varelser så väljer jag mycket hellre två eller tre enskilda moduler.

För jag undrar hur många som kommer att köpa en modul som Vilddjur & Bruksdjur?
Vi Eonfanatiker skulle självklart göra det, men vilka andra?

Vilddjur och bruksdjur borde vara mer användara än monster. Det finns utan tvekan fler av dem!

Vi har spelat Eon sedan 1996, och aldrig mött ett enda 'monster' om vi bortser från troll. Däremot dyker det upp diverse djur i så gott som varje äventyr.

Ezping Orm

Hero

"En gissning till: Om neoGames väljer att släppa S&P samtidigt som alla andra moduler som är på G, så slipper folk som vill beställa alla och råkar köpa den första som släpps på en gång, betala frakt en gång till = mindre åtråvärt. "

Hur menar du? Är det bra eller dåligt att släppa S&P?

Själv tycker jag att det är lite osjysst mot oss som väntat på och sätt fram emot S&P i flera år. /images/icons/sad.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Jag gillar det inte!! [EDITED]

Nja, det är dåligt att släppa den för tidigt.

Om S&P skulle släppas denna vecka, så skulle säkert hundratals personer köpa den. Några veckor efter det så släpps tre-fyra moduler till. Dubbel fraktkostnad för dem som har köpt den /images/icons/smile.gif, folk kanske då väntar ännu längre med att köpa de nya modulerna och intresset för dem svalnar.

Men det är ju bara min vanliga lördags-konspirationsteori.

[EDITED]

Med reservation för att det kanske inte är lördag idag. Vem vet... inte jag...

Helmgast
Re: Jag gillar det inte!! [EDITED]

Man kan ju köpa i butik. TVÅ butiker i lilla Alingsås säljer Eon (en leksaksaffär, Active Kids och en bokhandel, Bokia)

Helmgast
Bokia Alingsås [ot]

En av de som jobbar på Bokia i Alingsås har en kusin vid namn Carl Johan Ström. Därav Eonförsäljningen.