allmänt svar
Här kan jag bara konstatera at DnD paladinen inte passar din spelstil, mitt råd blir att ta bort den helt.
Problemet är att paladinen passar perfekt i min spelvärld. Gudarna tenderar att vara en närvarande realitet när jag spelleder D&D och paladinerna är en självklar del av världen.
Sen undrar jag om du tänker likadant med en cleric som lägger detect evil? Det är en level 1 spell och inte svår att använda flera gånger om man vill, (dock inte hela tiden men tillräckligt).
Ja, ungefär. De få som spelar som clerics i mina kampanjer brukar aldrig ha detect evil förberedd, än mindre använder de den, det brukar typ vara det första som ryker när man ska kasta en CLW.
Dessutom kräver clericsens upptäckabesvärjelser en aktiv handling, medan en paladin bara kan slänga ur sig "jag använder detect evil på alla jag ser, och när jag inte ser någon kontrollerar jag ändå området var 5:e minut". Och där rök det mycket spännande bakhållet av orcher, överaskningen att barnet som de hittade vilset i skogen egentligen är en demon och särskilt att den där NPC:n de trodde var en nobel paladin egentligen är en blackguard.
Jag ser faktiskt inte en enda anledning till varför jag inte ska vingklippa paladinen genom att ta bort hans detect evil. det blir till och med roligare att spela paladin när man inte i 99% fall vet om ens smite evil kommer verka eller inte utan måste chansa.
Å andra sidan skulle det kanske passa mig bättre med en mallklass som hette gudomlig förkämpe som man kunde trä över vilken klass/ras/alignment som helst. Den skulle ge vissa specialförmågor men fortfarande behålla det viktigaste från grundklassen man har.
specialförmågor skulle kunna vara att istället för att upptäcka ondska kunna märka om personer tillber en gud med samma alignment som sin egen, eller alternativt, motsatta alignment. De skulle kunna skydda sig och göra mer skada mot motsatt alignment. Enda begränsningen vi får är ju att det inte går med neutrala (true) gudar, men det ser jag inte som något större problem. Det blir bra mycket bättre än som det är nu.
Jag tycker det skulle kunna skapa rätt tuffa klasser som kombo. Krigaren med mallen blir ju en paladin, barden skulle bli en psalmskrivande musikant med sin gudsbeskydd... osv osv.
chrull