Ponera att jag varit mig själv för två år sedan, som var kritisk till hur Rollspel.nu sköttes (jag tycker faktiskt att det har blivit mycket bättre nu), hur hade jag då svarat på ett sådant här inlägg? För det första så skulle jag bemöta trådstarten med oförståelse. Bara där tyder det på att man inte kan ta till sig någon annans åsikt. Frågan är då, ska man då ens ge sina egna åsikter? Ge och ta, liksom. Här är en av mina första kommentarer som jag antagligen skulle ha skrivit.
"Vad då? Man måste ju få lämna kommentarer". Ja, jag håller med. Med det finns en skillnad mellan att lämna åsikter eller göra sin röst hörd, särskilt som det enda resultatet blir att man hörs precis hela tiden. Man blir tjatig och blir stämplad som gnällspik, vilket gör att folk lyssnar ännu mindre på vad man har att säga.
"Om man inte kan lämna kommentarer så kan aldrig siten förbättras och jag vill bara förbättra stämningen och göra Rollspel.nu det bästa av alla platser". Jag tycker att det bara är bra för Rollspel.nu om folk får lämna sina synpunkter på hur saker och ting kan förbättras för att göra det till ett bättre ställe, men... handen på hjärtat, när "diskussionerna" snarare mynnar ut i anklagelser, bidrar det verkligen till ett bättre ställe? Någon måtta får det liksom vara. Just en sådan kommentar som mitt äldre jag började detta stycke med tyder också på bristen av självinsikt. Vad säger att det man föreslår verkligen förbättrar någonting? Istället tar man negativa svar personligt och försvarar sin kommentar med eld och lågor.
"Jag vill inte att det ska vara en diktatorisk sida där bara en bestämmer". Nä, tanken är god om att Rollspel.nu är en demokrati. Fast där kommer vi återigen in på att communityn som Rollspel.nu har byggt upp, tack vare sina användare, har gjort att användarna också tror sig styra över siten. Rollspel.nu har en ägare och han har fördelat ansvaret till några andra. Dessa tar i sin tur beslut via diskussioner med varandra om vad som är vettigt eller inte. Det är alltså flera personer som är inblandade, även om det inte ser så ut, mot en användare som i regel är ensam att tycka om saker. Dessutom, även om det skulle vara en demokrati, vem har påstått att alla åsikter som lämnas in måste uppfyllas? Inte ens riksdagen låter alla motioner gå igenom. Hur skulle det se ut?
Jag tror att vissa användare har tagit sig vatten över huvudet angående hur stor makt de har, däribland jag själv. Bara för att det finns en förslagslåda så innebär det inte att användarna hjälper till att "styra" Rollspel.nu. Man måste faktiskt ha i åtanke att det man lämnar är just förslag på saker som kan införas och inte saker som ska införas.
/Han som på ett sätt hoppas att siten kommersialiseras, för då blir det tydligare var användarna står någonstans