Nekromanti En ny class till min kampanjvärld, skulle...

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... jag skulle nog ha gjort den till en prestige class i stället, dels för att den är rätt lik fightern, men mest för att det kanske tar ett tag innan man får reda på att det finns Shadow Lords och att man kan ta tjänst hos dem. Men det bestämmer ju du, förstås.

Och en sak till: kolla subject-verb agreement (institutionaliserad som jag är minns jag inte vad det heter på svenska) en gång till. Saker som "a person who aspire" och "the Shadow Lord who have accepted" tycker åtminstone jag att stör en hel del. (Och eftersom det inte är särskilt trevligt att bara kritisera: om du vill, och har tid att vänta till torsdag kväll, kan jag språkgranska texten)

Nåja, över till det som faktiskt står i texten.

Balans & sånt

Den enligt mig största invändningen är som sagt att den är väldigt lik en existerande klass (fighter). Det enda som verkligen skiljer ur är att en Shadow Knight kan göra sitt vapen magiskt ibland, men det är ju egentligen inte en så stor fördel, eftersom det ändå måste vara ett speciellt vapen (jämför t.ex med munken, som får magiska händer som han alltid har med sig, kan smuggla förbi vilken stadsvakt som helst och som dessutom fungerar när som helst). Och när man blir så hög level att spjutet faktiskt börjar bli till något har man antagligen redan hittat ett spjut med lika hög enchantment.

Så jag tycker att du gott kan slänga in några förmågor till, kanske några som använder negative energy på något annat sätt (något som liknar level drain, kanske?), och gör den gärna rejält annorlunda jämfört med fightern.

Sen lite småsaker: kan man använda Craft (Dark Chrystal) till något annat än att göra spjut? Det är ju inte så roligt att lägga skill points på något man kan använda en gång var fjärde level...

Vad gör korpen egentligen? Följer den med riddaren som en familiar, ungefär, eller dyker den upp då det är dags att lära sig något nytt?

Det kunde gärna stå lite mer om Shadow Lords, framför allt vad det är för agendor Shadow Knights kan tänkas följa.

Alla klasser som har alignment restrictions borde ha information om vad som händer om de byter alignment (jämför med paladins och monks där det finns information om ex-paladins och ex-monks)

Layout: Jaaa! En PDF-fil som faktiskt går att läsa utan att scrolla upp och ner hela tiden! Sådana ser man alltför sällan.

-JPS- det började visst låta lite mer kritiskt än jag tänkt mig...

Archer

Swashbuckler
Ska fixa till texten, det är inte final cut än så att säga :)

"Så jag tycker att du gott kan slänga in några förmågor till, kanske några som använder negative energy på något annat sätt (något som liknar level drain, kanske?), och gör den gärna rejält annorlunda jämfört med fightern."

Ska lägga till lite mer förmågor. Och dark crystals kan inte enbart användas till spjut, utan till vilket vapen som helst där det går att infoga en kristall i vapnets konstruktion.

"Vad gör korpen egentligen? Följer den med riddaren som en familiar, ungefär, eller dyker den upp då det är dags att lära sig något nytt?"

Ska förklara det lite bättre i texten. Korpen är riddarens länk till skuggherrarna, och dyker endast upp då denne vill ha kontakt med sin riddare.

"Det kunde gärna stå lite mer om Shadow Lords, framför allt vad det är för agendor Shadow Knights kan tänkas följa."

Mer information om Shadow Lords kommer så småningom. Jag kan inte trycka in all text om just shadow lords i denna class beskrivning.
Classen är ganska specifik för kampanjvärlden, och därför valde jag att ha åtminstonde lite text om dem, för att man ska kunna använda classen utanför min kampanjvärld.
Ska försöka skriva lite mer om dem i dokumentet.

"Alla klasser som har alignment restrictions borde ha information om vad som händer om de byter alignment (jämför med paladins och monks där det finns information om ex-paladins och ex-monks)"

Opps!, råkade glömma den delen :)

Boobis

Warrior
Jag får hålla med Quan'talis. Jag tycker den här passar bättre som en Prestige-class (och dem har vi ju erfarenhet av att fixa till :gremwink:.

Det behövs liksom inte så många fler grundklasser.

-J

Boobis

Warrior
Re: Updaterat.

Borde det inte vara en "deflection bonus"? Jag tycker dessutom att +6 borde komma på lvl 20. Man kan normalt inte ha en sån hög bonus.

Annars ser det väl bra ut, men jag tycker inte att motpol-till-paladins-argumentet håller. Men det ska inte jag tjata om. Som klass tycker jag den verkar helt ok.

Liten typo också. "By combining his craft (weapon smith) and craft (weapon smith) ..."

En annan idé vore att låta ett vapen med en kristall i alltid vara +1/+2/.../+6, sen kan man använda sina uses till annat. Det finns exempel på yrken som får magiska vapen genom sin klass (oriental adventures). Då kanske du iofs borde ta bort +6 bonusen ...

-J

Archer

Swashbuckler
Re: Updaterat.

"Borde det inte vara en "deflection bonus"? Jag tycker dessutom att +6 borde komma på lvl 20. Man kan normalt inte ha en sån hög bonus."

Det ska vara deflection bonus, och +6 ska vara på Lvl 20. Ska fixa omgående.

"Annars ser det väl bra ut, men jag tycker inte att motpol-till-paladins-argumentet håller. Men det ska inte jag tjata om. Som klass tycker jag den verkar helt ok."

Du kommer att förstå när du ser klassen i helhet till kampanjvärlden.

"En annan idé vore att låta ett vapen med en kristall i alltid vara +1/+2/.../+6, sen kan man använda sina uses till annat. Det finns exempel på yrken som får magiska vapen genom sin klass (oriental adventures). Då kanske du iofs borde ta bort +6 bonusen ..."

Mycket intressant, ska nog ta och göra det :)

Updaterar dokumentet i morgon, tänkte skriva en kort text om templen och de mörka kristallerna med. Lite för sent att göra det nu.

Hasse

Hero
Finns inget.

"Skulle uppskatta samma kommentarer om denna version av classen :)"

Var precis på din hemsida men kunde endast hitta Slayern.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Nytt dokument upplagt.

Okej, här kommer en hög kommentarer:

Jag är fortfarande lite tveksam till att man kan bli shadow knight redan från början, men å andra sidan är det ju likadant för paladins och rangers, som också borde bli "invigda" på något sätt. (När jag tänker efter så beror det ju på själva class- och level-systemet, och gäller alltså alla klasser. Om man t.ex börjar sin wizard-utbildning då man är 15, vad är man innan? En commoner level 0? Jag vet inte riktigt vad jag menar med det här, men vi kan ju säga att det betyder att jag har accepterat att man kan vara shadow knight från level 1. Alla andra får ju)

Vad händer om någon försöker bli en shadow knight och misslyckas? På något sätt verkar det inte riktigt rätt att bara gå därifrån och försöka på nytt senare...

Craft (Dark Chrystal). Hur svårt är det, och vad händer om man misslyckas? Kan man använda kristallerna tillsammans med avståndsvapen? Ska man i så fall fästa kristallen på sin pilbåge eller måste man sätta den på pilen?

Ex-shadow knights förlorar alla sina shadow knight-levels. På vilket sätt då? Blir de fighters av samma level (fast kanske lite missanpassade, eftersom de antagligen har lagt en hel del skill points på sånt de inte har någon nytta av längre)? Eller blir de level drained (här talar vi svengelska, minsann) så att de förlorar alla sina shadow knight-levels? I så fall dör ju rätt många av dem, så då lär ju inte ett märke i pannan och en shadow lord-fatwa spela någon större roll.

Och till slut är jag lite tveksam till att någon kallas "the seductive soul slayer" /images/icons/hairy.gif

Det är väl ungefär allt jag kommer på just nu.

-JPS-

Archer

Swashbuckler
Re: Nytt dokument upplagt.

"Vad händer om någon försöker bli en shadow knight och misslyckas? På något sätt verkar det inte riktigt rätt att bara gå därifrån och försöka på nytt senare..."

Ska infoga en kommentar om det. Blir man inte accepterad från början (vilket man antar att man blivit om man börjar spel som en shadow knight) så kommer man aldrig heller att bli det i framtiden.

"Craft (Dark Chrystal). Hur svårt är det, och vad händer om man misslyckas? Kan man använda kristallerna tillsammans med avståndsvapen? Ska man i så fall fästa kristallen på sin pilbåge eller måste man sätta den på pilen?"

Svårighetsgraden för att skapa något med kristaller följer de riktlinjer som anges i PHB, men jag ska skriva något om det med.
Det räcker med om du bygger in den i pilbågens konstruktion. Ska skriva om detta med, tyckte det var mer eller mindre självklart :)

"Ex-shadow knights förlorar alla sina shadow knight-levels. På vilket sätt då? Blir de fighters av samma level (fast kanske lite missanpassade, eftersom de antagligen har lagt en hel del skill points på sånt de inte har någon nytta av längre)? Eller blir de level drained (här talar vi svengelska, minsann) så att de förlorar alla sina shadow knight-levels? I så fall dör ju rätt många av dem, så då lär ju inte ett märke i pannan och en shadow lord-fatwa spela någon större roll."

De blir level drained. Ska lägga in en kommentar om det med.

"Och till slut är jag lite tveksam till att någon kallas "the seductive soul slayer""
Ja, det är fel i texten. Lite för mycket cut and paste :)
korrect text är "the seductive, also sometimes known as the soul slayer".

Får tacka för kommentarerna. Ska fixa till dessa klagomål. :)

Archer

Swashbuckler
Re: Okej [Nytt dok]

Var upplagt då du skrev ditt inlägg.
Då jag svarar på detta inlägg ligger en ny version av dokumentet. Om inga fler klagomål ges ska jag gå igenom texten för att få bättre flyt och läsbarhet (samt göra rättstavning osv).