Nekromanti En ny ras till Eon

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på två nya raser till Eon. Hjälp mig skapa dem är ni hyggliga. Det finns två varelser i monsterboken som ser ut som Lejon Kimera och Manticora, den ena är korsad med en skorpion och den andra med en get. Det finns även Minotaurer, så varför inte göra en upprättgående ras som är korsning mellan människa och lejon? Kimera och Manticoran kan ju vara dess själsfränder? :gremwink:

Var ska man låta dessa Lejonhumanioder ha sitt ursprung? Ska de vara civiliserade eller vara ett barbarfolk? Ska de vara hemmahörande i något fjärran land norr, söder, väster eller öster om det kända Mundana?

Alla idéer är välkomna!

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Neverwinter Nights

Jag kan tipsa dig om ett folkslag som finns i pc-rollspelet Neverwinter Nights. En ras som inte är lejon och män, utan tigrar och män. Kanske finns något att hämta hos dem. Det går ju att byta ut tiger delen mot lejon eller helt enkelt bara hämta inspiration från dem. Tyvärr så kan jag inte finna någon information om dem. Men du kan testa att leta efter dem, rasen heter Rakasha.

- Jocke

Aeon

Warrior
Mitt förslag

Väster om det kända Mundana, där det är varmare. Känns som de naturligt hör till fjärran bortom västländerna.

Deras samhälle är någorlunda utvecklat, där vissa byar har växt sig till samhällen, kretsande kring ett tempel tillägnat till den lokalt dominerande guden, för de har flera gudar.

Riket är splittrat i krig, de olika familjerna slåss om dominans, för ära och för sina förfäder. Fraktionerna är svaga och utsikterna för ett enat land är avlägsna.

Det senaste decenniet har de fått besök av utlänningar. Varelser som kallar sig människor anländer med skepp, och vill byta varor. Människorna sågs senast till för 300 år sedan, då de anlände till det enade Rikets stränder. Mötet med människorna splittrade byarna och familjerna, vilket ledde till att riket föll samman i krig. Nu är det här igen, med nya vapen, religioner och värderingar.

De ledande familjerna har nu inlett handel med människorna, världen förändras.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Rakashan [Ant och länk]

Kattskrället finns i SRDn för d20, delen O-R Monster. Finns att hämta här.

Ichabod_UBBT

Warrior
Det är in intressant idé, och faktum är att jag har en liknande ras i min Eon-värld redan. :gremlaugh:

Dock med en del skillnader såklart. Den rasen jag hade i min värld en gång bestod av någon slags bildlig korsning mellan olika kattdjur och människor. Du nämner lejon, och de är ett av dem. Det fanns också panter, tiger m.m.... De olika "kattraserna" levde i olika "kast", lite som i det indiska samhället.

Samhället var uppbygtt kring dyrkan av en stor mängd olika gudar, varav alla centrerades kring solguden och mångudinnan. Man dyrkade en lokal gud lite som ett "skyddshelgon", men det ansågs annars att män skulle dyrka solguden, och kvinnorna mångudinnan lite extra. Det är helt omöjligt att göra klassresor eller "kastresor" i samhället, inte ens genom ingifte.

Rarkha - Lejonkastet är det ledande kastet. De styr samhället och den lilla politik som pågår. De har oftast ledande roller, eller som rådgivare och "generaler". Rarkha är ganska fåtaliga.

Ertha - Tigerkastet är krigarkasten, krigare stamkrigare och ibland ledare. De är kraftigare byggda och arbetar ibland även som en del hårdarbetande yrken, även om det ses ner på.

Hahkirra - Jaguarkastet är handelsmän och lite av en "medelklass", de har inte riktigt lika hårda restriktioner som de flesta andra. Och många av de "vanliga" yrkena finnes i denna kast. Tex handelsmän, "borgare" och hantverkare är i princip alltid från jaguarkastet. Det är dock förbjudna att ägna sig åt grovarbete, det får endast slavar göra.

Ishatha - Pumakastet räknas mer eller mindre som prästerskapet, det är endast de som anses ha kontakt med solguden och mångudinnan. Endast män får bli solpräster, och endast kvinnor får bli månprästinnor.

Pahtaria - Panterkastet är väl kanske det mest underliga av kasterna, och de är också de som har mest friheter. De räknas ofta lite som ett "underhållnings" kast. De är ofta dansare, musiker eller liknande. Men de har även möjligheter att tex sköta handel eller hantverk, eller i vissa fall bli speciella former av krigare (en speciell teknik).

Ioarra - I slavkastet samlas alla de från andra kaster och människor och liknande som av en eller annan anledning sjunkigt så pass lågt att de räknas som slavar. Att tex försöka sig på en klassresa, att riva eller bita en av högre klass (det anses primalt att använda tänder och klor) gör att man blir slav. Att tillhöra slavkastet innebär att du inte har några som helst rättigheter, och att det är var mans plikt att statuera exempel när dom träffar dig.

Det går som sagt inte att byta kast under några som helst omständigheter, du föds in i ett kast. Och det är också därfer de olika "raserna" inte beblanats trotts att de lever så nära varandra. Nästan allt grovarbete sker med hjälp av slavar, och en ganska stor del av befolkningen är "utlänningar" som människor och andra raser.

Jag har en hel del info om rasen nerskrivet nånstanns, men kan inte hitta det just nu. Så ni får ursäkta mig om jag inte kommer ihåg allting helt korrekt. Jag kanske ska införa dom igen, dom var ganska intressanta...

Carnin

Veteran
Ta en titt på sagitaurerna

Sagitaurerna går ju inte på två ben, men är för övrigt en korsning mellan lejon och människa (och något mer om man ser till vingarna). Om du vill kan du vill kan du ju utgå från dem, ta bort vingarna och ge dem ett nytt utseende och på så sätt skapa en ny ras.

Nu är jag ganska förtjust i sagitaurerna och tycker inte att du skall ta bort dessa helt, men där har du iallafall en utgångspunkt. :gremsmile:

/Carnin - hoppas att han var till hjälp

Eagle

Swordsman
Tack för ditt utförliga svar. Tror du att du kan hitta spelvärdena för varelserna någonstans bland dina papper? :gremsmile:

Ichabod_UBBT

Warrior
Ja, jag har hittat dom. Jag hittade också lite bilder som jag använde för att inspireras till rasen. :gremlaugh: Dock är det inte mina bilder, utan något jag bara hittade på nätet för privat bruk, så jag vill inte publicera dem. Copyright och sånt, men jag kan ju råka visa länken till hemsidan så du kan titta på dom. Jag ska se om jag hittar den.

Jag håller på att sammanställa rasen (mina tidigare grejer var mest för egen skull, och ganska osammanhängande) men jag kan ge ett snabbt litet utkast på några grejor så länge. Det andra kommer nog upp nästa vecka om du vill ha det :gremlaugh:

Rasen är lite en blandning av indisk kultur, afrikanska stammar och inkafolket. De bor i varma djungelliknande miljöer och har ett par mindre trappstenspyramider i sina städer som agerar tempel. Helt enkelt ett försök att nå så nära sina gudar som möjligt, trappstegen på pyramiden är också ett tecken på din status och ditt kast. De lägsta kasten får inte kliva hela vägen upp på pyramiden. Slavkastet tex, kallas ibland även också L'rrikhthar eller "markgångarna" då de inte får kliva upp ens på det första trappsteget på pyramiden.

Språk:
Folkets språk kallas för K'rreth'to vilket betyder ungefär "den vandrande tungan" och syftar på den vandring tungan anses ta varje gång en mening eller fras formas, både fysiskt och rent andligt. Orden och lätena är ovanligt variende och man kan utrycka mycket poesi bara genom ett par få korta ord. Orden innehåller en mängd läten och ljud som är mycket svåra att forma för andra raser tex morrningar och gutturala hesa konsonanter. Detta har lett till att det har bildats ett andra språk, som används för att tilltala slavkastet, det har senare kommit att bli en lag på att slavfolket endast får tilltalas på Laireth'to, "den slappa tungan". Ofta används ofta detta språk för att kommunicera med utlänningar eller mänskliga handelskontakter, eller "Vantaro" som de heter på slavarnas språk.

Religion:
Folket dyrkar en stor mängd smågudar, och nästan varje hem har en egen mindre gud för att styra upp. Dessa gudar dyrkas dagligen, och man ber tex till vägens gud om man ska resa eller regnets gud om det är torka. I olika byar och samhällen är det ganska stor variantion på detta och det är inget som anses vara fel med det. Det finns inte bara en regngud, utan kanske ett tjugotal.

Dock finns det två gudar som anses stå över alla andra. Nattens och dagens gudar, mångudinnan "Lu'tharria" och solguden "Si'tharriorr". Dessa är gudar man måste tillbe, då de anses vara det "högsta kastet" i gudarnas rike. Kastsystemet i samhället är en efterapning av gudarnas värld, i ett försök att blidka dem och att säga till gudarna "vi vill vara som ni" (något som är helt ok att önska, de flesta i folket strävar efter att uppnå till ett slags "himmelrike" genom att bli upptagen i gudaskaran). Lu'tharria är mångudinnan, hon-som-beslöjar, kärleken och dräparen.

(oj, nu måste jag kila. Fyller på resten senare.)