Nekromanti En ny skymning

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tror det är åtminstone ett par individer som stört sig på mina uttalanden om V:tM, och egentligen WW överhuvudtaget. Jag har verkligen avskytt metaplotteriet och eländet som dominerat produktlinjerna i många år. Egentligen sedan de första få tillbehören kom. Särskilt som mina enfaldiga spelkamrater fullkomligt begeistrats i vem som är prins vad och vilken sorts varulv som det måste ha varit i filmen Dog Soldiers...

Faktum är att jag helt slutade spela WW. Faktum är att jag inte ägde en enda WW bok annat än sådant som var producerat av Arthaus.

Men nu har jag faktiskt köpt Vampore: The Requiem och World of Darkness böckerna. Mest för att de är riktigt snygga, måste jag ju säga, men också för att det börjar bli dags för en ny början. En ny skymning.

Så det leder mig till vad jag ville prata om: hur sätter man egentligen igång från början, när de som tänkt spela verkligen kan 2nd/3rd innantil, mer eller mindre?

Till att börja med anser jag att man måste börja som vanliga dödliga.

Sedan slog det mig att använda lite av Underworld temat - konflikten mellan de övernaturliga och människor som dras in i den omedvetet.

Men hur tusan introducerar man vampyrerna på nytt, utan att det förvandlas till det gamla vanliga? Covenants är ett naturligt grepp, som ger en mindre övertydlig konflikt än vampyrer/varulvar.

Har ni några förslag? Hur överraskar jag fanatikerna?

PAX

Jordisk Äventyrare
För det första så skulle jag be mina spelare att inte köpa VtR eftersom det kanske förstör en hel del när du ska skapa kampanjen. Spelarna vet på så sätt inte vad som är nytt i den världsbilden.

Om du orkar: Skapa en helt parallell värld till vår egen. Dvs nya kontinenter, länder osv... Kräver naturligtvis en hel del arbete men dina spelare kommer inte ha samma förutsättning för att känna till världen.

Lång kampanj? Börja med ett gäng äventyr där RPna är vanliga människor som dras in i det övernaturliga. Kanske mot sin vilja eller på grund av att de helt enkelt är tvugna att "byta sida" för att kunna bekämpa det onda från insidan. Men det beror ju på hur du vill köra kampanjen naturligtvis.

EchonCique

Hero
Jag tror det är åtminstone ett par individer som stört sig på mina uttalanden om V:tM, och egentligen WW överhuvudtaget. Jag har verkligen avskytt metaplotteriet och eländet som dominerat produktlinjerna i många år. Egentligen sedan de första få tillbehören kom. Särskilt som mina enfaldiga spelkamrater fullkomligt begeistrats i vem som är prins vad och vilken sorts varulv som det måste ha varit i filmen Dog Soldiers...
Menar du mig? :gremsmirk:

Faktum är att jag helt slutade spela WW. Faktum är att jag inte ägde en enda WW bok annat än sådant som var producerat av Arthaus.

Men nu har jag faktiskt köpt Vampore: The Requiem och World of Darkness böckerna. Mest för att de är riktigt snygga, måste jag ju säga, men också för att det börjar bli dags för en ny början. En ny skymning.
Då tycker jag synd om dig. Den andra utgåvan till Vampire är i mina ögon den bästa, den som hade en hel del metaplottande men också en bättre stämning och miljö än det som visats upp i Vampire Revised. Det finns en lång historik i vad WW gjorde med settningen och de olika spelen för att 'utveckla' dem - vilket de också gjorde men i mina ögon till det sämre. Nu har du gått och köpt deras nya linje, som skiljer sig drastiskt från det som tidigare varit.

I mina ögon är det bara att sätta igång och köra och om dina spelare tror att det är som i tidigare utgåvor så kan du glatt hälsa dem att WW har avlivat World of Darkness och börjat om från början igen. Det är inte samma spel, allting är nytt.

Det är också alltid skönt för både spelare och spelledare att låta spelarna börja som människor när man spelar igenom deras normala vardagslunk ett tag innan man går in i lite mer detalj för att beskriva den omvandlning och skräck som ingår i själva omfamnandet och det nya olivet.

Jag skulle tro att det är tämligen väl beskrivet i V:tR hur de tänkt sig världen och hur det övernaturliga är tänkt att passa in. Överarbeta inte, kör på vad de skriver.

Fanatikerna blir överraskade av allting då det inte är som det varit tidigare, duger det som svar?

Havoc

Swordsman
Framhäv det som är nytt. Fokusera på covenants och låt klanerna vara oviktiga som maktfaktorer. Ta vara på WW:s försök att luckra upp klanstereotyperna. För in några helt egna och mycket avvikande blodslinjer i historien.

Sist men inte minst gör ditt bästa för att vekligen spela V:tR som skräck och inte som en såpa med superkrafter. Den nya versionen känns mer mystisk, som om inte ens vampyrerna är säkra i mörkret.

/ Havoc

entomophobiac

Low Prep High Play
Överlag tycker jag faktiskt att det nya känns fräschare. Modernare. Bättre.

Jag har däremot inte läst igenom allting än, så jag kanske inte ska ropa hej ännu. Men det verkar mycket lovande. Och framförallt välskrivet och väldigt snyggt. Så jag är faktiskt nöjd med att ha lagt mina pengar på denna WW produkt. Trots tidigare aversioner...