Nekromanti En ny(?) tärningsmekanism...

Danohrq

Veteran
Har haft samma ide men spolat den

Man får skitknäppa svårighetskurvor.
Vid låga FV värden så blir det skitsvårt med lätta hinder.

Det kan man kompensera vid att sätta start FV vid 10. Men då får man ändå bara 50% vid det lättaste motståndet.
Alltså måste man ha FV20. Och då blir allt kaputt.

Systemet saboterar möjligheten att få en mjuk svårighetsgradskurva vid låga FV.

DragonLord

Warrior
Re: Har haft samma ide men spolat den

Vid låga FV värden så blir det skitsvårt med lätta hinder.

Men om man låter svårighetsgraden Lätt ha svårigheten 0? Och sedan sätter man en högre skala än 1-20? Jag tycker att man vid lätta uppgifter inte ska behöva oroa sig för att man inte försöker hårt nog, utan snarare för att man kanske tar i för mycket (vilket man löser genom att använda få tärningar, förslagsvis bara 1T6).

/Pontus

Danohrq

Veteran

Jo, men antag att du har svårigheten 0 och FV 1
Då har du ändå bara 50% chans som bäst (om du väljer t2)
kör man bara med t6 så har man bara 1/6.

Alltså är det ändå svårt att balansera riktigt lätta uppgifter mot en person som nästan är totalt okunnig.

Antag att en bågskytt står 5 meter från en tavla som är 1 meter i diameter. Han har FV 1 och har hur lång tid på sig som helst att sikta. En person som aldrig rört en båge träffar säkert minst 75% av skotten. Men en spelperson som har FV 1 kommer bara att ha 50% chans med t2 och 1/6 med t6. hälften eller i det värsta fallet oftare än 1/6.

DragonLord

Warrior

Så hade det varit i ett vanligt färdighetssystem, men i detta fallet fungerar det annorlunda då jag har valt att låta de färdigheter som man till viss del har färdighet i naturligt vara till största delen beroende av rollpersonens Egenskaper (kallas vanligen grundegenskaper i andra spel). Dvs i sådana färdigheter kommer man att ha en vettig grundchans i, annars vore det väl orealistiskt? :gremgrin:

De färdigheter som kommer rätt naturligt kallas Erfarenheter och är från början på en viss nivå och sedan ökas utifrån rollpersonens erfarenhet med färdigheten. Kunskaper är en annan sorts förmågor (nämligen sådana man måste lära sig absolut från scratch, till exempel alla kunskapsfärdigheter) och jag tänker använda en annan skala där, tror jag...

Vad jag vill komma till är att färdighetsvärde 1 i grundläggande saker inte kommer att vara aktuellt. Och hur som helst får ju spelledaren använda sitt förnuft för att bedöma om man ens behöver slå för sin handling. Eller så implementerar man någonting i stil med D&Ds "Take 10"- och "Take 20"-regler...

/Pontus