Nekromanti En ny (tror jag) idé till initiativ/strids system

Cybot

Mest spelbar
Re: Viktade handlingsproblemet

Rising said:
"Du får endast göra två handlingar på rad om du inte har mer än dubbelt så många initiativpoäng kvar. Då får du endast göra 3"
Whut? Det där förstod jag inte alls.
Ta ett exempel. Den ena rullar 30 i initiativ och den andra rullar 15.
Spelare A kör en kungfu kick för 5 initiativ, lyckas. Har nu 25.
Kör ytterligare en kungfu kick för 5 initiativ, lyckas.
Har nu 20.
Skulle få ytterligare en handling till (20 mot 15), men eftersom han redan har handlat två gånger utan att det är spelare Bs tur (och han har inte längre dubbelt så många poäng som spelare B) så går det över till spelare B.
B kör en Råsop för 10 initativ och lyckas han också.
Det är nu 20 mot 5 initativ och det går över till spelare A.
Detta fortsätter tills båda spelare har 0 Init eller inte vill göra något.

Pga den modifierade reglen blev Handlingsmönstret AABAABA. Istället för AAABAAB (vilket du väl tyckte var ett problem?).

Spitfire

Swordsman
Jag tycker ditt Flux system låter smått fantastiskt.
Måhända en smula för abstrakt, inte för att jag lägger något negativt värdebegrepp i det.

Vår paradigm verkar inte vara så olika. Dock är min spelgrupp inte alltför motståndare till mer "crunchy" (hallå, vi ska köra igång en ny omgång av Rolemaster..)
så jag tar mig friheten att vara lite mer detaljerad i mitt system med meter och sånt.

Vad gäller Alternativ förflyttning tänker jag på saker som klättra och simma och sånt. Där kommer jag använda en multipel. Alltså, klättra 5 meter multipliceras med 3 och då kommer man på 15.
Eller nått sånt.

Övriga handlingar kan vara att dra vapen eller plocka upp dem från marken och andra saker som räknas som en meter förflyttning eller två. Detta är saker som man kan göra samtidigt som förflyttning. Att dra en pistol och göra den skjutklar kan "kosta" 2 meter, så även om du står still så kan du inte skjuta förrän på 2, men går du 4 meter kan du dra pistolen medan du rör dig framåt och komma på 4.

Komplicerade handlingar är såna som tar anfallets plats i rundan. Ibland kan de kombineras med kortare förflyttning, som att ladda om ett vapen, medan andra gånger är det självklart att man måste stå still för det. Som att montera ihop en kulspruta, dyrka upp en dörr eller desarmera en mina.

Rising

Vila i frid
Re: Viktade handlingsproblemet

Okej, jag tyckte att "Du får endast göra två handlingar på rad om du inte har mer än dubbelt så många initiativpoäng kvar. Då får du endast göra 3" var ett rätt konstigt sätt att beskriva det på, men nu är jag med.

Nå; det finns ett par problem med att knyta an ens möjligheter till handlingar med motståndares initiativ, eftersom det ju i en strid kan vara långt fler än två deltagare, och eftersom inte alla handlingar man gör i en strid är handlingar riktade mot någon speciell fiende.

Om det i ditt exempel även fanns en kille på B's sida med initiativ 26 så skulle det bli ACACAC innan det blev A+B som fick agera samtidigt på initiativ 15. Alltså; A skulle få agera fler gånger på raken i jämförelse med B om B hade backup i form av C. Det känns ointuitivt.

Jag tror att det finns elegantare sätt att hantera det på.

CromX

Veteran
Blev en väldans fin diskussion det här! :gremsmile:

Får tacka så hjärtligt för alla svar! Nu bara känner jag att jag måste göra någonting av det här så jag kommer presentera en rollspels idé här inom kort bara jag fått lite början på den.

Har nämligen länge varit sugen på att slänga ihop nån form av skräckaction rollspel då jag vet att min rollspels grupp skulle älska nått sådant :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
- Kanske för mycket huvudräkning, för många siffror att hålla reda på? Har iaf tänkt som så att antalet attacker man har att välja på står skrivet i rollformuläret och därmed också hur många poäng de kostar.

- Komplicerat om flera personer än 2 deltar i striden? Borde fungera om det hela tiden är den personen med högsta poängen som får attackera men det kanske ändå känns konstigt?
Huvudräkningen är inget problem om initiativkostnaden för handlingarna är fasta och du använder (som redan nämnt) ett initiativbräde. (se sista sidan i rollpersonshäftet)

Systemet är inte så komplicerat med många deltagare, om man använder ett bräde, då jag har kört med ett liknande men enklare system i några år nu. Jag använder visserligen färgkoder för att visa vilka fiender som attackera vilka rollpersoner. Kolla in "Stridsgenomgång" i länken ovan om du vill se hur en strid går tillväga.

Det enda nackdelen med brädet är att folk har en motvilja att använda bokföringshjälpmedel av detta slag. Jag har även stött på att några trodde det var en visualisering av striden, där alla sprang runt i en cirkel (mitt bräde är en cirkel då jag tagit bort rundor).

/Han som annars mestadels har fått positiv respons på initiativsystemet

Spitfire

Swordsman
Speltestat mitt initiativsystem nu. ingen som gnällde (de trodde väl att det var spelets officiella initiativsystem.)
det gick rätt smidigt att förklara och folk fattade galoppen.
Det värsta var som sagt när någon upptäckte att de inte kunde "kitea" en fiende i närstrid eller vinna på att skjuta någon Point blank med skjutvapen eftersom en fiende då har en chans att ta dem först i närstrid.

men det är sånt som kan hända i trad rollspel/initativsystem ändå..

Big Marco

Läskig
Bobby Magikern said:
Förutom Noir, som redan har nämnts, finns ett liknande system i Exalted och Twilight 2013. Just det senare finner jag intressant, eftersom det innefattar ett initiativvärde som räknar ned mot 0 och skänker en taktiskt dimension till även detta.
På vilket sätt skiljer sig det från Noirs?