Nekromanti En (pinsam) fråga

MovinGalt

Warrior
Jo..jag har spelat Eon i typ..1-2 år..men jag måste ändå fråga :gremblush:

ok...slår folk med avståndsvapen VINIT?

Enligt mig borde de göra det..då får man fram en relativ effekt och vet när de skjuter, men de "öppnar" ju inte striden på samma sätt som en person som går in på involverat avstånd och börjar kötta gör...

Och ven slår man VINIT mot då? Personen man tänker skjuta? men då vet ju han att han är ett mål, och väljar att skydda sig? (om det nu inte är överraskning)

så... har jag läst boken slarvig, är jag dum i huvudet, är reglerna taskigt skrivna eller har jag fått en bok som saknar 10 sidor?

Tack för svar :gremgrin:

DreadTom

Veteran
slår folk med avståndsvapen VINIT?
Nej, om inte någon annan (med eller utan avståndsvapen) anfaller samma mål som personen med avståndsvapen, då man slår för att få relativt initiativ. Se i reglerna s. 104 om avstånd, där personer med avståndsvapen anses på fri -avstånd, samt s. 109 om avståndsanfall.

Om de enda två stridande är en bågskytt och en med yxa kan den med yxa vifta hur mycket som helst med vapnet tills han är på öppningsavstånd, inte förrän då behövs VINIT. Men då kanske bågskytten springer... :gremsmile:

Och ven slår man VINIT mot då? Personen man tänker skjuta? men då vet ju han att han är ett mål, och väljar att skydda sig? (om det nu inte är överraskning)
Man slår mot den man skjuter på. Om avståndsskytten öppnar strid med en vän som har närstridsvapen mot en motståndare med närstridsvapen slår man VINIT precis som vanligt. Då vet ju motståndaren att han antingen vinner och får anfalla för att sedan försvara sig mot (kanske) både när- och avståndsvapen, eller förlorar och har två anfall att försvara sig mot.

Om avståndsskytten ingriper i en pågående strid blir det VINIT för försvararen/försvararna som vanligt för nästa runda.

MovinGalt

Warrior
Jo...tack för svaren.. Men när skjuter man i rundan då, om man inte har ett relativt initiativ?
Det är ju ganska viktigt, eftersom det kan avgöra utgången av en strid.

DreadTom

Veteran
Vi har väl tre möjligheter som jag ser det:

1: avståndsvapen mot någon som inte kan anfalla tillbaka; inget VINIT behövs.

2: avståndsvapen mot en motståndare som kan anfalla (när-/avståndsanfall) tillbaka; normal VINIT.

3: avståndsvapen med flera inblandade i samma strid, som kan/inte kan anfalla tillbaka mot skytten; relativt initiativ.

Belgarth

Swordsman
tycker följande: bågskyttar skjuter alltid först i en runda.
eller gör som i min grupp: vi går i ordning som vi sitter och sen blir fienderna sist. om någon chargar en med båge hinner han ju oftast skjuta