Nekromanti En rolig stridsbesvärjelse.

Vindhand

Myrmidon
Re: Så klart

När jag sa att effekten var cool och bra så menade jag att den var cool och bra. Inte att den var bra i händerna på rollpersoner.

Är det inte bättre att vara rättvis än att ha en massa coola och bra effekter som spelarna inte får ta utan någon särskild anledning?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En tänkbar situation...

Står väl och glor på svärdet ett tag (en runda?) och släpper det sedan/alternativt tappar det. Tänk dig om någon hade slängt ett plasmagevär i händerna på dig, vad hade du gjort då? /images/icons/wink.gif Du vet ju knappast hur det funkar...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Moghadein

Veteran
Re: hårt vara spelledaren....

Min uppfattning av en fd rollperson vid namn Moghadein, magus inom hus Consenti Legio Colonan, är en välutbildad improvisatör med inriktning på viss strid mot Thalamur.

Finns det någon anledning till att han inte skulle komma på att explosion med areaeffekt är bra att kunna i strid(och att spränga lås, dörrar, mm.). Om han inte gör det är han mer eller mindre dum i huvet och gör han det blir han en kobold.

Förövrigt är inte effekten förstörd med vår husregel, fortfarande bra och cool ;)

skärpa o kross? NEO!

Vindhand

Myrmidon
Re: En tänkbar situation...

Tänk dig om någon hade slängt ett plasmagevär i händerna på dig, vad hade du gjort då? Du vet ju knappast hur det funkar...

Svärd är knappast lika avancerade. Hur svårt kan det vara att fatta att den vassa biten skall appliceras på fienden (eller behandla det som ett klubbliknande tillhygge för den delen)?

Moghadein

Veteran
Re: Besläktad färdighet

Låter som en bra beskrivning av "besläktade?" färdigheter. Har ej boken i närheten men är inte tex. yxa(klubba) besläktad med svärd?

LeJonklev

Swordsman
Re: Ett ord:

Jo men misslyckas du måste du fortfarande göra dig av med skiten på någon vänster. Okontrolerad disipering av ataxotropifilament. Och ganska många av dem oxå.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

LeJonklev

Swordsman

Varför skulle inte spelarna få ta den? Det har jag aldrig sagt.

LL

LeJonklev

Swordsman
Re: hårt vara spelledaren....

Detta inlägget förstod jag inte alls. Självklart skulle väl han kunna komma på det. Är han inriktad på strid borde väl någon lärare ha informerat honom om att det är ett effektivt sätt att slåss. Sen så blir han väl ingen kobold för det. Han blir en farlig magiker. Och magikrar ska vara farliga. Oavsett om de är spelare eller spelledarpersoner.

LL

Vindhand

Myrmidon

Varför skulle inte spelarna få ta den? Det har jag aldrig sagt.

Jag tolkad det du sade tidigare:
När jag sa att effekten var cool och bra så menade jag att den var cool och bra. Inte att den var bra i händerna på rollpersoner. Umgås du för mycket med kobolder eftersom dina tankar går direkt i sådana banor?
...som att du tyckte det var koboldiskt av en spelare att ta effekten ifråga...tydligen tolkade jag dig fel (eller så tycker du att det är helt ok med koboldiska spelare :gremwink:.

Moghadein

Veteran
Re: Tolkade som Vinarn

Anledningen till husregeln är att det känns fel att kunna spränga en riddare i småbitar med en så enkel besvärjelse(kan göras improviserat på 1sr).

Hur går det igentligen till när en helrustning sprängs i bitar utan att bäraren tar mer än 1ob skada(i snitt 3,5).

Efter areaeffekten står det en naken riddare framför dig, kanske svårt skadad om han hade många föremål.

Husregeln går ut på att explosionen ger samma skada som förut men att föremålen inte går sönder lika enkelt, utan sänker brytvärdet istället. En Utmärkt regeländring.

Känns tråkigt att du skulle vägra spela i vår grupp :)

LeJonklev

Swordsman
brublibubblabla

Jag uttryckte mig nog lite luddigt ja.
Jag menade att effekten var cool och bra i händerna på både spelare och spelledarpersoner.

LL

LeJonklev

Swordsman

Nå du har en poäng.
Fast hur går det till att något exploderar och man tar skada från detta utan att föremålet förstörs? Slår man bort ytterhöljet på det eller är det småbitar som flyger iväg?

LL

Roblin

Warrior

Borde väl fungera så att föremålet utsätts för en explosion, men håller.. som när man använder för lite dynamit när man skall spränga stenar.. eller?

-roblin-

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Mohhadein!

"Vår grupp har ändrat explosion till att endast sänka brytvärde med den slagna skadan. Vore löjligt att kunna spränga alla lås, järndörrar ..osv."

Hur menar du? Slår man explosionsskadan först och reducerar BRYT med resultatet av det slaget?
Typ magnitud tre = Ob3T6 = runt 11 i skada = reducera BRYT med det?

Hur gör ni med dörrar och lås och sådant då? Använder ni bara regeln på rustningar eller på allt? Hur fungerar det på dörrar (d.v.s. BRYT)?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>

Moghadein

Veteran
P|uTONiUm ! (<--)

Husregeln fungerar som PluTONiUm beskrev (under MoGhadein! rubriken) och gäller alla föremål. Visst kan det bli problem att räkna ut brytvärde på diverse föremål som dörrar och liknande men... "hitt på nött".

Jag föreställer mig att det är flisor och mindre delar från föremålet som skadar omgivningen och större(fler) delar vid en kraftigare explosion. Det finns fortfarande en del frågetecken, tex. Gör en exploderande filt skada på omgivningen?

Tillägg: Ataxatropin sätter stopp för min magiker karriär, -6 qadosh på 2 omgångar, men det var kul att göra grottrollet till groda! (hehe) en stor en.

NEO!....skärpa o kross?...