Som generell fråga har jag börjat fundera lite över naturlig död i rollspel. I spel som drivs med fristående äventyr och fristående rollpersoner blir detta antagligen inget problem. Rollpersonerna överlever äventyret eller dör (förmodligen våldsamt) någonstans på vägen.
I ett större kampanjspel där samma rollpersoner genomlever en större mängd äventyr rullar ju tiden på och de blir äldre vilket långt om länge slutar med att de antagligen dör av hög ålder eller dylikt.
Är det någon som har idéer om hur man löser detta regeltekniskt. Vilka grundegenskaper bör förbättras/försämras med åldern? Hur gamla bör rollpersoner kunna bli innan de dör en naturlig död? (hur ser chanserna ut att överleva) Vad finns det för risker för en rollperson att dö förutom av äventyrs-faktorer och ålder? (t.ex. sjukdomar, defekta kroppsfunktioner eller slump i vardagen?)
I min egen kampanj som tillhör fantasy-kategorin (WFRP2 modifierade regler till Erik Granströms Trakorien) använder jag mig av Människor, Halvlängdsmän, Alver och Dvärgar. Hur gamla bör dessa olika raser normalt kunna bli innan de dör av ålderdom?
I ett större kampanjspel där samma rollpersoner genomlever en större mängd äventyr rullar ju tiden på och de blir äldre vilket långt om länge slutar med att de antagligen dör av hög ålder eller dylikt.
Är det någon som har idéer om hur man löser detta regeltekniskt. Vilka grundegenskaper bör förbättras/försämras med åldern? Hur gamla bör rollpersoner kunna bli innan de dör en naturlig död? (hur ser chanserna ut att överleva) Vad finns det för risker för en rollperson att dö förutom av äventyrs-faktorer och ålder? (t.ex. sjukdomar, defekta kroppsfunktioner eller slump i vardagen?)
I min egen kampanj som tillhör fantasy-kategorin (WFRP2 modifierade regler till Erik Granströms Trakorien) använder jag mig av Människor, Halvlängdsmän, Alver och Dvärgar. Hur gamla bör dessa olika raser normalt kunna bli innan de dör av ålderdom?