Nekromanti En rollpersons naturliga död...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Som generell fråga har jag börjat fundera lite över naturlig död i rollspel. I spel som drivs med fristående äventyr och fristående rollpersoner blir detta antagligen inget problem. Rollpersonerna överlever äventyret eller dör (förmodligen våldsamt) någonstans på vägen.

I ett större kampanjspel där samma rollpersoner genomlever en större mängd äventyr rullar ju tiden på och de blir äldre vilket långt om länge slutar med att de antagligen dör av hög ålder eller dylikt.

Är det någon som har idéer om hur man löser detta regeltekniskt. Vilka grundegenskaper bör förbättras/försämras med åldern? Hur gamla bör rollpersoner kunna bli innan de dör en naturlig död? (hur ser chanserna ut att överleva) Vad finns det för risker för en rollperson att dö förutom av äventyrs-faktorer och ålder? (t.ex. sjukdomar, defekta kroppsfunktioner eller slump i vardagen?)

I min egen kampanj som tillhör fantasy-kategorin (WFRP2 modifierade regler till Erik Granströms Trakorien) använder jag mig av Människor, Halvlängdsmän, Alver och Dvärgar. Hur gamla bör dessa olika raser normalt kunna bli innan de dör av ålderdom?
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Jag vet inte hur regelsystemet du spelar fungerar men det går nog att tillämpa en regel liknande den i Eon. Efter att rollpersonen når sin medelålder (kan vara 35 för en människa eller yngre beroende på hur hård världen denne lever i är) slås ett slag för några specifika attributvärden en gång per år. Ett misslyckat slag sänker värdet med en poäng. Når värdet 0 (om det inte är ett sinnesvärde som syn eller hörsel) så dör personen. Ju äldre personen blir (40/50+) ju högre kan svårigheten bli för slaget.

Ett annat tips är att du var femte eller var tionde år slår ett turslag för personen för att se om denne drabbas av någon sjukdom (som cancer eller något). Kan vara ett intressant äventyrsuppslag i sig för en spelare att lyckas diagnostisera sin rollpersons sjukdom. "Din Parkinson ger dig +X svårighet för att hantera svärd."

^^
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Tackar för intressant förslag... skall prova att tillämpa detta!
 
Top