Nekromanti En skitball upplevelse

Troberg

Sinister eater
Jag bara måste berätta det här. Jag är sällan riktigt imponerad av naturupplevelser, men det här var bland det häftigaste jag varit med om i den vägen.

Som jag nämnt så har jag just kommit tillbaka från några veckor i Jordanien, och bland annat så snorklade jag i Aqaba vid Röda havet. Det har jag gjort förut, flera gånger, och även om det är en magnifik upplevelse (har ni en chans så testa, det är som naturfilmerna från korallreven på TV) så är det inte snorklingen som helhet jag tänkte prata om.

När jag låg och plaskade längs korallrevskanten och tittade på de färgsprakande fiskarna och korallerna så såg jag plötsligt något ute i utkanten av mitt synfält, ute på det djupare vattnet. Först trodde jag att det var något som flöt i vattnet, för det rörde sig inte som fiskar gör. Jag simmade närmare och såg att det var ett stim bläckfiskar (som i engelskans squid, inte octupus, dvs frisimmande bläckfiskar, inte bottenkrälare). Det var ett 30-tal, 50-70 cm långa, och jag simmade närmare.

Jag hade trott att jag skulle tycka att det skulle vara skitotäckt att möta bläckfiskar, men när jag verkligen mötte dem så var det inte minsta lilla otäckt, bara vackert. De flyttade sig när jag kom nära, jag tror aldrig att jag var närmare än 1.5-2 m, men de var inte direkt skygga eller rädda, bara reserverade. Jag tog en packe bilder på dem och följde stimmet en bit. Medan jag följde dem så börjar en av dem gruffa lite med en annan. På ett ögonblick bytte den som blev gruffad med färg från sin röd-rosa färg till silver och blåste ut en liten bläckpuff, och utmanaren backade undan. På hela tiden kände jag mig inte det minsta hotad, allting var bara vackert och fridfullt.

Det som var mest fantastiskt var kontakten man fick med dem. En fisk har en rätt puckad framtoning och man får inte ögonkontakt med den även om den tittar på en, men bläckfiskarna sökte aktivt ögonkontakt och visade nyfikenhet och intresse på ett sätt som mer påminde om en katt eller en hund.

Jag kommer att lägga ut bilderna på http://rpglab.net/troberg/gallery någon gång de närmaste dagarna, tillsammans med en massa andra snorklingsbilder och lite andra bilder. Förresten, om ni ska snorkla så rekommenderar jag starkt att skaffa undervattenshus till digitalkameran. Jag använde en billig Canon Powershot A540 med undervattenshus, och den gav riktigt bra bilder. Kunde jag bara lära mig dyka också så att jag kunde komma ner i jämnhöjd med fiskarna så hade det varit ännu bättre, alternativt montera kameran på ett förlängningshandtag...

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, Troberg..
Det här låter ju minst sagt som en sådandär grej som man vill vara med om. har altid haft en våt dörm om at dyka & sådant. Än bättre voreju at kombinera det med att fota lite, vilket åxå är förbenat skoj.
Måste vara jättekul att var med om en sdåan grej irl, kan tänka mig at det är tusen gånger vackarer irl än vad man ser på tv.

/ Johan K, som gjärna skulle vilja fota saker under ytan åxå