Jag gjorde små skyltar för NPCs i min Wörld of ÄEjån-kampanj i Jargien, efter två spelmöten är det en mindre skog att hantera och antalet aktörer klättrar i allt högre takt. Omåttligt roligt att titta på skarans anklagande blickar (de vet att jag spelar med hårkorsprincipen från AW, oklart vem som skvallrade...) och det känns som att det bör gå att hantera något hundratal innan jag måste börja katalogisera dem på allvar.
Med den detaljen ur vägen är det dags att börja titta på någon bra abstrahering av rikets ekonomi på makronivå, truppförflyttning och politiskt inflytande. Just nu använder vi Jargien-kartan (...som för ändamålet är alldeles för liten, ska printa en 3x3 A3 tills nästa spelmöte...) uppdelad i ett antal regioner för vilka tärningar används för att illustrera någon form av generellt "välmående" på en skala 1-6, olika spelpjäser för att illustrera heliga platser samt Pandemic-kuber för militärmakt. För truppers position och förflyttning finns ju massvis med inspiration från valfritt strategispel men när det kommer till ekonomin och politiken behöver jag tänka till lite för att få till det känner jag och jag tänkte höra om ni har tips på existerande system, tips eller funderingar som kan vara till hjälp.
Jag är ingen simulationist utan använder kongruensen i fiktionen för att skapa drama (ex: dåligt välmående i en region *tänka tre sekunder* -> inkompetent adelsperson från rik och inflytelserik familj som inte accepterar att hen avsätts har misskött sina sysslor som borgmästare till den grad att befolkningen gör uppror!" -> drama!) men vill samtidigt begränsa godtycket i hur Jargien fungerar genom att reglera det via system.
Hur skulle ni simulera ett rikes enkonomi? Pengaflöden, fördelningar, assymetri i handel, utbud och efterfrågan, inflation, osv osv?
Hur skulle ni simulera ett rikes politiska tillstånd? Olika aktörer och gemensamma fronter bland dessa? Brist/överflödigt ledarskap, konkurrens, opinion, behov, agendor, påverkan, inflytande, tradition, nytänkande osv osv?
Med den detaljen ur vägen är det dags att börja titta på någon bra abstrahering av rikets ekonomi på makronivå, truppförflyttning och politiskt inflytande. Just nu använder vi Jargien-kartan (...som för ändamålet är alldeles för liten, ska printa en 3x3 A3 tills nästa spelmöte...) uppdelad i ett antal regioner för vilka tärningar används för att illustrera någon form av generellt "välmående" på en skala 1-6, olika spelpjäser för att illustrera heliga platser samt Pandemic-kuber för militärmakt. För truppers position och förflyttning finns ju massvis med inspiration från valfritt strategispel men när det kommer till ekonomin och politiken behöver jag tänka till lite för att få till det känner jag och jag tänkte höra om ni har tips på existerande system, tips eller funderingar som kan vara till hjälp.
Jag är ingen simulationist utan använder kongruensen i fiktionen för att skapa drama (ex: dåligt välmående i en region *tänka tre sekunder* -> inkompetent adelsperson från rik och inflytelserik familj som inte accepterar att hen avsätts har misskött sina sysslor som borgmästare till den grad att befolkningen gör uppror!" -> drama!) men vill samtidigt begränsa godtycket i hur Jargien fungerar genom att reglera det via system.
Hur skulle ni simulera ett rikes enkonomi? Pengaflöden, fördelningar, assymetri i handel, utbud och efterfrågan, inflation, osv osv?
Hur skulle ni simulera ett rikes politiska tillstånd? Olika aktörer och gemensamma fronter bland dessa? Brist/överflödigt ledarskap, konkurrens, opinion, behov, agendor, påverkan, inflytande, tradition, nytänkande osv osv?