Re: Förstår inte resonemanget.
" Jag förstår inte riktigt det där resonemanget. Känner man världen bara för att man sett en halvsideskarta där endast huvudstäder (och inga landsgränser!) finns utmärkta samt läst några centimeter långa beskrivningar av varje land? Visst du får en överblick över världen, men inte av den magnitud att du kan använda den till så mycket vettigt. Jag spelledde Eon på den tiden då bara Eon1-boken fanns utgiven och min värld liknande föga den värld som Neogames tänkt sig. "
Ja kartan i Eon ett tänker jag inte ljuga över och säga att den är bra... det skulle vara en lögn. Men dom centimetrarna landsbeskrivning fungerade mycket bättre för mig att sätta ihop äventyr i än dom totalt noll raders beskrivning av Mundana i Eon två. Det gav ohyggligt mycket mer. Visst så ändrades mitt Mundana också mycket då jag skaffade Mundana men det gick att spela utan, nu går det inte att spela i Mundana utan att köpa en bok till, och då kan du bara spela människa.
" Jag håller med dig om att Mundana är en bättre modul än Geografica Mundana, men å andra sidan gav den bara info om de tre folkslag som ändå inte är tänkt att användas i vanliga kampanjer. För att kunna spela alver/dvärgar/tiraker på ett "korrekt" sätt bör man ändå ha den aktuella boken. "
Vad är en vanlig kampanj, spelar man i asharien består 28% av befolkning av alver, dvärgar, tiraker, misslor som exempel så jag skulle inte säga att världens mest underliga inslag i ett äventyr i Camard är att spelarna ser en tirak gå längst gatan. nackdelen nu är att ingen vet vad en tirak är...
" Så sant så, men vi får inte heller glömma bort att målgruppen är ungdomar. Och i denna grupp har praktiskt taget alla tillgång till dator/internet idag, om inte hemma så på bibliotek eller i skolor. "
Ja det håller jag med om och jag tycker det är jättebra av neogames att lägga ut gratismaterial på sin hemsida men vissa saker vill man ha i böckerna. Jag som exempel hatar massa papper, eller att ta med en dator. Jag gillar mina böcker.
" Låt oss inte förväxla begreppen nu. Eon har ingen grundbok på det sättet som många andra rollspel har. Istället har man en regelbok med alla regler och en världsbok med information om världen. Och jag gillar denna uppdelning eftersom det ger möjlighet att nå djupare i detaljerna. Av naturliga skäl får det ju plats mer i två böcker än i en (om man bortser från att det går att göra ruskigt tjocka böcker i stil med Eon 1 Deluxe och den Eon 2 Grand luxe). "
Låt mig rätta dig här, Eon har inte en världsbok den har fyra enligt mig än så länge. Geografica, alver (som är slutsåld), dvärgar, tiraker. Jag kan helt enkelt inte rekomendera någon som vill testa på ett nytt rollspel att köpa fem böcker för att spela det ordentligt. Förut sa jag Eon och mundana nu är listan fånigt lång.
Det krävs inte så stora världsbeskrivningar för att man ska kunna testa spelet och se om det passar för en, sen om man gillar det köper man flera böcker.