Nekromanti En smått besviken köpare...

hraufnir

Swordsman
Här sitter man med Eonboxen i hand efter att ha köpt in den för första gången... Har spelat Eon en gång tidigare, för ett år sedan ungefär.

Jag antog när jag köpte boxen att i den skulle det finnas åtminstone en kort (läs 5 rader eller lite mer) beskrivning om de olika raserna i Mundana... det enda som finns om dem är en tabell där deras värden står. Jag måste säga att jag är besviken eftersom jag nu måste skaffa mig Mundana för att överhuvudtaget kunna spela ALLS på skillnaderna mellan folken. Alltså tycker jag att det står för lite i grundboken om raserna i sig. Vad skiljer Tiraker från Misslor annat än att en Tirak har en massa plus i sty och en missla massa minus typ... :gremmad:

jorik

Veteran
eller så köper man Spelarens handbok, om man hittar den, och får dessutom namnförslag.

/Jorik

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Skam går på torra land

Helt rätt!

Att Neogames inte bifogat en enkel introduktion till Mundana i Eon2 har väldigt många höjt sina ögonbryn åt. När man reviderade upplagan så föll helt enkelt Mundanakapitlet bort p.ga. platsbrist om jag inte minns helt fel, vilket var ytterst trist. Men Neo kompenserade iaf genom att - som Bone påpekade - genom att lägga upp det borttappade kapitlet på sin hemsida.

/Naug

hraufnir

Swordsman
*går i skammens fotsteg och hittar med oanade riktningsmedel den plats där informationen finns*

Det är synd och skam från början men det är en bra och trevlig text som man släppt... man kunde dock skicka med en lapp i t.ex. Eon boxen om detta faktum... jag e för tillfället nöjd *tills jag hunnit börja spela spelet på allvar*

Helmgast
Tja, i Neoshoppen så är både boxen och mjukpärmen slutsålda. På nåt sätt måste det åtgärdas, och i samma åtgärdande så kan ditt problem åtgärdas. Mer säger jag inte än, men tids nog får ni veta.

Mr Brunch

Veteran
Jag hoppas verkligen det ågärdas. Eon ett boken var faktiskt en vida överlägsen grundbok än Eon två trots Eon tvås bättre regler.
Trots att jag älskar Eon har jag nu svårt att rekomendera det till folk som vill testa ett nytt spel, då dom måste köpa geografica också för att se hur världen är. Finns inte ens en karta i Eon två!!! dessutom har man tagit bort raskapitlet i geografica så även om man köper den vet man fortfarande inte vad Thism är eller vad tusan en missla är... och inte att förglömma att inte varje människa i Sverige har internet eller ens en dator...
En bra grundbok ska innehålla allt som gör att man kan spela spelet direkt när man köper det, så är tyvär inte fallet med Eon längre :gremfrown:

Lord decado

Veteran
Re: Dela upp info i 40tiotal böcker

Ett ord Varför??

Jag fattar det helt enkelt inte, borde locka många fler köpare om det fanns all info för att kunna spela eon ordentligt i en enda bok...

Visst infon finns gratis på nätet, men det är inte så det skall fungera...

Ji he bara fö ti tjän meir pengar di deilar upp he ji så mang böker!! //decado

Mouja

Hero

"Ett ord Varför??"

1) Tjäna pengar, så de går runt
2) Istället för en bok med lite info om allt, släpper de många böcker med mycket info om allt. Vad tycker du själv är bäst? Mycket eller lite info?

"Jag fattar det helt enkelt inte, borde locka många fler köpare om det fanns all info för att kunna spela eon ordentligt i en enda bok..."

Allt du behöver för att spela Eon finns i grundboken... men vill du sedan ha en värld och raser behöver du köpa fler böcker... jag tycker att Neogames är mycket smarta, om du nu frågar mig

jorik

Veteran
Så klart...

är dom definitivt smarta, men en liten beskrivning av världen och raserna borde väl finnas.

De två sidorna som är ägnade till raserna i Spelarens handbok, borde gott ha varit med i boxen, eller grundregelboken, om ni frågar mig.

Men, men. Kapitalism och pengamanin i denna värld är stor, och väldigt utbredd, så även hos NeoGames...

/Jorik

Emil

Hero

Jag fattar det helt enkelt inte, borde locka många fler köpare om det fanns all info för att kunna spela eon ordentligt i en enda bok...

Därför att en sådan skulle ha blivit väldigt hattig och tafatt, alternativt enormt tjock. Jag tycker att Eon har en betydligt bättre uppdelning än många andra rollspel. I många spel får man en överblick över världen i regelboken och vill man ha mer får man sedan köpa landspecifika böcker, vilket blir ganska många böcker om det ska täcka hela världen.

Istället för att göra på det viset har man i Eon istället valt att samla alla regler i regelboken, och ge en grundlig och i de flesta avseendet tillräcklig genomgång av världen i Mundana/Geografica Mundana.

/Emil

Ymir

Liten kantbaron
Indeed

Indeedu, som sagt.

Jag håller helt med, vilket också tidigare sagts. Geografica suger som världsintroduktion, eftersom den enbart innehåller information om Mundanas officiella statsbildningar. Vill du ha en någorlunda komplett kampanjvärld måste du dessutom äga dvärgar, mystik och magi, tiraker och alver...och barbarerar & människofolk. Liksom, yehaw...Eon är inte helt spelbart förrän du äger 6 moduler utöver grundboken, och åtminstone den ena av dem (alver) har dessutom tagit slut, och den ena inte släppts än. 'Mundana', med sina korta men goda introduktioner till alla icke-mänskliga folk och sin presentation av barbarriken som Kamor var en mycket bättre modul än Geografica. Först presenterar man världen för nytillkomna spelare, sedan går man in på djupet...men nu har Neogames gått in på djupet direkt, och jag kan inte se logiken bakom det beslutet.

En fin sits Neo försatt sina nybörjare i...jag tycker det är hög tid att något görs åt den nu.

- Ymir, gnäller

Emil

Hero
Förstår inte resonemanget.

Eon ett boken var faktiskt en vida överlägsen grundbok än Eon två trots Eon tvås bättre regler.
Trots att jag älskar Eon har jag nu svårt att rekomendera det till folk som vill testa ett nytt spel, då dom måste köpa geografica också för att se hur världen är. Finns inte ens en karta i Eon två!!!

Jag förstår inte riktigt det där resonemanget. Känner man världen bara för att man sett en halvsideskarta där endast huvudstäder (och inga landsgränser!) finns utmärkta samt läst några centimeter långa beskrivningar av varje land? Visst du får en överblick över världen, men inte av den magnitud att du kan använda den till så mycket vettigt. Jag spelledde Eon på den tiden då bara Eon1-boken fanns utgiven och min värld liknande föga den värld som Neogames tänkt sig.

Nä, för att kunna använda sig av spelvärlden krävs betydligt mer kött på benen. Detta insåg uppenbarligt Neogames också inför Eon II, varpå de helt sonika plockade ut Mundana-kapitlet hur regelboken och placerade det på nätet. När man har köpt Mundana-boken upptar ändå bara dessa sidor i regelboken onödigt plats. Och de som absolut inte vill köpa den nämnda boken kan ju läsa mundana-pdf:en från webbsidan, för den ligger ju knappast där i hemlighet utan det anges tydligt i Eon 2 på sidan 12.

tom har man tagit bort raskapitlet i geografica så även om man köper den vet man fortfarande inte vad Thism är eller vad tusan en missla är...

Jag håller med dig om att Mundana är en bättre modul än Geografica Mundana, men å andra sidan gav den bara info om de tre folkslag som ändå inte är tänkt att användas i vanliga kampanjer. För att kunna spela alver/dvärgar/tiraker på ett "korrekt" sätt bör man ändå ha den aktuella boken.

och inte att förglömma att inte varje människa i Sverige har internet eller ens en dator...

Så sant så, men vi får inte heller glömma bort att målgruppen är ungdomar. Och i denna grupp har praktiskt taget alla tillgång till dator/internet idag, om inte hemma så på bibliotek eller i skolor.

En bra grundbok ska innehålla allt som gör att man kan spela spelet direkt när man köper det, så är tyvär inte fallet med Eon längre

Låt oss inte förväxla begreppen nu. Eon har ingen grundbok på det sättet som många andra rollspel har. Istället har man en regelbok med alla regler och en världsbok med information om världen. Och jag gillar denna uppdelning eftersom det ger möjlighet att nå djupare i detaljerna. Av naturliga skäl får det ju plats mer i två böcker än i en (om man bortser från att det går att göra ruskigt tjocka böcker i stil med Eon 1 Deluxe och den Eon 2 Grand luxe).

/Emil

Mr Brunch

Veteran
Re: Förstår inte resonemanget.

" Jag förstår inte riktigt det där resonemanget. Känner man världen bara för att man sett en halvsideskarta där endast huvudstäder (och inga landsgränser!) finns utmärkta samt läst några centimeter långa beskrivningar av varje land? Visst du får en överblick över världen, men inte av den magnitud att du kan använda den till så mycket vettigt. Jag spelledde Eon på den tiden då bara Eon1-boken fanns utgiven och min värld liknande föga den värld som Neogames tänkt sig. "

Ja kartan i Eon ett tänker jag inte ljuga över och säga att den är bra... det skulle vara en lögn. Men dom centimetrarna landsbeskrivning fungerade mycket bättre för mig att sätta ihop äventyr i än dom totalt noll raders beskrivning av Mundana i Eon två. Det gav ohyggligt mycket mer. Visst så ändrades mitt Mundana också mycket då jag skaffade Mundana men det gick att spela utan, nu går det inte att spela i Mundana utan att köpa en bok till, och då kan du bara spela människa.

" Jag håller med dig om att Mundana är en bättre modul än Geografica Mundana, men å andra sidan gav den bara info om de tre folkslag som ändå inte är tänkt att användas i vanliga kampanjer. För att kunna spela alver/dvärgar/tiraker på ett "korrekt" sätt bör man ändå ha den aktuella boken. "

Vad är en vanlig kampanj, spelar man i asharien består 28% av befolkning av alver, dvärgar, tiraker, misslor som exempel så jag skulle inte säga att världens mest underliga inslag i ett äventyr i Camard är att spelarna ser en tirak gå längst gatan. nackdelen nu är att ingen vet vad en tirak är...

" Så sant så, men vi får inte heller glömma bort att målgruppen är ungdomar. Och i denna grupp har praktiskt taget alla tillgång till dator/internet idag, om inte hemma så på bibliotek eller i skolor. "

Ja det håller jag med om och jag tycker det är jättebra av neogames att lägga ut gratismaterial på sin hemsida men vissa saker vill man ha i böckerna. Jag som exempel hatar massa papper, eller att ta med en dator. Jag gillar mina böcker.

" Låt oss inte förväxla begreppen nu. Eon har ingen grundbok på det sättet som många andra rollspel har. Istället har man en regelbok med alla regler och en världsbok med information om världen. Och jag gillar denna uppdelning eftersom det ger möjlighet att nå djupare i detaljerna. Av naturliga skäl får det ju plats mer i två böcker än i en (om man bortser från att det går att göra ruskigt tjocka böcker i stil med Eon 1 Deluxe och den Eon 2 Grand luxe). "

Låt mig rätta dig här, Eon har inte en världsbok den har fyra enligt mig än så länge. Geografica, alver (som är slutsåld), dvärgar, tiraker. Jag kan helt enkelt inte rekomendera någon som vill testa på ett nytt rollspel att köpa fem böcker för att spela det ordentligt. Förut sa jag Eon och mundana nu är listan fånigt lång.
Det krävs inte så stora världsbeskrivningar för att man ska kunna testa spelet och se om det passar för en, sen om man gillar det köper man flera böcker.

hraufnir

Swordsman
Vi verkar ganska överrens fast ändå inte...

Det verkar som om vi har kommit fram till att grundboken skulle vara mkt mer komplett med dessa ytterligare 12 sidor som finns i de extrapapper som Neogames släppt. Det ger en lite kortfattad men dock tillräcklig information för att spela Eon och fatta tycke för detta.
Jag tycker på ett sätt om detta förfaringssätt då man kan, om man är intresserad, få mkt djupgående information om olika saker. Det som är nackdelen är att med denna kortfattade information som följer med grundboken så får man bara en "stereotypisk" bild av de olika folkslagen.

Samma sak har gjorts i Vampire The Masquerade 3:rd ed. där man har allt i grundboken som behövs för att spelas, sedan finns information om varje enskild klan i separata böcker samt hyllmeter med annan information för den intresserade (ja, jag tillhör en av dem 0=). Misstaget som VtM gör är att man inte förrän i Storyteller delen av boken påpekar att det som presenteras om de olika klanerna och att alla skall försöka göra unika och egna karaktärer. Det är inte förbjudet med en Gangrel akademiker, men kan man hitta på en bakgrund. Det är inte fel med en tirakmagiker, bara man kan hitta på en trovärdig bakgrundshistoria (och liksom en gangrel inte hör hemma i hovet, kanske Tirakmagikern inte blir bäst i klassen. Men han kanske är bäst i sin tirakby)...

Detta påpekas inte i Eon, av den enkla anledningen att där har man inte grundinformationen om de olika folkslagen och raserna. Ett tillägg på 14 sidor, väl utformat, skulle krydda Eons regelbok massor, och få spelare att kasta sig till närmaste butik för fler inköp av Eonböcker.

Jag gör som det har uppmanats här i denna tråd, jag skickar ett PM till (vem det nu var) med mina tankar och åsikter.

Tack för att ni alla ville ta er tid att diskutera i denna tråden.

Muggas

Hero
Re: Skam går på torra land

Jag har många gånger funderat på att köpa EON-boxen, även om jag personligen är emot detaljistiska regler, men efter detta inlägg har jag nog ändrat mig. En grundbok ska innehålla allt man behöver för att börja spela och ge ett någorlunda komplett intryck. Man ska aldrig känna sig tvingad att köpa tilläggsböcker och moduler, vilket jag får intrycket av att man måste här. Jag har dock inte läst EON och vill inte uttala mig närmare förrän jag ögnat igenom det lite...

Men Neo kompenserade iaf genom att - som Bone påpekade - genom att lägga upp det borttappade kapitlet på sin hemsida.

Det är ett bra drag. Jag hoppas ändå att man tänker till lite extra innan man släpper tredje utgåvan och inkluderar allt man behöver för att börja lira i grundboken...

Emil

Hero

Ja kartan i Eon ett tänker jag inte ljuga över och säga att den är bra... det skulle vara en lögn. Men dom centimetrarna landsbeskrivning fungerade mycket bättre för mig att sätta ihop äventyr i än dom totalt noll raders beskrivning av Mundana i Eon två. Det gav ohyggligt mycket mer. Visst så ändrades mitt Mundana också mycket då jag skaffade Mundana men det gick att spela utan, nu går det inte att spela i Mundana utan att köpa en bok till, och då kan du bara spela människa.

Men allt detta (och lite till, exempelvis bilder på raserna) ingår ju i Mundana-kapitlet som kan laddas ner och skrivas ut direkt ifrån nätet. Och vi är ju överens om att spelets målgrupp har tillgång till internet. Så om man absolut vill spela med bara regelboken så finns ju ändå alla de saker som fanns med i Eon I kvar att tillgå! Därför ser jag inte problemet...

Vad är en vanlig kampanj, spelar man i asharien består 28% av befolkning av alver, dvärgar, tiraker, misslor som exempel så jag skulle inte säga att världens mest underliga inslag i ett äventyr i Camard är att spelarna ser en tirak gå längst gatan. nackdelen nu är att ingen vet vad en tirak är...

Fast spelar du i någon annan del av världen än just Asharinahalvön så utgör de uppräknade folkslagen en liten minoritet, som kan behandlas utifrån Mundana-kapitlet på Neowebben.

Låt mig rätta dig här, Eon har inte en världsbok den har fyra enligt mig än så länge. Geografica, alver (som är slutsåld), dvärgar, tiraker. Jag kan helt enkelt inte rekomendera någon som vill testa på ett nytt rollspel att köpa fem böcker för att spela det ordentligt. Förut sa jag Eon och mundana nu är listan fånigt lång.

Jag förstår kritiken och håller som sagt med om att Mundana-boken var bättre, men samtidigt kan jag förstå fördelarna med att låta Geografica Mundana fokusera på länderna och geografin i Mundana. Och så länge man inte tänker ha kampanjer som fokuserar runt alver/dvärgar/tiraker tror jag att man klarar sig bra på informationen på Neowebben.

Men jag hoppas också att de delar av Mundana-boken som inte kom med i Geografica ska publiceras i Eon III, vilket jag också tror att de kommer att bli fallet.

Det krävs inte så stora världsbeskrivningar för att man ska kunna testa spelet och se om det passar för en, sen om man gillar det köper man flera böcker.

Nä, det krävs bara Geografica Mundana och Mundana-kapitlet på Neowebben.

/Emil

Mr Brunch

Veteran

Well, det känns som vi kommit till en punkt då vi bara kommer upprepa oss så jag lägger ner nu. Jag har visat min åsikt och min åsikt om att lägga ut information på internet som borde finnas i grundboken kommer nog inte ändras likaså din åsikt att uppläget är bra.
Så låt oss lämna det där.