Sebastian Andersson
Hero
Det börjar nu verkligen närma sig releasen av en bok som legat på arbetsbordet i åtminstone fyra år. Själv hörde jag länge till den skara som otåligt väntade på innehållet i detta fantasikittlande verk. Så kom det sig till slut att jag gavs uppgiften att binda ihop alla de idéer som fanns vilket slutligen resulterade i den bok några av er nog kommer att ha i sin brevlåda någon gång nästa vecka. Men vad blev det då av hela kakan till slut då? Vad kommer ni att finna innanför bokens pärmar? Låt mig ge er en liten inblick innanför bokens pärmar och vad som ryms i kapitlens omfång i den 64 sidor tjocka boken…
Kapitel 1 - Introduktion
Detta kapitel är något av en introduktion till drakarnas fascinerande värld. Vi får svar på några av frågorna till vad som utmärker Mundanas drakar och vad som karaktäriserar de högre respektive de lägre drakarna (pseudodrakarna). Vidare ges en inblick i Mundanas olika kulturers unika syn på drakarna, allt från Daakkyrkans fördömande hat till ödlefolkets blinda dyrkan. Vidare följer riktlinjer till vad eventuella rollpersoner kan tänkas känna till om drakarnas natur samt en ny färdighetsbeskrivning (Flyga drake). Slutligen ges en massa tips till spelledaren hur man faktiskt kan använda sig av drakarna på ett spelbart sätt i spelvärlden – något som jag personligen saknat i vissa andra spels moduler om drakar. Denna texten (liksom resten av boken) är skriven utifrån ambitionen att drakarna inte skall vara bara några ytterligare tuffa monster för rollpersonerna att hacka ihjäl utan att de tvärtom kan vara i högsta grad civiliserade varelser med bland annat fingertoppskänsla för intriger.
Kapitel 2 - Pseudodrakar
För er som undrar vilka pseudodrakar som vandrar (flyger?) över Mundanas yta så ges här svaret. Upplägget känns igen från ”Monster & Varelser” och ”Monster i Mundana” med först en allmän beskrivning av varje specifikt djur följt av en genomgång för utbredning, beteende, egenskaper och stats. Vad som kännetecknar pseudodrakarna är just att de är mer djurlika i fråga om instinkter och mentalitet men även att de bär på någon magisk inneboende förmåga (som exempelvis heavédrakarnas förmåga att rida på de magiska strömmarna). Min ambition med detta kapitel var att försöka ingjuta en gnutta liv och så kallad realism till de olika arterna. Att de inte ska vara bara ”drakliknande varelser som bor i öknen vattnet eller yadda yadda” utan att de ska framstå som arter som faktiskt skulle kunna existera i en fiktiv verklighet, något som inte är helt enkelt när man bara har en sidas text på sig där regelförklaringar dessutom kan ta upp en massa plats. Huruvida jag lyckats eller ej lämnar jag åt er att döma.
Kapitel 3 – Högre drakar
Detta kapitel är helt klart det massivaste på sina hela 16 sidor och rymmer en detaljerad beskrivning över drakarna som väsen. Man får reda på deras ursprung, deras speciella fortplantning och en tämligen ordentlig genomgång av deras anatomi (förtydligad bland annat genom illustrationer över drakkranium, vingar m.m.).
Vidare följer regler för deras övernaturliga tålighet, drakblod, eldsprutande och etter följt av redogörelsen över hur deras flygförmåga och sinnen fungerar (samt naturligtvis regler för dessa) och ett stycke om drakarnas sätt att kommunicera samt de mystiska drakrunorna. Givetvis finns där varsitt uppslag med en genomgång för både Lumian och Mortuachdrakarna (med alla de stats som det tjatats om på forumet i evigheter). Stycket som följer handlar om drakmentalitet och gör ett försök att redogöra för hur drakarna tänker och vad som driver dem. Där finns även ett avsnitt som ger praktiska och konkreta tips på hur man som spelledare kan rollgestalta en drake. Drakarnas namn och speciella uttryck avhandlas också liksom deras syn på de olika folken. Slutligen beskriver kapitlet drakarnas boningar samt deras interagerande med skapelsens olika plan samt vad det egentligen är som är så speciellt med drakdrömmar.
Kapitel 4 – Kända drakar
I detta kapitel beskrivs inte mindre än 30 kända drakar (14 Lumian och 16 Mortuach). Det handlar dels om drakar som sprider skräck i land och rike runt och dels om drakars vars sublima intrigerande bedrivs från det fördolda och vars namn därför är känt av få. Jag har försökt att ge de olika drakarna unika personligheter samt beskriva dem på ett sätt som direkt ska inbjuda till äventyrsuppslag. Som jag ser det så erbjuder varje drake i sig minst ett möjligt äventyrsuppslag som, i alla fall vad gäller lumian, bör uppmuntra till mer än det klassiska ”ut och döda draken scenariot”.
Kapitel 5 – Drakmagi
Detta var ett mycket intressant kapitel att skriva (vilket kanske inte är så konstigt att just jag tycker, för som ni kanske har märkt här på forumet så tenderar jag att allt som oftast drunkna i magiteoretiska diskussioner) men onekligen också det svåraste. Drakarnas djuplodande syn på skapelsen presenteras och lika så deras speciella bruk av magin. Här förklaras hur magiska flätor och antiaspekter fungerar (eller åtminstone i antiaspekternas fall hur de KAN fungera då vissa bitar medvetet har lyfts fram i olika teorier – allt för att spelledaren ska kunna välja sin egen ståndpunkt). Även draksjälens speciella egenskaper avhandlas. Slutligen presenteras två sidor med nya effekter med sammanlagt 16 nya drakspecifika effekter. Tyvärr fick jag inte plats med mer effekter än så men flertalet av de som inte fick plats hoppas jag antingen kommer att kunna klämmas in i en eventuell Mystik & Magi 2.0 eller läggas upp på neogames hemsida.
Kapitel 6 – Draklegender
Det här kapitlet var onekligen det svåraste att rubricera då det innehåller lite smått och gott av varje. Några sidor med information och bakgrund till de grupperingar som kallar sig Dräpare och Drakväktare inleder kapitlet följt av ett stycke hur man faktiskt kan dräpa en drake - för det är inte helt lätt ska ni veta (vilket väckte en del frågetecken när jag läste drakväktartrilogin till hur fanken dräparna lyckas hacka ihjäl en massa drakar kors och tvärs – avsnittet om hur man kan dräpa en drake är mitt försök att försöka förklara hur detta kan vara möjligt och såldes ett försök att reparera den logiska lucka som dessa böcker skapade). Vidare i kapitlet följer även en genomgång av drakföremål. Vad kan man egentligen använda drakblod, etter och ett drakhjärta till? Hur kraftfull är egentligen en drakfjällsrustning? Hur fungerar det med vapen tillverkade av drakben? Vilka krafter har egentligen drakväktarnas förtrollade föremål? Även några böcker cirkulerande i Mundana behandlandes drakarnas natur presenteras som bakgrundmaterial för spelledaren. Sist i kapitlet presenteras de båda legendariska drakryttarsällskapen Flygdragonerna och Molnryttarna. Först ges en allmän beskrivning om sällskapen följt av en redogörelse hur det fungerar med antagning och slutligen så omnämns några av sällskapens kändare medlemmar. Som en liten extra bonus lyckades jag även klämma in en liten ruta om drakträning (alltså hur man disciplinerar sin heavédrake) som kompletterar färdighetsbeskrivningen för Flyga drake i kapitel 1.
Kapitel 7 - Hemligheter
Jag vågar påstå att detta kommer att vara ett kapitel som kommer att väcka en del starka känslor åt antingen det ena eller det andra hållet då det erbjuder en del nya och ibland djuplodande infallsvinklar på världen som sådan. Ett ganska utförligt stycke om tidigare eoner inleder kapitlet följt av lite andra inblickar i svunna tiders händelser (som exempelvis förstörelsen av templet på ön Cai). Några fantastiska, och för drakarna välbesökta, platser beskrivs och ytterligare några slöjor kring den mystik som utgör drakarnas väsen lyfts på. Vidare bjuds vi på ännu ett perspektiv på det som alverna kallar för förbannelsen och en beskrivning av ett av Mundanas mystiska sällskap med unik insikt i både drakarnas natur och världen och dess kommande Mörker. Lite annat smått och gott som exempelvis bakgrundinformation vad som sker EFTER drakväktartrilogin samt lite mer poetiska inslag i form av verser från Sianstenen, Drakväktarverserna och den mystiska draksången bjuds också på. Slutligen ägnas en sida åt det kommande Mörkret och hur drakarna ställer sig till detta. Tyvärr fick jag inte med alla idéer vad gäller detta, men så är det ju inte heller min sak att avgöra exakt hur Mörkret kommer att te sig, varvid boken fokuserar på drakarnas syn på och kommande roll vad gäller peripetin.
Slutligen hoppas jag att ni som finner boken köpvärd kommer att bli nöjda (även om det nog kan bli svårt i och med den hype och de tillhörande höga förväntningar som skapats genom alla år av väntande). Det är dock för min del reultatet av lite mindre än ett helt års av slitsamt arbete varvid jag naturligtivis gjort mitt yttersta för att leverera det Ni vill ha!
Ljusetsriddare - i ett försök att vara lite informativ
Kapitel 1 - Introduktion
Detta kapitel är något av en introduktion till drakarnas fascinerande värld. Vi får svar på några av frågorna till vad som utmärker Mundanas drakar och vad som karaktäriserar de högre respektive de lägre drakarna (pseudodrakarna). Vidare ges en inblick i Mundanas olika kulturers unika syn på drakarna, allt från Daakkyrkans fördömande hat till ödlefolkets blinda dyrkan. Vidare följer riktlinjer till vad eventuella rollpersoner kan tänkas känna till om drakarnas natur samt en ny färdighetsbeskrivning (Flyga drake). Slutligen ges en massa tips till spelledaren hur man faktiskt kan använda sig av drakarna på ett spelbart sätt i spelvärlden – något som jag personligen saknat i vissa andra spels moduler om drakar. Denna texten (liksom resten av boken) är skriven utifrån ambitionen att drakarna inte skall vara bara några ytterligare tuffa monster för rollpersonerna att hacka ihjäl utan att de tvärtom kan vara i högsta grad civiliserade varelser med bland annat fingertoppskänsla för intriger.
Kapitel 2 - Pseudodrakar
För er som undrar vilka pseudodrakar som vandrar (flyger?) över Mundanas yta så ges här svaret. Upplägget känns igen från ”Monster & Varelser” och ”Monster i Mundana” med först en allmän beskrivning av varje specifikt djur följt av en genomgång för utbredning, beteende, egenskaper och stats. Vad som kännetecknar pseudodrakarna är just att de är mer djurlika i fråga om instinkter och mentalitet men även att de bär på någon magisk inneboende förmåga (som exempelvis heavédrakarnas förmåga att rida på de magiska strömmarna). Min ambition med detta kapitel var att försöka ingjuta en gnutta liv och så kallad realism till de olika arterna. Att de inte ska vara bara ”drakliknande varelser som bor i öknen vattnet eller yadda yadda” utan att de ska framstå som arter som faktiskt skulle kunna existera i en fiktiv verklighet, något som inte är helt enkelt när man bara har en sidas text på sig där regelförklaringar dessutom kan ta upp en massa plats. Huruvida jag lyckats eller ej lämnar jag åt er att döma.
Kapitel 3 – Högre drakar
Detta kapitel är helt klart det massivaste på sina hela 16 sidor och rymmer en detaljerad beskrivning över drakarna som väsen. Man får reda på deras ursprung, deras speciella fortplantning och en tämligen ordentlig genomgång av deras anatomi (förtydligad bland annat genom illustrationer över drakkranium, vingar m.m.).
Vidare följer regler för deras övernaturliga tålighet, drakblod, eldsprutande och etter följt av redogörelsen över hur deras flygförmåga och sinnen fungerar (samt naturligtvis regler för dessa) och ett stycke om drakarnas sätt att kommunicera samt de mystiska drakrunorna. Givetvis finns där varsitt uppslag med en genomgång för både Lumian och Mortuachdrakarna (med alla de stats som det tjatats om på forumet i evigheter). Stycket som följer handlar om drakmentalitet och gör ett försök att redogöra för hur drakarna tänker och vad som driver dem. Där finns även ett avsnitt som ger praktiska och konkreta tips på hur man som spelledare kan rollgestalta en drake. Drakarnas namn och speciella uttryck avhandlas också liksom deras syn på de olika folken. Slutligen beskriver kapitlet drakarnas boningar samt deras interagerande med skapelsens olika plan samt vad det egentligen är som är så speciellt med drakdrömmar.
Kapitel 4 – Kända drakar
I detta kapitel beskrivs inte mindre än 30 kända drakar (14 Lumian och 16 Mortuach). Det handlar dels om drakar som sprider skräck i land och rike runt och dels om drakars vars sublima intrigerande bedrivs från det fördolda och vars namn därför är känt av få. Jag har försökt att ge de olika drakarna unika personligheter samt beskriva dem på ett sätt som direkt ska inbjuda till äventyrsuppslag. Som jag ser det så erbjuder varje drake i sig minst ett möjligt äventyrsuppslag som, i alla fall vad gäller lumian, bör uppmuntra till mer än det klassiska ”ut och döda draken scenariot”.
Kapitel 5 – Drakmagi
Detta var ett mycket intressant kapitel att skriva (vilket kanske inte är så konstigt att just jag tycker, för som ni kanske har märkt här på forumet så tenderar jag att allt som oftast drunkna i magiteoretiska diskussioner) men onekligen också det svåraste. Drakarnas djuplodande syn på skapelsen presenteras och lika så deras speciella bruk av magin. Här förklaras hur magiska flätor och antiaspekter fungerar (eller åtminstone i antiaspekternas fall hur de KAN fungera då vissa bitar medvetet har lyfts fram i olika teorier – allt för att spelledaren ska kunna välja sin egen ståndpunkt). Även draksjälens speciella egenskaper avhandlas. Slutligen presenteras två sidor med nya effekter med sammanlagt 16 nya drakspecifika effekter. Tyvärr fick jag inte plats med mer effekter än så men flertalet av de som inte fick plats hoppas jag antingen kommer att kunna klämmas in i en eventuell Mystik & Magi 2.0 eller läggas upp på neogames hemsida.
Kapitel 6 – Draklegender
Det här kapitlet var onekligen det svåraste att rubricera då det innehåller lite smått och gott av varje. Några sidor med information och bakgrund till de grupperingar som kallar sig Dräpare och Drakväktare inleder kapitlet följt av ett stycke hur man faktiskt kan dräpa en drake - för det är inte helt lätt ska ni veta (vilket väckte en del frågetecken när jag läste drakväktartrilogin till hur fanken dräparna lyckas hacka ihjäl en massa drakar kors och tvärs – avsnittet om hur man kan dräpa en drake är mitt försök att försöka förklara hur detta kan vara möjligt och såldes ett försök att reparera den logiska lucka som dessa böcker skapade). Vidare i kapitlet följer även en genomgång av drakföremål. Vad kan man egentligen använda drakblod, etter och ett drakhjärta till? Hur kraftfull är egentligen en drakfjällsrustning? Hur fungerar det med vapen tillverkade av drakben? Vilka krafter har egentligen drakväktarnas förtrollade föremål? Även några böcker cirkulerande i Mundana behandlandes drakarnas natur presenteras som bakgrundmaterial för spelledaren. Sist i kapitlet presenteras de båda legendariska drakryttarsällskapen Flygdragonerna och Molnryttarna. Först ges en allmän beskrivning om sällskapen följt av en redogörelse hur det fungerar med antagning och slutligen så omnämns några av sällskapens kändare medlemmar. Som en liten extra bonus lyckades jag även klämma in en liten ruta om drakträning (alltså hur man disciplinerar sin heavédrake) som kompletterar färdighetsbeskrivningen för Flyga drake i kapitel 1.
Kapitel 7 - Hemligheter
Jag vågar påstå att detta kommer att vara ett kapitel som kommer att väcka en del starka känslor åt antingen det ena eller det andra hållet då det erbjuder en del nya och ibland djuplodande infallsvinklar på världen som sådan. Ett ganska utförligt stycke om tidigare eoner inleder kapitlet följt av lite andra inblickar i svunna tiders händelser (som exempelvis förstörelsen av templet på ön Cai). Några fantastiska, och för drakarna välbesökta, platser beskrivs och ytterligare några slöjor kring den mystik som utgör drakarnas väsen lyfts på. Vidare bjuds vi på ännu ett perspektiv på det som alverna kallar för förbannelsen och en beskrivning av ett av Mundanas mystiska sällskap med unik insikt i både drakarnas natur och världen och dess kommande Mörker. Lite annat smått och gott som exempelvis bakgrundinformation vad som sker EFTER drakväktartrilogin samt lite mer poetiska inslag i form av verser från Sianstenen, Drakväktarverserna och den mystiska draksången bjuds också på. Slutligen ägnas en sida åt det kommande Mörkret och hur drakarna ställer sig till detta. Tyvärr fick jag inte med alla idéer vad gäller detta, men så är det ju inte heller min sak att avgöra exakt hur Mörkret kommer att te sig, varvid boken fokuserar på drakarnas syn på och kommande roll vad gäller peripetin.
Slutligen hoppas jag att ni som finner boken köpvärd kommer att bli nöjda (även om det nog kan bli svårt i och med den hype och de tillhörande höga förväntningar som skapats genom alla år av väntande). Det är dock för min del reultatet av lite mindre än ett helt års av slitsamt arbete varvid jag naturligtivis gjort mitt yttersta för att leverera det Ni vill ha!
Ljusetsriddare - i ett försök att vara lite informativ