Nekromanti En snabbtitt på D&D Essentials™

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nu har jag äntligen tid att sätta mig och sammanfatta mina första intryck av de Dungeons & Dragons Essentials™-böcker jag införskaffade förra veckan. Närmare bestämt Rules Compendium™, Heroes of the Fallen Lands™ och Dungeon Master’s Book (ingår i Dungeon Master’s Kit™).

Samtliga böcker har det behändiga formatet 153 × 229 mm (obetydligt större än en svensk standardroman) och är limbundna med 4-bigade sidlimmade omslag. Inlagans rygg är varmlimmad mot en lös ryggstrimla som inte är fäst vid omslagets rygg. Rules Compendium™ och Heroes of the Fallen Lands™ har fräst och blocklimmad inlaga, medan Dungeon Master’s Book är trådhäftad och sedan limmad. Den senare har dessutom ett blanklaminerat omslag.

Inlagan har generösa marginaler och delvis ny typografi som är föredömligt tydlig. På grund av formatet har illustrationerna fått stå tillbaka till förmån för textinnehållet, men tack vare den luftiga typografin ger böckerna ändå inget texttungt intryck.

Innehållet är till stora delar omarbetat och omformulerat, och känns betydligt mer nybörjartillvänt jämfört med de tidigare grundböckerna. Nu är jag själv långt ifrån någon nybörjare, så den biten kanske jag ska överlåta på andra att avgöra.

Så långt det som de tre böckerna har gemensamt. Härnäst – i tre separata inlägg – tänkte jag beskriva varje bok i närmare detalj.

Dante

Staff member
Rules Compendium™

Rules Compendium™ är precis vad det låter som: en sammanställning av alla D&D-regler. Alla? Ja, såvitt jag kan avgöra i alla fall.

Detta är helt enkelt boken du använder för att slå upp hur något funkar.

Inlagan är 320 sidor och uppdelad på en introduktion, sju kapitel (The Basics, Adventurers and Monsters, Understanding Powers, Skills, Exploration and the Environment, Combat och Equipment), tre appendix (Building a Combat Encounter, Rewards samt Terrain Features), en ordlista och ett register.

Introduktionen och The Basics-kapitlet är skrivna för någon som egentligen inte har några förkunskaper alls (huruvida de lyckas eller ej är jag fel man att avgöra då mina förkunskaper om rollspel i allmänhet, och D&D i synnerhet, är ganska … avsevärda). De förklarar vad rollspel är, hur det går till, vilka knasiga tärningar man behöver, beskriver den typiska D&D-världen och börjar verkligen från början med att beskriva hur D&D 4 fungerar.

Allt är föredömligt tydligt skrivet och disponerat på ett hyggligt logiskt och intuitivt sätt. Innehållet förklarar spelets alla olika komponenter men innehåller inga beskrivningar av spelbara folkslag, klasser, feats, powers eller utrustning.

Av regeländringar hittar jag så gott som uteslutande bara sånt som rättats och uppdaterats i befintliga errator och tilläggsböcker. Bl.a. har DC för skill och ability checks justerats och skill challenges fått sig en helrenovering. Vissa regelavsnitt har formulerats om med tydligare ordalydelse för att undvika tvetydiga tolkningar. Annars är det mesta sig likt.

Rules Compendium™ motsvarar ungefär hälften av det som finns med i Player’s Handbook – allt utom det som krävs för att skapa rollfigurer. Det har i stället flyttats över till de rena spelarböckerna – som i sin tur saknar regler för allt sådant som inte krävs för att skapa rollfigurer.

Mer om det i nästa inlägg.

Dante

Staff member
Dungeon Master’s Book

Dungeon Master’s Book är såklart spelledarens bok. Den bok som innehåller det som krävs för att spelleda Dungeons & Dragons.

Inlagan
är 272 sidor och uppdelad på sex kapitel (Playing the Game, The Dungeons & Dragons World, Running the Game, Combat Encounters, Building Adventures samt Rewards) och ett register.

Även denna bok känns mer nybörjartillvänd än den vanliga Dungeon Master’s Guide i det att den försöker förklara från grunden vad det innebär att vara spelledare, vilka förväntningar som ställs på en och hur man bör göra för att få till roliga och utmanande speltillfällen.

Texten är tydlig, dispositionen likaså. Hela stridskapitlet är i princip dubblerat från Rules Compendium™, med enstaka tillägg för att se det hela ur ett spelledarperspektiv.

Ytterst lite tycks skilja sig från hur saker och ting funkar i vanliga D&D 4. Den största nyheten är att magiska föremål nu försetts med tre etiketter (»vanligt«, »ovanligt« eller »sällsynt«) som styr hur ofta de förekommer bland de skatter som äventyrarna förväntas förvärva.

Dungeon Master’s Book motsvarar ganska exakt innehållet i Dungeon Master’s Guide, bortsett från att det saknas regler för hur man bygger egna monster. Förhoppningsvis dyker dessa upp i kommande Monster Vault™. De magiska föremålen har till större delen flyttats hit i stället för att finnas i spelarböckerna.

Förutom Dungeon Master’s Book innehåller Dungeon Master’s Kit™ även två 32-sidiga äventyr, två kartongark med stansade monstermarkörer, två dubbelsidiga battle maps samt en stadig spelledarskärm med fyra paneler.