Bassejr
Hero
Så eftersom jag fick så mycket användbar feedback på min fråga om noshörningsmänniskor postar jag en till fundering här i hopp om att få hjälp.
Så, modulen till Pathfinder jag håller på att bygga är till en liten Shards of Alara kampanj jag ska leda för ett par kompisar.
Så, den Blåa del-världen, Esper, en teknokrati präglad av magiska artifakter och teknologi, befolkas bland annat av en ras av blåa-hudade alver utan spetsiga öron. Dessa är mycket skickliga magiker, men är också beroende av att inta en metall som kallas Etherium.
När konfluxen kom och världarna fogades samman utvandrade en del av dessa Vedalken till den gröna jungel-shard som kallas Naya. Där lämnade de sitt beroende av denna metall, och blev mer harmoniska av sig och yadda yadda.
Så, vad jag vill emulera är hur de Vedalken som kommer från Esper är beroende av den här metallen, som en nackdel, fast en nackdel som ger dem mäktiga magiska förmågor, medans de Vedalken som utvandrat till Naya lämnat beroendet, och därmed också sin magiska förmåga, men i utbyte funnnit vad de kallar Sann styrka i sig själva.
Hur skulle jag, när jag byggt den här rasen, kunna emulera det här beroendet, så att det märks, inte bara i hur en karaktär spelas, utan i stats och begränsningar, hur mycket beroendet tär på dessa Vedalken, men hur mäktiga de blir av det, och hur fridfulla och starka de blir av att upphöra med det?
Så, modulen till Pathfinder jag håller på att bygga är till en liten Shards of Alara kampanj jag ska leda för ett par kompisar.
För er som inte är bekanta med det så är det ett plain som är typ megastort, men som gick sönder i fem delar, en för varje färg i spelet Magic the Gathering (svart, blå, vit, grön, röd).
Varje Shard blev ett eget litet universum, som så småningom blev ovetande om de andras existens, och kampanjen, liksom styry cykeln i kortspelet, utspelar sig när dessa fem del-universum är på väg att kolapsa ihop igen, och återigen bilda Super-plain'et Alara.
Varje Shard blev ett eget litet universum, som så småningom blev ovetande om de andras existens, och kampanjen, liksom styry cykeln i kortspelet, utspelar sig när dessa fem del-universum är på väg att kolapsa ihop igen, och återigen bilda Super-plain'et Alara.
Så, den Blåa del-världen, Esper, en teknokrati präglad av magiska artifakter och teknologi, befolkas bland annat av en ras av blåa-hudade alver utan spetsiga öron. Dessa är mycket skickliga magiker, men är också beroende av att inta en metall som kallas Etherium.
När konfluxen kom och världarna fogades samman utvandrade en del av dessa Vedalken till den gröna jungel-shard som kallas Naya. Där lämnade de sitt beroende av denna metall, och blev mer harmoniska av sig och yadda yadda.
Så, vad jag vill emulera är hur de Vedalken som kommer från Esper är beroende av den här metallen, som en nackdel, fast en nackdel som ger dem mäktiga magiska förmågor, medans de Vedalken som utvandrat till Naya lämnat beroendet, och därmed också sin magiska förmåga, men i utbyte funnnit vad de kallar Sann styrka i sig själva.
Hur skulle jag, när jag byggt den här rasen, kunna emulera det här beroendet, så att det märks, inte bara i hur en karaktär spelas, utan i stats och begränsningar, hur mycket beroendet tär på dessa Vedalken, men hur mäktiga de blir av det, och hur fridfulla och starka de blir av att upphöra med det?