Nekromanti En spelbar ras med beroende

Bassejr

Hero
Så eftersom jag fick så mycket användbar feedback på min fråga om noshörningsmänniskor postar jag en till fundering här i hopp om att få hjälp.

Så, modulen till Pathfinder jag håller på att bygga är till en liten Shards of Alara kampanj jag ska leda för ett par kompisar.

För er som inte är bekanta med det så är det ett plain som är typ megastort, men som gick sönder i fem delar, en för varje färg i spelet Magic the Gathering (svart, blå, vit, grön, röd).

Varje Shard blev ett eget litet universum, som så småningom blev ovetande om de andras existens, och kampanjen, liksom styry cykeln i kortspelet, utspelar sig när dessa fem del-universum är på väg att kolapsa ihop igen, och återigen bilda Super-plain'et Alara.

Så, den Blåa del-världen, Esper, en teknokrati präglad av magiska artifakter och teknologi, befolkas bland annat av en ras av blåa-hudade alver utan spetsiga öron. Dessa är mycket skickliga magiker, men är också beroende av att inta en metall som kallas Etherium.
När konfluxen kom och världarna fogades samman utvandrade en del av dessa Vedalken till den gröna jungel-shard som kallas Naya. Där lämnade de sitt beroende av denna metall, och blev mer harmoniska av sig och yadda yadda.

Så, vad jag vill emulera är hur de Vedalken som kommer från Esper är beroende av den här metallen, som en nackdel, fast en nackdel som ger dem mäktiga magiska förmågor, medans de Vedalken som utvandrat till Naya lämnat beroendet, och därmed också sin magiska förmåga, men i utbyte funnnit vad de kallar Sann styrka i sig själva.

Hur skulle jag, när jag byggt den här rasen, kunna emulera det här beroendet, så att det märks, inte bara i hur en karaktär spelas, utan i stats och begränsningar, hur mycket beroendet tär på dessa Vedalken, men hur mäktiga de blir av det, och hur fridfulla och starka de blir av att upphöra med det?

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade gjort så att det är ett gift/drog som sänker wisdom lika mycket som det höjer int. Eftersom de är magiker blir de mäktigare men de blir samtidigt up-fuckade när det kommer till det viktiga i livet. De som utvandrat har slutat ta drogen och har wisdom nog at bli druider (eftersom det gröna planet).

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
Hur skulle jag, när jag byggt den här rasen, kunna emulera det här beroendet, så att det märks, inte bara i hur en karaktär spelas, utan i stats och begränsningar, hur mycket beroendet tär på dessa Vedalken, men hur mäktiga de blir av det, och hur fridfulla och starka de blir av att upphöra med det?
Hm, knepigt... Jag skulle som sagt först ge dem nån slags bonus när de har tillgång till sin drog, +2 Int och +1 Caster Level eller dylikt. Om de sedan inte har tillgång till den så skulle jag nog, efter att naturligtvis ha blivit av med sina bonusar, sakta level draina dem. Hur långt jag skulle låta det gå vet jag inte riktigt. Om jag var på gott humör skulle jag låta drainandet plana ut vid halva startleveln, och om jag var på elakt humör skulle jag skratta rått ända ner till level 1. Sedan skulle jag låta det gå ett tag, en månad, ett halvår, kanske mer, för att sedan låta den tillnyktrande metallpundaren återfå sina förlorade levlar i samma takt, för att sedan stanna en under den de startade med. Så när drogen är ute ur deras kropp och de är fria från beroendet så ska de alltså ha förlorat den ursprungliga bonusen och en level.

/Anders