Nekromanti En strid där jag började fundera över reglerna.

Xzarjo

Warrior
Hej alla glada tomtar och troll!
Spelade EON i helgen och det blev (till min stora förtvivlan) en underlig strid. Två glada alver ranta runt i skogen varpå dom mötte en... vi kan kalla honom Arne, som hade förföljt dem under en längre tid (vi var någonstans mitt i en kampanj). De två alverna är grymt bra svärdsfäktare (19/20 i stridskonster) vilket resulterade efter en dels räknande i 2 respektive 3 T6 i vinnit för alverna medan stackars Arne slog 5T6. Arne blev ständigt försvarare.
Om vi förstod reglerna rätt kan Arne då bara göra motanfall i form av stick/hugg/kross i normalhöjd (dvs inte högt eller lågt) med det vapen han har i näven. Är det inte möjligt att utföra andra manövrar som försvarare? Om te.x Arne skulle vara klädd i en stor plåtrustning borde han väll kuna försöka använda den frivilliga regeln "greppa vapen" eftersom han borde kunna storma på som värsta zombien med armarna rakt ut. Att tackla borde väll även det vara möjligt? Eller greppa motståndaren? Aväpna?
Tycker bara att man blir ohyggligt (och en smula ovärkligt?) låst som försvarare om det är på det viset.

Mvh en lurig vätte...
....som sitter och lär sig C++

Phelan

Hero
Japp, VINIT-reglerna och effekterna av dessa suger. Det må vara så att det finns någon form av realism i detta (jag är tveksam men herr Nils har ju utmanat hela stridssystemet så jag låter honom utveckla det närmare i en annan tråd). Ytterligare andra effekter i din situation är att om Arne vill försöka fly så är det också ett helvete om man är försvarare. Om du vill se några av mina pet peeves kan du kolla den här tråden VINIT-konstigheter?

Däremot blir det väl "bara" Ob4T6 på VINIT för Arne? Man får bara +Ob1T6 för underläge, oavsett hur många. Det Arne kan göra i sin situation är att nyttja Försvararens vräka eller Försvararens sköldstöt. Däremot får han mycket riktigt, enligt reglerna, inte själv försöka greppa (bara göra motgrepp om någon greppar honom). Vilket är ganska intressant om säg brottaren Karelin skulle bli försvarare i en runda...

Vill man göra det lite lättare för försvararen utan att ändra nuvarande system i grunden kan man strunta högaktningsfullt i att Motanfall gör halv skadeverkan och istället låta dem göra bara -ObT6. Testa det med en (eventuellt tungt rustad) kille med stort vapen efter att denne varit defensiv mot några fäktmästare i ett par rundor. Snart faller dessa för frestelsen och deklarerar två anfall och ingen parad och så kommer försvarens motanfall utan parad. Första anfallet kommer gå in, men sen kommer ett rejält motanfall som anfallaren kommer få väldigt många tärningar på att parera (och med ett tungt vapen är oddsen goda att försvararen ändå blir tillbakaknuffad och därmed tappar andra attacken om inte försvararen följer med).

Mvh / Phelan

Tearlach

Warrior
förklaring från spelaren

Däremot blir det väl "bara" Ob4T6 på VINIT för Arne? Man får bara +Ob1T6 för underläge, oavsett hur många
nä såhär
arne är beväpnad med klor,
tearlach har en carvelan
och alean har en ishani.
arne har i grund ob3t6 mot VINIT
två fiender + ob1t6
sämre si + ob1t6
snabba anfall + ob1t6
totalt ob6t6 mot VINIT

i början i alla fall efter 2 rundor bytte vi till kraftfulla anfall och orsakade minst en extraskada per runda
så arne vann inte iniativet då heller.

men tyck inte synd om arne
efteråt fick vi reda på hans stats
sty 60
tål 45
rör 35
naturligt pansar som skyddade med 20
stora klor med gift som orsakade mycket långtidsutmattning
cirka ob8t6 i huggskada men skadan är en gisning.

att jämföra med tearlachs alviska ringbrynja och aleans alviska träningsläder
och om ni undrar varför vi hadde så mycket rustning på oss så beror det på att vi viste att något farligt förföljde oss.

arne var väldigt farlig men inte så taktisk och slogs utan finess.
det var ett exempel på när en kombinaton av skicklighet (höga FV), sammarbete (vi var två) och en aning tur vinner över ren råstyrka.

Tearlach -som spelade med i aleans bluff bara för att uptäcka att det inte var någon bluff.

Xzarjo

Warrior
Re: förklaring

Men så var han ju också specialbygd av några gudar för att vakta ett speciellt föremål.

Tearlach

Warrior
ja jo

men han SÅG inte så farlig ut.

vi trodde att han i absolut värsta vi ligger risit till fall skulle matsha en vrhak.

gissa om vi fick oss en överaskning.

Tearlach -fortfarande skakis