Tar inte vapen (främst svärd) skada av att man dunkar på rustningar/sköldar med dem
Jag vet inget om Eon men en del om vapen och rustningar (men skulle inte kalla mig expert).
Givetvis tar vapen skada av att huggas mot rustningar och sköldar. Frågan är främst hur mycket skada de tar. Som vanligt så är inte verkligheten enkel utan detta beror på vilket vapen det är, kvalite, vilken rustning/sköld det är och hur träffen blev.
Oftast så kommer ett vapen endast ta begränsad skada. Eggen kommer att bli slött, skaftet slits, fästen slits, etc. Detta är sådana saker som äventyraren håller på att fixa och dona med mellan äventyren (har han dessutom rustning så har han faktiskt en hel del att dona med).
Mer sällan så kan vapnet få grövre skada, t.ex. hack i bladet, skaft får hack, fästen lossnar, etc. Dessa skador kan fortfarande repareras men kräver kanske mer verktyg, tid och kunskap. Det kan vara skador som äventyraren inte klarar av att reparera själv.
Det händer också att vapnet går helt sönder. I vissa fall är det bara att kassera resterna i andra fall kan det gå att reparera eller omarbeta.
Så för att svara på din fråga, så får vapen och svärd skada, men allt som oftast så är det skador som kan fixas utan alltför stort problem. Att detaljköra sånt kan bli jobbigt. Själv brukar jag köra med att vapen och rustningar (och mycket annat) kräver en viss uppehållskostnad per månad. Den kostnaden antas täcka reparationer och reservdelar. En intressant effekt av detta kan bli att äventyrare faktiskt inte alltid vill slita på sin dyra paradrustning utan lämnar den hemma och tar den där gamla slitna läderharnesket i stället.
/Faehrengaust som precis kommit hem från svärdsträning