Nekromanti En svärdfråga till er experter

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tar inte vapen (främst svärd) skada av att man dunkar på rustningar/sköldar med dem?

Kan tänka mig att en morgonstjärna eller en stridsklubba är mer tolerant för sådan misshandel än ett svärd.

(men så vet ju jag ungefär så här mycket om vapen: "Öhhh... vilken ände är fram nu igen...?")

Mogger

Hipsteranka
Jo.

Men de tar ännu större skada av att slås mot en annan svärdsegg. Täcker inte Eons regler det här? /images/icons/shocked.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Svärd mot rustning = rustningen tar skada, ej svärdet.

/images/icons/frown.gif

Eller har jag missat något [ironi](för ovanlighetens skull)[/ironi]? /images/icons/wink.gif

Akutabi Gamma

Veteran
Ere inte så att...

...BRYT reglerna gäller även när man slår? Med Skadeverkan och minus på BRYT och allt såntdärnt. Detta leder oss in på problemet med Morgonstjärna. Men, kan man inte dubbla BRYT på den i sådana situationer? Eller är jag helt fel ute? /images/icons/blush.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Ere inte så att...

Tjaa... det kanske gäller när man träffar rustningar/sköldar. Bara det att jag har spelat Eon i åtskilliga år utan att ha vetat om det /images/icons/crazy.gif.

Men jag har för mig att det står uttryckligen att BRYT inte ska slås då.

*därför går jag och hämtar boken*

"Om man parerar med vapen (ej sköld) så kan även det anfallande vapnet ta skada."

Jag tolkar det som att det anfallande vapnet ej tar skada av att man slår på sköldar. Det låter onekligen skumt!

Men hur är det då med rustningar?

Huggande, krossande anfall samt lansanfall från häst... hmm... alltså kan man ta en dolk och hacka och hacka (och hacka... [repeat]) i [color:black]<</font color=black>valfritt hårt objekt[color:black]></font color=black> utan att något händer med dolkens... "helhet"? /images/icons/shocked.gif

Mouja

Hero
Enklare än så här blir det inte

Svärd mot svärd = Slå mot BRYT på båda
Svärd mot sköld = Slå mot BRYT på båda
Svärd mot rustning = Slå mot BRYT på båda (men med det dubbla BRYT på svärdet)

Baron Marak

Swordsman
Re: Enklare än så här blir det inte

Men då man parerar eller blokerar så tar man inte emot en smäll. Man styr undan slaget alltsom oftast.
Fast detta faktum gör dock att allt utom slag mot rustning borde falla bort.
Konstigt... /images/icons/hairy.gif

Tar inte vapen (främst svärd) skada av att man dunkar på rustningar/sköldar med dem

Jag vet inget om Eon men en del om vapen och rustningar (men skulle inte kalla mig expert).

Givetvis tar vapen skada av att huggas mot rustningar och sköldar. Frågan är främst hur mycket skada de tar. Som vanligt så är inte verkligheten enkel utan detta beror på vilket vapen det är, kvalite, vilken rustning/sköld det är och hur träffen blev.

Oftast så kommer ett vapen endast ta begränsad skada. Eggen kommer att bli slött, skaftet slits, fästen slits, etc. Detta är sådana saker som äventyraren håller på att fixa och dona med mellan äventyren (har han dessutom rustning så har han faktiskt en hel del att dona med).

Mer sällan så kan vapnet få grövre skada, t.ex. hack i bladet, skaft får hack, fästen lossnar, etc. Dessa skador kan fortfarande repareras men kräver kanske mer verktyg, tid och kunskap. Det kan vara skador som äventyraren inte klarar av att reparera själv.

Det händer också att vapnet går helt sönder. I vissa fall är det bara att kassera resterna i andra fall kan det gå att reparera eller omarbeta.

Så för att svara på din fråga, så får vapen och svärd skada, men allt som oftast så är det skador som kan fixas utan alltför stort problem. Att detaljköra sånt kan bli jobbigt. Själv brukar jag köra med att vapen och rustningar (och mycket annat) kräver en viss uppehållskostnad per månad. Den kostnaden antas täcka reparationer och reservdelar. En intressant effekt av detta kan bli att äventyrare faktiskt inte alltid vill slita på sin dyra paradrustning utan lämnar den hemma och tar den där gamla slitna läderharnesket i stället.

/Faehrengaust som precis kommit hem från svärdsträning

"Svärd mot rustning = rustningen tar skada, ej svärdet."

Den sista orchen hade järnkrage o Gimli fick ett hack i eggen..:)

Hursomhelst, ett hack är inget större problem, som sagt. Det är sånt man fixar i mellantiden, äventyrare sitter ju jämt o filar på sina vapen. En annan intressant sak är bryt på yxor. Om jag hugger med min yxa o han parerar med ett svärd så ska båda slå bryt. Yxan har lägre bryt därför att den har ett träskaft, men själva bladet borde ju ha lika hög bryt. Om svärdet parerar mot skaftet borde jag ju göra kross istället för hugg, o då blir det ju ändå inget skada. Samma sak med en klubba som har ett stort huvud. Om jag parerar längre ner på skaftet (vilket verkar vettigt) så borde det ju göra mindre i skada...detta finns det inget utrymme för i Eons regler.
Vi spelar reglerna som de är, orkar inte bry oss om att det inte är riktigt korrekt.

Mouja

Hero

Men då man parerar eller blokerar så tar man inte emot en smäll. Man styr undan slaget alltsom oftast.
Alltsom oftast ja... men inte alltid... så om man vill ha det jävligt (ursäkta språket) realistiskt så blir det jobbigt... då måste man ta hänsyn till hur man slår och hur man står och hur den andre står och hur svärden är vid tillfället...... det funkar men det kan bli jobbigt

Belgarth

Swordsman

det allra enklaste är ju ändå att ignorera, att vapnet skadas.
det kan man göra för att det tar upp onödig tid och slöar ner spelstämmingen. m
men visst blir det orealistiskt.

däremot tycker jag inte man borde ignorera den regeln om man slår med ett svärd mot en morgonstjärna som ex