Nekromanti En tanke...

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Tror ni inte att man istället för att sitta och uppfinna hjulet igen och igen i stället skulle kunna utgå ifrån en värld. Jag håller på att bygga en fantasyvärld med ambitionen att den lätt ska kunna anpassas till de flesta system. Det är inte systemet som skapar stämningen enligt mig, det är miljön. Det finns ju redan så många bra system att välja mellan, men de flesta rollspel är bundna till en värld.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Spelvärlds-makande istf spelsystems-makande? Jodå; Drakar-forumet har haft en del nog så intressanta diskussioner åt det hållet (ang hur RiotMinds' nya DoD-värld borde vara) på sistone.

Problemet är väl möjligen att det kan vara lite svårt att diskutera detaljer i en sådan när den är under konstruktion. I ett spelsystem är det ganska lätt och plocka ut och visa upp en begränsad bit för diskussion, medan det kan vara svårare att ge relevant feedback om detlaljer i en spelvärld innan man har sett helheten.
Det där blev lite luddigt... Ok, om någon t ex frågar "Hur ska man bygga upp ett ballt alvsamhälle?", och så tänker en på Ackegårdska PlayElf-alver och en annan på nobla Tolkien-alver, och vad han som frågade egentligen är ute efter är nåt liknande järnalverna i Gemini...

--
Åke
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
en bra idee även om en sådan värld nog måste vara J*kla bra för att få en "publik" imho

mvh Adrian
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Om man tänker sig det som en site menar jag att det ska finnas en rejäl stomme med basics. Sen ska man kunna välja och vraka bland spec.alver och liknande. Dessa ska definieras utifrån tänkta boplatser kulturer osv, men det viktigaste är att de ska vara valbara, alltså inte ingå i baspaketet. Detta ska givetvis poängteras på startsidan. Synd att jag inte är en höjdare på att lägga upp Websites bara...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför inte !!
Allt som är frmjande för att man ska kunna få ett bra spealnde är väll possitivit.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Problemet är väl möjligen att det kan vara lite svårt att diskutera detaljer i en sådan när den är under konstruktion."

Problemet är att det är så förbaskat mycket detaljer i en spelvärld. Ett regelsystem kan bara brytas ner till en viss gradnivå, men en spelvärld kan brytas ner, och brytas ner, och brytas ner...

Det behövs så att säga en hel webbplats, inte bara ett diskussionsforum, för att förmedla vad man tänkt sig om en spelvärld. Och inte ens då räcker det - en del av de som läst vad som finns på min webbplats om Skymningshem blev i högsta grad förvånade över att Den Store (filen som beskriver allt, inte bara de små utvalda bitar som finns i HTML) var så annorlunda. Och då är ändå den senare en mer utbyggd variant av de förra (eller om de förra är en nerbantad variant av den senare - det går på ett ut).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Hade också en tanke...

Hmm...
Jag hade en tanke själv en gång...
Jag tänkte i ungefär samma banor som dig fast mer so matt världen skulle innehålla ALLT. Jag tänkte skapa en kontinent / några länder som låg i världens centrum. Världen skulle vara platt... Sen skulle allt byggas med hjälp från folk på internet. Alla skulle få "fria" händer med ett övervakande öga från en redaktion. (tänk MUD ungefär).
I och med att världen var platt fanns det ju gränser, men de vigdade sig hela tiden, allt skulle kunna bli hur stort som helst.
Det var min idé för ett tag sedan...

// Jan

[--- Jan Arenö ---]
 
Top