Nekromanti En tanke...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
...som då slår mig är hur man ksall göra på WRNU?

Låt oss säga att man på sida 247 i ett forum hittar ett topic som diskuterar det man har fråga om, men inte besvarar det - är det bättre att posta i det eller att öppna i ett nytt ämne? Är det okej att posta i ett gammalt ämne?

Krille

Super Moderator
"Låt oss säga att man på sida 247 i ett forum hittar ett topic som diskuterar det man har fråga om, men inte besvarar det - är det bättre att posta i det eller att öppna i ett nytt ämne?"

Öppna en ny tråd, och hänvisa med länk och citat till det gamla inlägget.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Deltråd utbruten

Eftersom deltråden tänktes stara som ny tråd passar jag på att bryta ut den från den här tråden.

Och för att svara på frågorna.

"Låt oss säga att man på sida 247 i ett forum hittar ett topic som diskuterar det man har fråga om, men inte besvarar det - är det bättre att posta i det eller att öppna i ett nytt ämne? Är det okej att posta i ett gammalt ämne?"

Så länge svaret håller sig till den tråden så ser jag absolut inga hinder till varför man inte skulle posta i tråden. I och med att forumet dessutom visar inlägg skrivna de två senaste dagarna som standard så kommer ju inlägget "bumpas" upp så att det syns.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Deltråd utbruten

Fast om det är ett aktivt forum kan det hända att det är mer än 10 trådar som har varit aktiva den senaste veckan, och då riskerar ju ändå tråden i fråga att försvinna på andra sidan. Alla känner kanske inte för att ändra visningsinställningarna så att man ser fler trådar på förstasidan (om man till exempel sitter på modem). Därmed finns det en viss poäng med att starta en ny tråd, som Krille säger.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Deltråd utbruten

"Fast om det är ett aktivt forum kan det hända att det är mer än 10 trådar som har varit aktiva den senaste veckan, och då riskerar ju ändå tråden i fråga att försvinna på andra sidan. Alla känner kanske inte för att ändra visningsinställningarna så att man ser fler trådar på förstasidan (om man till exempel sitter på modem). Därmed finns det en viss poäng med att starta en ny tråd, som Krille säger."

Fast jag skrev ju faktiskt inte att man skulle skriva i gamla trådar, utan jag svarade mer på frågan om man fick skriva i gamla trådar.
Då tycker jag Gardeners tanke var bra, att man ska försöka hålla supportfrågor i en och samma tråd så att nya inte behöver läsa igenom alla 125 trådarna på samma ämne, utan kan klara sig med tre.
Så ja, det finns poäng med att starta nya trådar, men det finns även en poäng med att skriva i gamla. Det trista är att det kan vara svårt att veta när man bör göra vad.

Robert Jonsson

Um...

...men det spelar väl ingen roll? Om det är ett aktivt forum, lär ju ändå bumpningen försvinna precis lika fort som om man postar ett nytt inlägg? :gremconfused:

Ett nytt inlägg försvinner också då det postas nya trådar.

Feliath

Swashbuckler

See, forumssystemet har inte en »riktig« bumpingmekanism, alltså att den tråd som är senast besvarad alltid läggs överst. Istället är det så att alla aktiva trådar inom tidsintervallet syns i kronologisk startordning - vilket innebär att en ny tråd kommer att ligga överst ända tills tillräckligt många ännu nyare trådar skrivits för att putta bort den, medan en gammal tråd som omaktiveras alltid kommer att ligga längst ned på sidan, och därför puttas bort först av alla aktiva trådar. Alltså försvinner en gammal tråd mycket snabbare än en ny.

Och vi som har längre visningsinställningar (och svärjer över att det inte överhuvudtaget går att välja »alla inlägg« längre) ser ju aldrig sådana omaktiverade trådar överhuvudtaget. Därför tycker jag det alltid är vettigare med en ny tråd enligt Krilles modell, för övrigt, men det har ju inget med din fråga att göra.

/Feliath - visar ett år

Johan K

Gammal & dryg
Låt oss säga att man på sida 247 i ett forum hittar ett topic som diskuterar det man har fråga om, men inte besvarar det - är det bättre att posta i det eller att öppna i ett nytt ämne?
Oooohh, svår fråga....
Jag skulle nog faktsikt öppna en ny tråd i frågan faktiskt. Känns som det är större channs att fler ser det tråden & svarar på den.

Är det okej att posta i ett gammalt ämne?
Javisst, varför skulle det inte vara det för ????
Ser ju inga hinder för att man inte skulel kunna det iaf.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Um...

Om det är en gammal tråd som återuppväcks så kommer den ju inleda sitt nya liv på andra sidan, och risken att den missas är således större än om man skulle startat en ny (som ju börjar högst upp på första sidan). Så tja, en ny tråd försvinner så småingom, en gammal dyker aldrig ens upp. Så att säga.

Robert Jonsson

Okej...

...då tackar jag för informationen om (den skumma) grundmotorn i forumssystemet. :gremsmile:

Tycker för övrigt också att det är synd/irriterande att man inte kan välja "Visa Alla" längre.Jag saknar den funktionen :gremfrown: (Nu finns den säkert fortfarande kvar, men för mig att hitta den...)