Jag snor ibland min sambos android-platta som ur alla tekniska synvinklar är en väldigt kompetent ritplatta med penna i paritet med iPad + apple pencil (en Samsung Galaxy pad 7+ med Samsung S-pen). Hoppar lite mellan olika mjukvaror, Procreate finns ej på android, och har väl mest använt Infinite Painter (som verkar vara den populäraste ritappen på Android) och Clip Studio Paint (dess "simple mode" gör att det faktiskt går att använda på platta). Men, det är någonting som skaver oehört djupt med att teckna digitalt som jag, trots att jag suttit med det massor av timmar och trots att jag gjort ett helt gäng bilder som jag är väldigt nöjd med, inte kommer över.
Det är en väldigt svårdefinierad känsla av obehag, nästan äckel, som tar bort väldigt mycket av det som gör tecknandet kul och stimulerande. Det är någon sorts kombination av det hårda hala glaset, att oavsett vilken pensel (digitalt samlas ju alla olika media i begreppet "pensel") man använder så känns de och fungerar extremt annorlunda från dess fysiska medium, och den (för mig) totalt överväldigande mängd funktioner, inställningar, knep, variabler etc som finns i till och med de enklaste tecknarapparna som mördar skaparlustan.
Jag blir lugn, avslappnad och kreativt stimulerad av att teckna analogt, jag blir stressad, obekväm och känner mig kass av att teckna digitalt. Det är oerhört frustrerande för fördelarna med det digitala är så enorma och så uppenbara.
Den har jag med, och har gjort ett gäng övningar ifrån den.
Den är jättebra... om det man vill teckna är representativ och realistisk avbildning av objekt från verkligheten.
För mig, som egentligen enbart är intresserad av att teckning från fantasin och tycker att avbildande teckning är fruktansvärt tråkigt så var den tyvärr mindre användbar. Eller såhär, den är användbar för det också, men för min intressestyrda koncentrationssvårighets-hjärna spelar det ingen roll hur "bra" övningarna är, boken är fruktansvärt torr och för mig blev den på grund av det genuint svår att använda.