Nekromanti En tråd om ljus

tull

Hero
Jag tycker ljusnan är härligast. Kallt, vackert och porlande vatten. Tycker inte lika mycket om ljusdal dock.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ska förresten säga att jag irriterar mig som fasen på nästan alla former av "naturligt" ljus. Solljus, till exempel, har inte vett att stå still så man kan läsa i fred. Och fuckar upp lcd-skärmar. Plus hela jobbiga grejen med cancerrisken (av vissa självplågare kallad "solbränna") och att man på sommaren inte kan befinna sig utomhus utan att klä av sig mer eller mindre naken. Eldljus är lite samma grej; för att få det tillräckligt ljust utan att man sveder sig samtidigt som man kan läsa eller pilla på dator eller något annat civiliserat. Eldljus kan på sin höjd funka om man spelar fantasyrollspel, vilket jag ju inte gör så ofta (tack och lov). Bruksljus vill jag ha hyfsat starkt och framför allt förutsägbart och kontrollerat.

Poseur

Swashbuckler
Nerdgasm!

Svampmoln gör alltid min dag lite lyckligare

/Poseur Gillar

solvebring

Superhero
Min sambo säljer för PartyLite. Så här eldas det doftljus av alla tänkbara typer och format. Men det får stå för henne...

Själv eldar jag aldrig ljus, utan rökelser. Jag gillar doften och tycker i övrigt att det känns lite roligare än tråkiga ljus.

Vad gäller min smak för ljus så säger jag långa, vita, stearinljus. Inga krux, inget konstigt. Enkelt och stiligt.

G

Guest

Guest
krank said:
Jag gillar lysrör och liknande civiliserade ljus.
En man efter mitt eget tycke, om man vill ha stämningsljus så går det att använda halvusla sådana... blink och pulserande ljus är nämligen väldigt stämningsförhöjande

/Zorbeltuss

w176

Förlorad dotter
Jag gillar ett rum med lite blandat ljus, så att man både kan se och vila ögonen.

Så att man både har ett arbetsljus kring papprerna men gjärna kan ha mörkare omkring. Så att man inte får ett sterilt vitt allrådande klassrumsljus.

Marukusu

Hero
Inget slår månljus på en äng en sommarnatt i lagom alkoholrus och vackra kvinnors sällskap.

Gardener

Champion
Irrbloss kanske. Inte för att jag nånsin sett nåt. Men det är ju lite magiskt sådär. <div>
</div> <div>Eller det där ljuset som går upp när man får en idé kanske. =) </div>

Johan K

Gammal & dryg
Jag bara älskar ljus! Är ruggigt mysigt med ljus iaf!
Jag kör stearinljus rakt av, har några ljusstakar som jag korkar i rustikljus i + att jag har en lykta som används lika flitigt.