Nekromanti En tronarvinge i spelgruppen

Jag efterlyser erfarenheter och andra synpunkter av hur det är att spela en kampanj som kretsar kring att ett rike behöver en ny härskare, och en av rollfigurerna är den rättmätiga arvtagaren till kronan.
Har det gjorts?
Hur blev spelet?
Fick den rättmätiga arvtagaren kronan?
Hur blev stämningen i gruppen, mellan arvtagaren och dem som inte var arvtagare?

Om du har kört ovanstående upplägg, fast utan "rättmätig arvtagare" utan mer "den som tar kronan får den", får du gärna berätta om detta också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mannen i skogen;n69610 said:
J
Har det gjorts?
Ja, i Anarchclowns Gröna Dalen-kampanj.

J
Hur blev spelet?
Överlag väldigt roligt.

J
Fick den rättmätiga arvtagaren kronan?
Nej, de andra vägrade acceptera att jag var den rättmätiga arvtagaren och motarbetade mig på flera sätt!

J
Hur blev stämningen i gruppen, mellan arvtagaren och dem som inte var arvtagare?
Bitvis hätsk och fördömmande.

God45

#PrayersForBahakan
1. Jag har kört det här flera gånger, det brukar fungera fantastiskt.

2. Väldigt bra! Asymmetriska spelgrupper fungerar bättre än "alla är lika" grupper. Det gäller att se till att alla har mål runt arvingen bara. Man kan både ha snubben som vill manipulera arvingen, snubben som vill utnyttja att han känner den nya regenten och folk som genuint vill väll.

3. För det mesta. För det gör det ju mycket roligare! Att styra kungariken är kul. Men du vet hur det är ibland... "You might have the better claim but I have the bigger army."

4. Stämningen har blivit allt från konspiratorisk där alla försöker manipulera tronarvingen, till sammansvetsad där de försöker se till att han får kronan och även mordisk då man ibland måste sticka ett svärd i hjärtat på den där wannabe Caligulan. Till den mordiska gruppens försvar hade killen satt upp rasbiologiska projekt med kobolder för att se till att alla kobolderna var sorcerers, haft utrensningar av halflingar, bjudit in vampyrer att bo i hans rike (och styra flottan!) och förbjudit alla religioner som inte erkände hans rätt att döda och kriga mot vem fan han ville precis när han ville.

Men mitt största tips för att få det här att fungera? Gör den nyaste, tystaste och osäkraste spelaren till tronarvingen. Blir en säker spelare tronarvingen är det lätt för henne att ta upp jättemycket utrymme. Men för en ny eller osäker spelare som inte tar så mycket plats är det här en chans för alla de andra att dra med dem i saker och sätta spot lighten på dem.