Nekromanti En undring

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett svar

För att det är ett diskussionsforum som behandlar rollspel? För att politiska diskussioner oftast ballar ur?
Om du vill diskutera politik, besök ett forum avsett för det ändamålet. Svårare än så är det inte.

/Vulf

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Varför är inte politik tillåtet. Det är ju ändå ett diskutions forum."

Visst, men det är ett diskussionsforum om rollspel. Vill man diskutera politik finns det gott om andra webfora för sådant.

DODswe4

Hero
Tillägg

jag rä inte intreserad av politik, men allt som har lite med Politik att göra låser dom. Även om det har en kopling till Rollspel.

Rising

Vila i frid
Re: Tillägg

allt som har lite med Politik att göra låser dom.
Så länge det har att göra med politiken i ett visst rollspel så låser faktiskt inte moderaterna. Jag kommer iaf inte ihåg någon tråd där det har skett. Däremot brukar det bli just politikbashingtrådar väldigt fort av det hela, och då gör väl moderatorerna rätt som låser?

Förresten så vinns alltid politiktrådarna av det coola vänsterfolket på forumet, så det är ju meningslöst att ens ha några diskussioner.

/Rising
som skämtade där på slutet för att han i stort skrev samma sak som de andra i tråden har gjort.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Därför att det är ett diskussionsforum för rollspel och inte politik kanske? Men visst kan politik på olika sätt vara länkade till olika former av spelvärldar och kampanjer. Av erfarenhet vet jag dock att trådar eller inlägg som på något sett berör politik i nio fall av tio slutar i kaos, hätska debatter och låsning. Det är tydligen ett ämne som är väldigt svårt att diskutera sansat, åtminste för somliga. Ett någorlunda aktuellt exempel är den onödiga debatten kring Lemuria på D20-forumet, där spelvärldens uppbyggnad väckte mindre intresse än författarnas påstådda politiska åsikter.

Jag tycker alltså att det är ett mycket väl motiverat förbud.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"(...) allt som har lite med Politik att göra låser dom."

Ja, och det Vitulv skrev är en utmärkt anledning till det: för att politiska diskussioner oftast ballar ur.

DODswe4

Hero

Troligtviss gör dom rätt (kanske)

jag vet inte jag vinner med min kampanj sluta ljug så kanske jag lyssnar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Högerstyre

"Så länge det har att göra med politiken i ett visst rollspel så låser faktiskt inte moderaterna."

Ja, trots att mina förväntningar var låga så har forumregeringen visat sig vara oväntat sansade och ännu inte lagt ut något av forumen på entrepenad. Eller är det kanske därför som vi har fått en massa nya forum för spel som ingen hört talas om? :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Oj, ha ha! [ANT]

"Så länge det har att göra med politiken i ett visst rollspel så låser faktiskt inte moderaterna."
Oj, eh... det här var ju just rätt tråd att stava fel på "moderatorerna" i... :gremgrin:

Heh... *försöker tysta Walle med en curarepil innan han gömmer sig generad i buskarna*

Pom

Swashbuckler
Det är inte bara på Forumet som politik kan leda till hetsigheter. Rollspel är en hobbygrej, men politiska diskussioner handlar om de inblandades egna värderingar och historiesyn. Större brandfara och risk att någon blir kränkt på riktigt.

Staffan

Myrmidon
Ett bra sätt att undvika bråk när man diskuterar saker är att se till att skilja på person och åsikt - bara för att någon säger något du tycker är idiotiskt behöver inte personen ifråga vara en idiot. Folk finner det dock i allmänhet mycket svårare att separera åsikt och person (både å andras vägnar och å sina egna) om det rör sig om djupt hållna åsikter. Sådana djupt hållna åsikter förekommer särskilt inom två områden: politik, och religion<sup>1</sup>. Det är därför kutym att inte diskutera dessa två områden i civiliserade sammanhang som inte är speciellt anpassade för sådana diskussioner (eller om man vet att alla andra inblandade har liknande åsikter, för då hamnar man inte i luven på varandra).

<sup>1</sup> D20 får väl i det här fallet räknas som ett specialfall av religion.

DODswe4

Hero
hmm kanske. Man får väll ta det lite lugnt med utalandena med andra ord. Kort å gott var trevlig

Troberg

Sinister eater
En sak bara, personen är ganska ofta sina åsikter ändå
Mycket bra kommentar! Vad är det egentligen som utgör personligheten, det som gör oss unika? Åsikter, ställningstaganden och principer är antagligen en mycket stor del av det, så stor att man inte kan bedöma en person utan att ta med dem i beräkningen.

Attans också, nu är det en massa folk jag måste börja tycka illa om...