Nekromanti En universalmaskin?

Lambi

Swordsman
Jag tar tre!

Låter mest som science fiction, men om man läser lite noggrannare (dvs inte snabbläsande när man är sjuk och nyvaken) så inser man att det ligger lite vett i det hela.

Dom kan dela upp saker i 10^-6 metersdelar, vilket verkar litet, fast atomer mäter man i 10^-9-området (nanometer, ibland kör man Ångström). Dock är det inte det direkt vetenskapliga som är intressant med artikeln tycker jag. Det är möjligheterna, utvecklingen och att man får såna där konstiga idéer om hur framtiden kan bli. Det är trevligt om inte annat.

There does, nevertheless, remain the question of who will pay.
Det brukar vara det vanliga problemet. Någon som har lust att skramla så jag kan få mig en universalmaskin? :gremlaugh:

Rosen

Myrmidon
Små saker

Dom kan dela upp saker i 10^-6 metersdelar, vilket verkar litet,

Tja, på stället där jag jobbar nu har de ett sorts chip med en miljon speglar. Varje spegel är 16x16 mikrometer, och sitter upphängd en bit över underlaget i två gångjärn...

För några veckor sen läste jag en artikel om halvledartillverkningens historia, där de även tog upp misslyckade tekniker. En sådan kallades "high-pressure oxidization", en teknik som skulle snabba upp hela processen. Istället fick den kretsarna att implodera; man behövde mikroskop för att se det, men när man kollade nära på de färdiga kretskorten såg de ut som rena Hiroshima.
En tekniker kommenterade: "It was amazing, they basically invented the 100-nanoton bomb!"

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Heck, ge mig ett bra pris och jag slår till på stubben. Problemet är väl att det inte är ett bra pris...

Lambi

Swordsman
Misslyckade uppfinningar kan vara minst lika skoj

Fick inte plats med ett [OT] på Ämnesraden, menmen...

Det är riktigt skoj att läsa om saker som man trott enormt på men som floppat (inte pga dålig marknadsföring eller så utan för att det bara inte funkar, dåligt att göra något av just det eller på just det sättet).

En skoj grej är quorn (eller hur det nu stavas). Man forskade massvis på vissa typer av organismer på 80-talet som i slutändan gav ganska ingenting. Det gav dock quorn. Jag har bekanta som inte äter matvaror som innehåller genetiskt modifierad stärkelse men äter quorn som är en bioteknisk produkt. Intressant. (tycket jag i alla fall).

/Lambi, som är en riktig biotekniknörd och som borde plugga immunologi eller sova just nu

kefka

Hero
Re: Misslyckade uppfinningar kan vara minst lika skoj

Det är riktigt skoj att läsa om saker som man trott enormt på men som floppat
Fast motsatsen är nästan roligare, som är när upphovsmannen till Lasern blev vägrad publicering för att de inte trodde på han.

Lambi

Swordsman
som ELISA då...

ELISA = Enzyme-Linked Immuno-Sorbent Assay. Utvecklad i Sverige, används över hela världen men inget patent togs då man inte trodde på skiten. Tänk så mycket stålar som man torskade då...

ELISA är biotekniknörderi för den som inte förstod det. Det är ett sätt att mäta absorbanser på många olika ämnen och koncentrationer samtidigt genom en platta med 96 brunnar/hål/stuff/saker.