Utifrån vad vi diskuterat har jag försökt hitta en modell Jag har försökt ta fram en modell för att bygga skelett till världar och översätta detta i text. Det här är INTE ett försök att säga att det här är bättre än fästytor (det är väl en form av fästytor?) eller att scheman är bättre än listor eller nåt annat min pappa är bättre än din så jag önskar inte sådana diskussioner. Vad jag önskar är att hitta en enkel modell för alla värtldsbyggare där ute (som inte behöver vara den bästa men en fungerande modell) som ger inspiration, fästytor, fluff, kalla det vad ni vill men som inte är en torr kungalängd på ett enkelt sätt.
Meningen med modellen är att den ska innehålla sånt som går att bygga vidare på. Du börjar i slide 1 i modellen och sätter ut det du tycker verkar bra. På de streckade linjerna som befinner sig 3 generationer från kärnan (utgångspunkten, i detta fall Merks hamnar) så fortsätter man inte i modellen utan skapar en ny modell för den kärnan (i det här fallet Tunnelgapet). På så sätt byggs världen ut i nya scheman och de kan haka i varann med de streckade "yttersta" linjerna.
TILLSTÅND är statiska: det här är en djungelmåne, här finns koncentrationsläger. RELATIONER är dynamiska som dessutom kan spela tillbaka (tillbakapilen) relationen till utgångspunkten varifrån den stammar: Nyrike krigar med Merk för att de behöver en strategisk punkt mot Tunnelgapet. Merk slåss för överlevnad för att kriget förstör deras miniraltillgångar som är deras främsta export.
Modellen är tänkt att använda från första sliden och byta ut de beskrivande orden, sätta ut det man själv tycker passar i form av relationer, platser, tillstånd, filosofier etc i slide 2 och spotta ut det som en text i slide 3 som man kan sätta in i sin världsbeskrivning.
Texten på sista sliden är det som spottades ut av slide 2. Det kursiverade i den texten är saker jag inspirerades av att skriva i skrivandets stund och som kan eller innefattas eller utelämnas i slide 2.
Vad säger ni?
Meningen med modellen är att den ska innehålla sånt som går att bygga vidare på. Du börjar i slide 1 i modellen och sätter ut det du tycker verkar bra. På de streckade linjerna som befinner sig 3 generationer från kärnan (utgångspunkten, i detta fall Merks hamnar) så fortsätter man inte i modellen utan skapar en ny modell för den kärnan (i det här fallet Tunnelgapet). På så sätt byggs världen ut i nya scheman och de kan haka i varann med de streckade "yttersta" linjerna.
TILLSTÅND är statiska: det här är en djungelmåne, här finns koncentrationsläger. RELATIONER är dynamiska som dessutom kan spela tillbaka (tillbakapilen) relationen till utgångspunkten varifrån den stammar: Nyrike krigar med Merk för att de behöver en strategisk punkt mot Tunnelgapet. Merk slåss för överlevnad för att kriget förstör deras miniraltillgångar som är deras främsta export.
Modellen är tänkt att använda från första sliden och byta ut de beskrivande orden, sätta ut det man själv tycker passar i form av relationer, platser, tillstånd, filosofier etc i slide 2 och spotta ut det som en text i slide 3 som man kan sätta in i sin världsbeskrivning.
Texten på sista sliden är det som spottades ut av slide 2. Det kursiverade i den texten är saker jag inspirerades av att skriva i skrivandets stund och som kan eller innefattas eller utelämnas i slide 2.
Vad säger ni?
Attachments
-
265.1 KB Views: 9