Nekromanti En världsmodell?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Utifrån vad vi diskuterat har jag försökt hitta en modell Jag har försökt ta fram en modell för att bygga skelett till världar och översätta detta i text. Det här är INTE ett försök att säga att det här är bättre än fästytor (det är väl en form av fästytor?) eller att scheman är bättre än listor eller nåt annat min pappa är bättre än din så jag önskar inte sådana diskussioner. Vad jag önskar är att hitta en enkel modell för alla värtldsbyggare där ute (som inte behöver vara den bästa men en fungerande modell) som ger inspiration, fästytor, fluff, kalla det vad ni vill men som inte är en torr kungalängd på ett enkelt sätt.

Meningen med modellen är att den ska innehålla sånt som går att bygga vidare på. Du börjar i slide 1 i modellen och sätter ut det du tycker verkar bra. På de streckade linjerna som befinner sig 3 generationer från kärnan (utgångspunkten, i detta fall Merks hamnar) så fortsätter man inte i modellen utan skapar en ny modell för den kärnan (i det här fallet Tunnelgapet). På så sätt byggs världen ut i nya scheman och de kan haka i varann med de streckade "yttersta" linjerna.

TILLSTÅND är statiska: det här är en djungelmåne, här finns koncentrationsläger. RELATIONER är dynamiska som dessutom kan spela tillbaka (tillbakapilen) relationen till utgångspunkten varifrån den stammar: Nyrike krigar med Merk för att de behöver en strategisk punkt mot Tunnelgapet. Merk slåss för överlevnad för att kriget förstör deras miniraltillgångar som är deras främsta export.

Modellen är tänkt att använda från första sliden och byta ut de beskrivande orden, sätta ut det man själv tycker passar i form av relationer, platser, tillstånd, filosofier etc i slide 2 och spotta ut det som en text i slide 3 som man kan sätta in i sin världsbeskrivning.

Texten på sista sliden är det som spottades ut av slide 2. Det kursiverade i den texten är saker jag inspirerades av att skriva i skrivandets stund och som kan eller innefattas eller utelämnas i slide 2.

Vad säger ni?

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
TILLSTÅND är statiska: det här är en djungelmåne, här finns koncentrationsläger. RELATIONER är dynamiska som dessutom kan spela tillbaka (tillbakapilen) relationen till utgångspunkten varifrån den stammar:
Relationer är också statiska. Jag valde helt enkelt fel ord med statisk/dynamisk. Jag borde ha skrivit "låst" och "öppen" för det är vad jag menade ... eller smala och breda tillämpningsområden.

Låst är att något är slaget i sten och det går inte att ändra. "Nyrike krigar med Merk", that's it. Man kan förändra det i spel men det finns egentligen bara ett sätt man kan använda Nyrike och Merks relation på - de krigar.

Öppet är när det finns många olika val. Att bara skriva om Nyrike och Merk är att göra det öppet. Att skriva om att Nyrike behöver en strategisk utgångspunkt och att Merk lever på sina mineraler är öppet. Säg sedan till spelledaren vad den ska hitta på för händelser och relationer för att göra just sitt scenario. För att binda samman elementen Merk och Nyrike. Vad handlar ditt spel om? Krig och intriger? Säg det i så fall men lämna det öppet till spelledaren att få skapa själv utifrån de element som den finner intressanta.

Grupper, organisationer och deras ambitioner samt händelser är öppna. Ett krig är öppet. Ett krig mellan Nyrike och Merk är låst.

Då kommer vi till vad jag snackade om när jag drog upp färgelement och dramaelement. Vill man att man ska kunna spela i krigsmiljö (färg) eller ska scenariot handla om krig (drama)? När det gäller färg så tycker jag att det inte gör något om man använder låsta element. Då gör det inget att Nyrike och Merk är i krig för det säger något om världen. Vad säger det om världen i så fall? Dåligt med mineraler? Koncentrera dig på det om du vill ha kriget som färgelement.

/Han som tyckte att pdf:en kändes mer som strukturen för hur man skriver ett scenario

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK,ok... Tackar. Nu börjar vi få bitar på plats i världsdesign. Jag hoppas på mer input här.