Nekromanti En viktig kontrast

Belkor

Veteran
Jag ska fatta mig kort, RP börjar i Soldarn, fortsätter sedan igenom Asharien, upp till Drunok och dom korsar det sistnämnda landet av den anledningen att deras mål är att ta sig till Jargien.

Jag har, hittills, bara spellett i Soldarn och Asharien, och om jag ska vara ärlig så har jag inte uppfattat, eller förmedlat (till spelarna) någon större skillnad mellan länderna.

Nu har jag planerat att vi ska spela i fler länder (se ovan) och jag vill inte att alla länder ska te sig likadant. Jag ber därför er om så tydliga kontraster som möjligt mellan länderna och/eller knep som ni använder för att få spelarna att uppfatta miljöskillnaden.

Är det något speciellt som man måste pressentera för spelarna om varje land?

Vad för spännande händelser skulle kunna hända på olika platser och vilka monster är vanliga i dom olika länderna?

Det kommer säkert fler frågor sedan…

Dracohoribilis

Warrior
lägg till olika bemötanden, alla länder bemöter folkslag olika! bara en sådan sak kan skapa hat gentemot andra personer så gör jag, när en dvärg eller alv elelr nått annat får de betala dubbla priset i ett värdshus stadsvakterna tar aldrig deras parti och all annan vardalig rasism man kan slänga in :gremsmile: hehe det skapar klyfta speciellt när vissa blir bra bemötta släng in andra händelser som tex,
-Hej skulle vilja ha ett rum
- tyvärr folkbokat *säger mannen utan att se på rpn*
-jaha eh vet du något annat ställe man kan övernatta på
-...
-hallå?
-men vafan ska jag kalla på vakten eller
-eeh nej menade inte att skrika
- bra dra då!
-(ny inkommen person) hej skulle vilja ha ett rum
- välkommen min herre, då ska vi se, har ett dubbelrum ledigt om de går bra, du kan få det får 3 silver mindre
-(nya personen) det var snällt det tackar vi för
-(rpn) vafan de va ju fullt
-.....
-(rpn) men vad i helvete
-Jävla Asharier ni hörde han hotade mig
-(nya personen) ni är alla kräk låt den snälla värdshusvärden vara vafan! osv
heheehe

Belkor

Veteran
En förträfflig idé som jag faktiskt inte tänkt på.

Men vad är skillnaderna mellan länderna?

Vad jag vet så är skillnaden mellan asharier och solidier inte stora förutom att soldier är troende och har mycket stor respekt för adeln. (det är allt jag vet... :gremshocked:)

Drunok ska tydligen vara ett otrevligt ställe där man hälst inte stannar länge, men jag har ingen aning om varför :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Det jag vet om Jargien är att dom är fanatiskt troende och att dom ej tolererar magiker.

Det kanske ( :gremconfused:) låter som en grundläggande kunskap om varge land, men jag anser det inte som en bra grund att stå på.

Förresten, vad i natur och miljö är det som skiljer länderna? Det enda landet som jag i det fallet är säker på är asharien.

Dracohoribilis

Warrior
ja skulle också vilja ha lite info mer ingående om hur man bemöts och vad för uttryck man får av varje land! kan bli en intressant och användbar tråd!
Man får ju slänga in lite beroende på vad man vet, är det krigshärjat kanske de e mer främlings fientliga osv. försök sätt dit spelarna på vad de än gör vare sig det e fel elelr inte, om de råkade uttra en svordom kanske personen e super helig eller nått helt plötsligt är de fula kättare från asharien eller nått! det är oftare roligare om man går på måfå annars känns det som att det är speledaren som slänger in saken rakt framför dem och inte de själva som bidrar med hur allt ter sig! själv håller jag allt personligen, dialogoerna speciellt, vi slår sällan utan kan de övertala mig klarar ett fint slag så går det super klarar de slager snackar som tomtar då låter jag dem inte klara sig hehe :gremwink: int mot int

Ingtar

Veteran
(Spoiler för spelare)....

Jag har för mig att det snöar i Jargien(kanske Drunok med men jag är inte säker på det) men det är ju en ganska stor sak om spelarna kommer från det brännheta Asharien och kommer till ett kallt Jargien där stadsvakten står i sinna rustningar med daakkors målade på bröstet och en inkvisatör sitter på sin svartahingst och blänger ned på dem medans han förhör hör dem med en väldigt negativ inställning innan de får entra staden/byn.

I Drunok kanske man kan spela på det tryck som finns i landet då ena sidan är Jargien intaget och det andra är Drunokierna som inte tycker vidare mycket om Jargierna.

I Jargien kan man även spela väldigt mycket på de papper och tillstånd man måste ha för att få röra sig fritt...
I Jargien kan man hitta på ganska intressanta och skrämmande händelser om man spelar mycket på inkvisationen.
T ex. spelarna har anlänt till en lite mindre by där allt verkar vara normalt tills natten då beridna soldater stormar in och börjar föra liv och släppar ut en ungflicka på gatan för att anklaga henne för häxeri eller något liknande/eller så kanske det är rollpersonerna själva som blir utsatta för inkvisationen.
Om du har läst Andreas Romans - Vargen och Kättaren så har du ju ett ganska bra äventyr förslag där vilket kan leda in på en del ganska intressanta saker om man har en flödande fantasi.

Ingtar

Veteran
Vi använder oss lite utav samma spelledar still du och jag...jag menar då detta då man inte alltid måste slå för att försöka övertala vakten vid porten att det är ett sumpmonster i kungens säng bara för att försöka komma ut ur staden, hehe dåligt exempel men men.

Galahad

Veteran
Kejsare av Tokon (OT)

Jargien...

En gång när vi var i Jargien på den tiden jag spelade Eon (inte SLade) så hade vi med oss en gycklare som tänkte tjäna lite extrapengar på världshuset. Han börjar spela pajas och efter ett tag så sveper han en duk omkring sig och spetserar omkring och kallar sig kejsaren, populärt bland gästerna men inte av stadsvakter som efter ett tips kom dit efter ett tag och haffade honom. Då försökte han ljuga för dem och påstod att han verkligen var kejsare, kejsare av tokon. Hm... det gick inte så bra...

Sedan dess är frasen "Kejsare av Tokon" stående när vi spelar.