Du böjer dig stilla ner över pergamentet på skrivbordet. Bläcket på den gula ytan vägrar att ge ifrån sig sina hemligheter, trots alla dina försök. Med orden ringande i huvudet reser du dig, och suckar djupt, drar in doften av trä genom näsan. Det är varmt och behagligt. Men ute är det svalt och skönt, en stilla bris smeker din åldriga kropp, sången stillar ditt vibrerande hjärta. Allt detta lidande. Så glimmar stjärnorna i skuggan bredvid dig, det kalla bränner halsen och en våldsam smekning kväver rösten. Så omfamnar du slutligen den våta marken, befriad från smärtan, och framför dig dansar det röda bläcket.
<blockquote>När röde åter bränner sol och måne
Skall dimmans kämpe höra dess kall och vakna
Den renas märkte, av vågor märkt, märkas skall.
Ett enande i skuggor vägen följa
Men vägar mötes, och vägar skiljes;
Från spegeln växer fäder, tvillingar
Om dessa mötes skall tvilling skälva,
Från mörkret skall tvilling åter födas.</blockquote>
<blockquote>Om den ene tappar den andre,
<blockquote><blockquote><blockquote><blockquote>skall tredje följa strax. </blockquote></blockquote></blockquote></blockquote></blockquote>
Detta är en vision som en av mina rollpersoner kommer att ha under en dröm. Meningen är att den ska vara kryptisk, men att en (eller flera) uppmärksam(ma) rollperson(er) skall kunna få fram en del information från den, om än inget direkt talande. Vad jag tänkte var helt enkelt att fråga er vad ni kan få ut ur den, då detta borde fungera bättre som test än att säga vad som menas. Var inte rädd för att använda er av "SL-information" då en del av denna kommer att vara tillgänglig för rollpersonerna. Mottar även gärna konstruktiv kritik i fråga om form och utformande av texten och innehållet (för lätthetens skull så kan jag säga att "röde" är kampanjrelaterad och att rollpersonerna troligen relativt lätt kan koppla denna referens till demonologi utförd för tolv sekel sedan, som plötsligt blivit aktuell igen; referensen om sol och måne kan anses vara oaktuell och referera till en redan utspelad händelse rörande lagman Ninna Sol och Måne, men kom gärna med andra förslag ).
Uhum, ja - flumm, men respons är välkommen!
<blockquote>När röde åter bränner sol och måne
Skall dimmans kämpe höra dess kall och vakna
Den renas märkte, av vågor märkt, märkas skall.
Ett enande i skuggor vägen följa
Men vägar mötes, och vägar skiljes;
Från spegeln växer fäder, tvillingar
Om dessa mötes skall tvilling skälva,
Från mörkret skall tvilling åter födas.</blockquote>
<blockquote>Om den ene tappar den andre,
<blockquote><blockquote><blockquote><blockquote>skall tredje följa strax. </blockquote></blockquote></blockquote></blockquote></blockquote>
Detta är en vision som en av mina rollpersoner kommer att ha under en dröm. Meningen är att den ska vara kryptisk, men att en (eller flera) uppmärksam(ma) rollperson(er) skall kunna få fram en del information från den, om än inget direkt talande. Vad jag tänkte var helt enkelt att fråga er vad ni kan få ut ur den, då detta borde fungera bättre som test än att säga vad som menas. Var inte rädd för att använda er av "SL-information" då en del av denna kommer att vara tillgänglig för rollpersonerna. Mottar även gärna konstruktiv kritik i fråga om form och utformande av texten och innehållet (för lätthetens skull så kan jag säga att "röde" är kampanjrelaterad och att rollpersonerna troligen relativt lätt kan koppla denna referens till demonologi utförd för tolv sekel sedan, som plötsligt blivit aktuell igen; referensen om sol och måne kan anses vara oaktuell och referera till en redan utspelad händelse rörande lagman Ninna Sol och Måne, men kom gärna med andra förslag ).
Uhum, ja - flumm, men respons är välkommen!