Scenariet är till OSE så basic D&D är ju vad jag är lite ute efter. Största oron är ju att rollpersonerna kan råka igenom hela grottan utan att något alls händer. Absolut en intressant version av emergent storytelling men kanske mindre intressant för de involverade. Jag tror jag lutar mot att man slår på tabellen varje gång man når ett nytt "rum" eller om rollpersonerna för mycket oväsen kring sig. Sedan får jag se till så tabellen har en bra blandning händelser som inte måste sluta i strid.
Är du peppad så kör OSE by the book först. Det är ett väldigt kul sätt att spela det på. Vill man slå i stunden är det bara att använda reglerna för att populera dungen när man slår för rum och reglerna för slumpmöten per turn, blir ju lite mkt att slå men då får du två olika sätt att hantera möten. Sen kommer ju reaktionstabellen in för att allt inte ska bli strid, det är ju det riktigt fina med gamla d&d.
Men, skulle också råda dig att testa att rita upp dungne, följ reglerna för att befolka den med skatter och monster, och sen fundera över vad fan det är du slumpat fram! Det koola då är att man kan få till en historik, ibland framträder saker extremt tydligt ibland måste man kisa lite mer. Den senaste jag skapade var uppenbarligen ett gammalt tempel med tokigheter i sig, men utifrån mängden djur och typ av monster antagligen övergiven och dessa vildingar har flyttat in, men sen ett rum, 4 präster!? Wtf!? Och efter lite klur och när man kollade på kartan, så självklart en del av en kult som försökt röja upp här men fastnat, skadade och inte kunde ta sig ut... sådant är svårare att hugga på stående fot om man slumpar, ibland behöver mans om helheten av dungen för att förstå vad den är.
Sen det där om det inte är ngt alls? Eller om det är något? Eller mer än något? Jag ser det lite som charmen. Jag vet att det är si och så stor chans att ett rum är befolkat, men jag vet ju inte om det är tomt överallt? Vi har tagit oss igenom 4 rum nu, hittat lite skatter, vågar man pusha djupare? Att ta sig ut kommer ju två turns, så liten chans att vi springer på något påväg ut också, och vi har facklor som räcker ialf 10 turns till, vad gör vi?