Nekromanti Endast sl:ar!

King Kromm

Hero
En liten kampanj ide, dock inte fullt utvecklad.

Det gamla konunga riket X hotas av en flera stora hordar med svartfolk som av någon underlig anledning har förenant. Horderna tar sig sakta men säkert fram mot riket X och kung Y blir mer och mer orolig. Han skickar efter den kända hjälten och legenden Z men finner att han inte står att finna. Han beslutar sig för att snabbt som attan sammla ihop några äventyrare för att söka rätt på hjälten Z. Äventyrarna(vilka bara råkar vara rpna) utlovas en stor belöning om dom kan finna hjälten. De får ganska snart höra ryktas om att han har rest söderut i privata affärer. När(om) De tar sig söder över så märker de att saker och ting inte är som det ska. Och med lite efter forksningar kan dom få reda på att de lokala adelsmännen har börjat samla sina härar och lejt legosoldater. Och när de e på väg att ge upp så får de på ett eller annat sätt reda på att han med stor hast reste öster över med stor hast nästan med en gång efter att han kom hit. Han var på väg till ett tempel. när rpna kommer fram till templet i fråga så ser dom att det är plundrat och bränt. Om de åker till något annat närliggande templ blir dom inte insläppta och munkarna/prästerna är överlag mycket otrevliga och hotar hela tiden om gudarnas vrede.

Vad som är okänt är att Hjälten Z hungrar efter makt, han har nämligen blivit besatt av någon demon som inte bara ger han övernaturliga förmågor, den gö honom ocjså till en mycket ondskefll och maktgirig man.

Kungen som är en mycket gammal man och inte har många år kvar att leva har bara en ogift dotter, hon är mycket vacker men väldigt asocial, de senaste åren har hon låst in sig i hennes fars borg i västra delan av landet.Vad som ingen vet är att hon där studerar onda och förbjudna magiska skifter med hjälp av en av de mäktigaste onda magikerna i världen.Vad kungen har tänkt att göra med hjälten Z är att adoptera honom så att han kan bli kronprins och sedan ta över.För han vet att hans dotter inte kommer att bli någon duglig drottning.(även om han inte vet vad hon håller på med)

/King Kromm

Quan'talis

Swashbuckler
Inte så illa, men det är kanske bäst att bestämma en del saker innan man börjar, t.ex om den stora hjälten Z själv har för skuld; har han helt oskyldigt fått en liten släng av ondska (råkade gå förbi då en demonolog nös) eller har han själv bestämt sig för att "in the battle between good and evil, evil has more fun". Eller var han kanske ond redan från början och begick sina hjältedåd bara för att komma i en sådan ställning att han kunde förverkliga sina planer? (Intressant men ovidkommande tanke: om en god hjälte kan bli besatt av en demon, kan då en ond skurk bli besatt av en celestial?)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx

Organ

Out of time, out of mind
Besatthet (OT)

>om en god hjälte kan bli besatt av en demon, kan då en ond skurk bli besatt av en celestial?)

En mycket inressant tanke. I alla sammanhang handlar det alltid om demoniska entiteter som besätter snällingar för att få dem att göra elaka saker, aldrig tvärtom. Det vore intressant om deras andliga motsvarigeheter bestämde sig för att använda samma taktik, genom att besätta elakingar i diverse nyckepositioner för att få dem till att i hemlighet göra gott.

/Anders

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Besatthet (OT)

Det kunde ju ge King Kromms scenario en intressant twist - svartfolken är besatta av celestials som tvingar dem att ta sig till kungariket för att slåss mot demonerna/de odöda/de rabiessmittade grisarna som den onde Z och/eller kungens dotter skaffat fram. (tänk vilka idéer jag ger bort, tänk om jag kunde komma på sånt här till mina egna scenarion)

www.senileape.cx

Alltså, jag vet inte om det är bara jag idag, men det där låter som en ganska ovanligt dålig kalkonidé. Utan att vara för negativ alltså....alla orcher besatta av celestials....Gah...nästan en McKracken-idé!( För att se vem McKracken är se DoD-forumet, under Magnus Seters rubrik sämst)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Quan'talis

Swashbuckler

Okej då, den var väl inte så bra. Men den här då (bläddrar desperat i "10.000 ideas for braindead DM's")?
Det är kungen som ligger bakom alltihop! (den är från sidan 5223, längst ner till vänster)

Quan'talis - på något konstigt sätt smickrad av att det inte bara var en kalkonidé, utan en OVANLIGT DÅLIG kalkonidé

www.senileape.cx

Oj vad glad jag blir!

Jag blir jätteglad! Det betyder att jag inte lider av PMS idag....och det är ju fantastiskt positivt att veta det.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Oj vad glad jag blir! (OT)

Det var ju trevligt om jag kunde hjälpa dig med den detaljen...

Quan'talis - rör det sig så svarar jag på det

www.senileape.cx

Dilandau

Myrmidon
Det är min personliga åsikt att besatthet är ett mycket tråkigt "plot device". "Hjälten" skulle bli mycket mer intressant om han hadde andra orsakter till sitt agerande än att han blivit "tvingad" till det av en demon.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Staffan

Myrmidon

Anledningen till att änglar sällan får för sig att besätta folk är att det brukar ses som en ganska ond handling. Ondingar har sällan problem med att tvinga på andra sina önskningar, medan godingar har lite fler skrupler i sammanhanget - det är därför de är godingar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Danno

Veteran
Om hobgoblins används som svartfolkshord är det inte särskilt underligt att de är förenade. De är militäriska, väldisciplinerade och välorganiserade (Lawful Evil). De bör med lätthet kunna piska mänskliga armeer eftersom de förutom de ovansående egenskaperna dessutom är starkare, smidigare och tåligare än människor. Ge dem lite goblinslavar och släpp lös dem mot människornas länder!

/The Danno

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Hobgoblins

Intressant tanke: Hobgoblins ser sig själva som överlägsna varelser och anser att det är deras plikt att föra krig mot alla andra. De är fysiskt överlägsna människor, psykiskt likvärdiga och de har minst lika bra disciplin. Hur kommer det sig att det är människorna som dominerar alla spelvärldar?

"Människan har två njurar men bara en hjärna"

Blippe

Warrior

Jag som trodde att det var för att det blir så djvla tråkiga historier om alla antagonister plötsligt blir protagonister... Vilka ska man då projicera sina problem på? Vem ska man skylla på?

Tänk om alla världen över stannade till och tänkte till en aning, och listade ut att skylla allt på någonting som måste förintas gör att ...

King Kromm

Hero
Åter igen, det bara e så

Det bara måste ju vara en kung i ett rike,och naturligtvis skall människan vara överlägsen, vi ser ju bara hur det är i våran värld!!

Jaja, vi kanske inte har så många orcer, hobgoblins, alver eller dvärgar, men ändå!

/King Kromm

Andvändarna av detta forum har i snitt 42 inlägg vardera.

Organ

Out of time, out of mind

>Hur kommer det sig att det är människorna som dominerar alla spelvärldar?

1. Människorna är fler till antalet.
2. Människor kommer oftast ganska bra överens med andra raser, något som Hobgoblins inte gör, vilket, tillsammans med deras anpassningsförmåga, borgar för den mänskliga rasens dominans. Samarbete är i de flesta fall bättre än konflikt.
3. Människors kulturella nivå är högre än Hobgoblinernas, vilket gör att även om de förlorar ett antal slag, är de bättre beskaffade att uthärda ett långt, utdraget krig.
4. Människornas teknologiska nivå är högre Hobgoblinernas.
5. Mänskligeheten har tillgång till extraordinära individer i större utsträckning än Hobgoblinerna. Med extraordinära individer menar jag sådana som trollkarlar, hjältar och andra höglevlade figurer.

/Anders (som håller med om att mycket av det ovan är en efterkonstrucktion för att förklara hela fenomenet)

Danno

Veteran

Givetvis har du rätt, men jag måste ändå kontra om så bara för diskussionens skull:

1. Det snackas alltid om goblin och orcs oerhörda förmåga att yngla av sig. De blir alltså relativt snabbt många.

2. Hobgoblins kommer ganska bra överens med goblins, orcs, gnolls, worgs, hillgiants, bugbears etc. Med bra överens menar jag att de inte nödvändigtvis slår ihjäl varandra :)

2,5. Anpassningsförmåga - de monstruösa humanoiderna bor på alla jävla platser där ingen människa vill eller kan bo. De finns högt uppe i norr, i oländiga bergstrakter, steniga wastelands, ofruktbara hedar osv. De kan med andra ord leva på oerhört knappa resurser.

3. Som Lawful ras kan jag åtminstone se ett väl utvecklat rättsväsende och byråkrati. Tänk om hobgoblins blir de första som kommer på patentlagar - då kommer de kanske först in i den industriella revolutionen :) Ett långdraget krig gynnar också hobgoblins eftersom de kan leva på knappare resurser. De lär också ha en väl fungerande logistik.

4. Det verkar som det, men varför? Hobgoblinernas militäriska läggning bör rimligtvis göra dem oerhört framstående vad gäller rustningar, krigsmaskiner, krigsfartyg. Deet vore rätt coolt att hålla hobgoblinerna på en romersk nivå dvs lite primitiva, men välorganiserade.

5. Det fattar jag inte heller, varför skulle det vara på det viset? Hobgoblins är som art mer aktiva och skaffar därmed mer erfarenhet per person. De har inga nackdelar som skulle hindra dem från att vara trollkarlar eller präster.

Kan de inte få sig ett litet land ändå? De är ju rätt charmiga och de finns ju delar av Western Heartlands som ingen jävel bryr sig om...

/The Danno