Nekromanti Enemy within Guide?

Lightshy

Hero
Var hittar jag den bästa infon om hur man ska lägga upp Enemy within kampanjen för att få ut så mycket som möjligt av den och få alla delarna att flyta på utan lösa trådar och långsökta krokar?
Vi pratar 1:ed versionen.

Lightshy

Hero
Vad tror ni om att använda Fantasy 3.0 som regler? Skulle det kunna funka?

zonk

muterad
Hade nog kört med WFRP 2nd edition. Urskönt system om du frågar mig. Möjligen behöver man husregla insanity lite bara, så man inte blir galen fullt så fort. Men det är nog en smaksak.

Lightshy

Hero
Har aldrig prövat det systemet. Är det lätt att fatta från start?

zonk

muterad
Tycker det är straightforward ja. T100-slag mot egenskaper från 1-100, där man tenderar att börja på typ 25-40. Färdigheter som gör dessa slag lite bättre/lättare/utan avdrag. En bunte olika handlingar i strid. Enkelt vapensystem som ändå har lite olika egenskaper för vapnen. Exploderande skadetärningar. Men framförallt har det ett helt episkt yrkes-system för att levla upp, som känns som det mest organiska, mysko och fantastiska system för att bli bättre som jag sett. Skitkul, skitigt, gritty, passar verkligen systemet. Yrkessystemet är imo en stor selling point med WFRP 2e (har inte testat 1e eller 3e får jag dock erkänna, iirc dyker det upp i dem oxå).

zonk

muterad
Det är grymt kul att slumpa fram en RP med WFRP 2e-systemet oxå, låt spelarna "vända" på T100-slaget för yrke om de vill (ental=tiotal och vice versa), sen bara slumpa vidare. Jävligt roligt att försöka ta en sån slumpad RP till nån riktigt användbar / kul RP med hjälp av yrkessystemet!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Skulle själv köra med "Streets of Marienburg" hacket om jag fick möjlighet att spelleda. Perfekt för att inte reglerna skall stjäla för mycket fokus.

Jocke

Man med skägg
håller med Zonk om att 2:nd ed är det man ska ha. Det är lätt att fatta, kul att spela med och känns väldigt mycket warhammer om man kört figurspelet eller quest eller så.

zonk

muterad
Henke;n248963 said:
Skulle själv köra med "Streets of Marienburg" hacket om jag fick möjlighet att spelleda. Perfekt för att inte reglerna skall stjäla för mycket fokus.
Såpass! Var kapar de ner på regelsystemet nånstans?

Annars får jag säga att jag blivit lite inspirerad av de som sagt att man ska testa systemet med så lite moddande som möjligt första gången, för att få lite känsla för det. Men jag vet inte om de alltid har rätt.

Bifur

Veteran
Lägger också en röst för 2nd ed. med reservation för att jag inte testat några hack. Lättillgängligt, också + för magisystemet som jag tycker är bra. Inget kraft-räknande men ändå farligt nog för att inte användas i onödan. Däremot kan det vara värt att låta expansionerna vara om man vill ha ett enklare spel, de bidrar inte regelmässigt utan tillför mest fler val av liknande karaktär.

zonk

muterad
Har inte kört asmkt men IMO är Core Rules den enda boken du behöver. Det finns ytterligare böcker men core rules känns jävligt fullständiga imo. Som det ska vara, alltså!

Lightshy

Hero
Om nån har grundboken och kan tänka göra sig av med den, pm'a mig med pris.

Bifur

Veteran
Grundboken räcker som sagt. Mycket av fluff i tilläggsböckerna är ju dessutom till en lite senare del av världens historia.

Om du vill ta en titt har den tidigare funnits att låna på i varje fall Stockholms stadsbibliotek, om du finns i de trakterna.

Lightshy

Hero
Tyvärr fel sida av Sverige eller fel sida älven som vi säger här i Trollhättan. Men tack för tipset.

Per

Veteran
Lightshy;n249433 said:
Shit det var mycket att gå igenom i länken som Per tipsade om.
Hoppas du kommer att få en trevlig spelupplevelse med The Enemy Within. När jag köpte de första delarna, Shadows over Bögenhafen och Death on the Reik, i slutet av 80-talet blev WFRP genast mitt favoritrollspel. Och det är en "förälskelse" som hållit i sig fram till och med idag.