Nekromanti Engångsspel

Genesis

Ni dés ni maître
Nä, nu menar jag inte spel som The Mountain Witch, som publiceras och spelas (oftast) en gång per spelgrupp. Nu menar jag spel som spelas en gång. Överhuvudtaget. Alltså: jag hittar på ett spel. Jag drar ihop ett gäng spelare och förklarar reglerna för dem. Vi lirar en omgång, och diskuterar kanske vad vi gillade och ogillade. Sedan spelas spelet aldrig mer. Såhär har många av mina spel varit, men jag har aldrig haft avsikten att bara spela dem en gång.

Nu tänker jag prova på (om mina spelare tillåter det; jag har inte diskuterat det med dem ännu) att helt enkelt aldrig skriva ned reglerna, annat än kanske i en post här på forumet, och aldrig ha i åtanke att spela spelet mer än en gång. Misstag som uppkommer i "speltest" blir aldrig korrigerade, endast noterade. Målet är naturligtvis att lära sig lista ut hur reglerna kommer att fungera i spel, så att man slutligen helt enkelt inte behöver speltesta. Det blir rätt från början. För mig som har nya spelidéer varje vecka så är det här nästan nödvändigt. Jag söker pumpa XP i min regelmakar-fu, helt enkelt.

Risken är ju så klart att det blir väldigt spelgruppsspecifikt. Kan en sådan här färdighet överföras till andra spelgrupper, tror ni?

Det känns som något som friformare (enligt MrGs sätt att använda ordet) sysslat med. Har någon här provat det? Att skapa ett spel med det uttryckliga syftet att bara spela det en enda gång?

Alla tankar välkomna!

MrG

Swashbuckler
Vanligtvis har mina kampanjer ett system som är knåpat bara för den kampanjen (som t.ex Balladen om Ballie Moor) och konventsscenariona har inte helt sällan ett lightsystem för just det scenariot (vilket för mig är friformstandars). Så visst har jag provat det och till och från slänger jag ut tankarna här (och uppskattar förresten stenhårt din signarturlinje om att du gärna prövar mitt spel), men hittills vet jag inte om det överförs på nått sätt till andra grupper.

Fast när det gäller konvets/friformssaker har jag sätt sånna lån/inspirationer, Balladen är t.ex klart insperead av Gargarismas Velor, jag har lånar i år lite av Kurragömmaklubbens tankar om bryt, våra plottkort är väldigt lika Noirs tänk om bomber (met samma tanke än insperat av varandra visserligen)... så visst kan det funka :gremwink:

-Gunnar (som vill se mer av Genisis klur)