Nekromanti Engagera Spelare.

Moradin

Veteran
När jag spelar med min spelgrupp så engagerar dom sig inte, jag försöker sätta upp en scen åt dom men dom intresserar sig bara av att min/max spel och hur bra deras tärningsslag och vilken effekt dom har, jag kan inte få dom att försöka komma med och sätta upp en saga och det börjar bli tråkigt när jag inte får någon respons.

Hur ska jag få dom att hänga med, ska jag försöka ändra mig eller finns det någon mellan väg?

JohanKarlsson

Not the one
Alla gillar inte samma sorts spel.
Gillar de inte den sortens spel du gillar,
så kanske du helt enkelt ska spela med några andra (också).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Har du pratat med dem? Berättat för dem hur du upplever era spelmöten? Frågat vad de vill ha ut av att spela rollspel med dig? Vilka förväntningar de har på sig själva och dig?

Det kan vara svårt, utan tvekan. Själv dumpade jag min gamla grupp av snarlika skäl. Inte för att de min/maxade, utan för att de bara satt där och väntade på att jag skulle roa dem. Om jag krävde det minsta arbete, eller inte rälsade dem brutalt, så hände inget. Det kändes som att de var biobesökare, och jag vara en film. Jag vågade aldrig ta upp det här med dem, utan bytte spelgrupp. Det blev väldigt bra, jag fick spela med rollspelare som passade mitt temperamnet bättre. Ibland undrar jag vad som hade hänt om jag vågat ta diskussionen med mina gamla spelare.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag håller med skarpskytten i detta läge, om du inte har talat med dem om problemet så är det inte heller säkert att de är medvetna om problemet. Många gånger kan jag tänka att problemet i en grupp ofta består i att gruppen inte lyfter fram problem de stöter på och klargör de förväntningarna som finns från de olika deltagarna i gruppen på den aktivitet som görs. Med andra ord kanske orsaken till problemet ligger i hur gruppen förväntar sig att aktiviten ska fungera liksom det kanske finns en viss skygghet i att vara medskapare av det roliga då de känner att de inte kan leva upp till gruppens förväntningar. På senare tid har till exempel jag blivit mer medveten om att grupper i olika konstellationer, även om det är mellan sådana som står varandra närmare, ofta har deltagare som hämnar sig själva i både karaktärs gestaltning, spelande och berättande på grund av att de är rädda att göra fel och/eller bort sig då andra i gruppen verkar mer överlägsna och sådana problem framkommer inte enligt min erfarenhet om en inte vågar lyfta fram, påpeka och tala om det inom gruppen. Här kan det dock vara läge att vara självkritisk också och medveten om sin egen position i gruppen så att inte de man samtalar med endast sitter och nickar och instämmer då de inte vågar lyfta fram sin sida av problemet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Coolt! Du har tänkt på ditt spelande, och kommit fram till att du inte är nöjd. Det är ett jättesteg på vägen till det perfekta rollspelandet.

Enkla lösningen är att byta grupp och spela med folk som har preferenser mer lika dina egna.

Är det inte möjligt kan man ju försöka hitta något spel som passar båda stilarna. Eller försöka visa de andra spelarna hur man vill spela och hoppas på att de nappar.

I ditt specifika fall skulle du kunna testa Zombie Cinema, det är väldigt annorlunda mot de spel jag föreställer mig att ni är vana vid. Samtidigt är det lätt att lära sig, och väldigt roligt.

Moradin

Veteran
Jag har funderat på att hitta andra att spela med, men jag bor i en stad med få spelare.

Dom flesta spelar Warhammer 40k och är för lata att spela nått annat där dom kan vara tvungna att läsa nya regler jag har skaffat Warhammer fantasy rpg. men inget större intresse.

Och jag har spelat GW spel själv men tycker inte det är så roligt längre

Rickard

Urverk speldesign
wilper said:
Är det inte möjligt kan man ju försöka hitta något spel som passar båda stilarna. Eller försöka visa de andra spelarna hur man vill spela och hoppas på att de nappar.
...eller bara ta ett rollspel och säga: "Såhär spelar man det rollspelet!". Det behöver inte ens vara sant, utan du smyger bara in spelledarteknikerna i hur du hanterar regelmekaniken. :gremsmile: Enda nackdelen är att det kan bli att spelarna inte vill spela så och därmed inte gillar det spelet, så kommunikation är också viktigt.

Dock så är det inte bara att säga till spelarna att de ska agera mer. Du behöver lägga upp hur du spelar på ett annat sätt, så att du tillåter dina spelare att ta för sig mer. Här är (alldeles för många) artiklar kring ämnet:

Göra spelarna mer delaktiga

Ett ständigt bollande

Spelledarfärdigheter: entusiasmering

Spelledarfärdigheter: kommunikation

Filmisk action i rollspel

Drivkraft och konsekvens

Sedan är inte det här det enda du kan göra. Det finns spel som gör att spelarna blir involverade i historien på ett personligt plan. Fast det är något vi kan snacka om i ett annat inlägg.

/Han som antar att Måns och Poppe kan snacka om det bättre än han själv

Moradin

Veteran
Jag har försökt med att få dom mer involverade, med att dom ska skriva en kort bakgrunds historia, inget långt bara något kort som säger mig vilka mål dom ser karaktären ha.

En eller två har gjort lite på en historia men inget som verkar ha gjort dom mer intresserade.

Ram

Skev
Ett rakt och handfast tips:
Be dem hitta på två personer var, en vän och en fiende.

Se till att de finns i din värld, såpass nära som du kan passa in dem.

Låt dem börja göra saker. Låt vännen ge dem små gåvor de behöver och lite hjälp, låt fienderna dyka upp.

Börja sedan fråga dem saker. "Hur träffades ni?", "Varför blev ni (o)vänner?", "Vad vill han/hon nu, tror du?".

Använd dem sedan och börja väva in den story som du vill spela via dem.

Rickard

Urverk speldesign
Gholam said:
Jag har försökt med att få dom mer involverade, med att dom ska skriva en kort bakgrunds historia, inget långt bara något kort som säger mig vilka mål dom ser karaktären ha.

En eller två har gjort lite på en historia men inget som verkar ha gjort dom mer intresserade.
Ram är inne på det här, men hur använde du sedan bakgrunden? Personliga mål handlar ju mer om hur spelaren ska spela.

/Han som inte drar sig till minnes någon bakgrund som han skrivit som någon spelledare sedan har använt

Moradin

Veteran
Det är ju karaktärens mål vi pratar om, även om det kanske blir en och samma.
Jag har inte kunnat använda deras bakgrunder, vi har inte spelat mycket och dom är bara lvl 2 som högst, och jag hade tänkt att jag skulle få några ideer om att väva in deras historier i en kampanj som kan använda senare.
Men jag får försöka hitta på nått annat... :gremmad:

Rickard

Urverk speldesign
Gholam said:
Det är ju karaktärens mål vi pratar om, även om det kanske blir en och samma.
Jag har inte kunnat använda deras bakgrunder, vi har inte spelat mycket och dom är bara lvl 2 som högst, och jag hade tänkt att jag skulle få några ideer om att väva in deras historier i en kampanj som kan använda senare.
Men jag får försöka hitta på nått annat... :gremmad:
Det jag tänker på är positiv feedback. Om spelarna bidrar med något, visa då att du uppskattar det. Det uppmuntrar spelarna med att bidra med mer. Saker i bakgrunden drar du in i handlingen, personer i bakgrunden likaså (vilket Ram var inne på), företeelser, namn ... allt sådant väver du in i dina äventyr. Kan du inte använda deras bakgrunder? Då skriver spelarna dem på fel sätt. Sätt upp lite riktlinjer. Ställ frågor. Gör det här mellan spelmöten, så att du kan visa upp resultatet av spelarnas arbete nästa spelmöte. I värsta fall, locka med XP för att sätta igång spelarna.

Ett annat sätt för att ge positiv respons är genom att ge positiva konsekvenser av spelarnas agerande. Om de anstränger sig för att spela ut en konversation, skit i slagen. Detta oavsett om det är bra eller dåligt agerande av spelarna. Låt deras ansträngningar bära frukt. Om de ställer frågor om det finns ett föremål eller om det finns någon person som kan hjälpa dem, säg ja. Så fort de visar en tillstymmelse till eget agerande, kör på det. Uppmuntra.

Ett tredje sätt för att ge positiv respons är helt enkelt genom att säga "Cool grej", "Det här var häftigt. Jag kan se det framför mig" eller "Shit, sådär vill jag spela".

/Han som dock tycker att kommunikation i hur man vill spela lägger hela grunden

solvebring

Superhero
Han är inne på riktigt bra grejer här som jag sannerligen nickar gillande och instämmande åt.

I övrigt tycker jag att ni är inne på en bra grej här med bakgrunder och hooks.

Min erfarenhet säger mig ett många spelare helt enkelt inte kommer att bry sig ett skit om de där raderna på formuläret avsedda för detta. Än mindre om SL tjatar om det.

Jag tror att det kan bli kreativ förstoppning på det viset. Det är förövrigt inte alla som kan få till det där på egen hand, genom ord på papper. Många spelare har svarat mig: "Asch, nej, jag kommer inte på något bra." - trots att man försöker ge några guidelines.

Så snacka och pitcha idéer istället! Ta en stund innan ni börjar spela, eller mellan speltillfällena, sätt er ned, dra fram lite kaffe, te, saft eller whatever och snacka fritt, löst. Låt spelarna ta kommandot. Spelledaren får gärna lyssna mer än hon pratar, ställa frågor och ta anteckningar på det som beslutas.

Kort sagt, det är oftare mycket enklare att snacka om sådant, öppet och lätt utan krav. Låt det bli en gruppsysselsättning. Låt det kännas lekfullt och gärna spännande. Uppmuntra deras idéer, som Han säger. Skjut in ett litet "Ja, det låter bra, fortsätt!", "Coolt!", "Ja, och...", "Ja, men..." mellan varven - visa att du lyssnar och gillar deras bidrag.

Återigen, ställ frågor och anteckna, håll igång samtalet och låt folk snacka, men låt främst spelarna sköta snackbiten.

Nu för tiden bestämmer jag aldrig vart rollpersonerna kommer ifrån, hur de känner varandra, kräver bakgrundshistorier på formulären osv. Istället låter jag en del av den första (ibland de första - eller när det behövs) spelsessionen gå åt till just sådant snack. "Hur känner ni varandra? Hur kom ni hit? Vad är ni ute efter? Vad har ni för mål - vilka mål är personliga, vilka har ni gemensamt?" Osv.

Det finns förövrigt massor av bra podcasts där ute. Nu är jag själv rätt så ny på den biten, men jag kan hur som haver rekommendera Narrative Control som jag lyssnat igenom ett tiotal avsnitt av. De brukar ta upp lite som handlar om just gruppsnack, att låta spelarna sjunga ut, att pitcha tillsammans osv.

Ögat

Hero
Åk på konvent tillsammans. Då kommer ni få nya idéer.

Prata med dina spelare innan spelmötet. Säg "jag skulle vilja att det blev såhär, vad tycker ni?"

Prata med dina spelare efter spelmötet.
Säg "den här grejjen tyckte jag var bra, vad tyckte ni var bra?" Om ni redan har olika preferenser finns det ingen anledning att accentuera dem genom att säga "det här tycker jag är dåligt"

Prata med dina spelare under mötet.
Säg uppmuntrande saker som "Rock!" eller "JA!". Säg inbjudande saker som "kan man tänka sig att ni slåss för att bergakungen är arg?" Oavsett vad spelarna svarar så får ni igång en diskussion.

Gläds åt det dina spelare gillar.
Om de engagerar sig i våld och min/maxning, bygg dina scener runt det. Säg "det är en massaker: henry ligger ner skriker i en kompost av avhuggna armar, jeanette stapplar runt som en nackad höna förvirrat famlande efter tarmarna som rinner ur henne. Henderson fontänkräks, Silva springer och brinner. Du slog just tjugo på tärningen och det är skithögt. Vad händer?"

Se till att inte skapa för mycket struktur i förväg.
En trolig anledning till att era förväntningar inte möts är att du vill beskriva ett händelseförlopp med start, mitt och slut, och dina spelare tycker säkert att det är en bra historia som du vill berätta, men de vill slå sig fram längs en egen väg.

Därför är den utmärkta mellanvägen att inte förbereda en berättelse utan en plats, som spelarna får göra vad de vill i.

Här är ett utmärkt äventyr (som jag snott), färdigt att köras.

I en bördig dal ligger en stor kultplats. Förut bodde ett rikt folk där som dyrkade en gud som hade tre skepnader. Något fruktansvärt hände och folket spred sig. Nu har det bildats tre fraktioner, som alla dyrkar en aspekt av guden och anser att de andra två är hädiska. Alla bor mindre än en dagsresa från kultplatsen, och är dödliga fiender. Förstås har de skatter. När rollpersonerna kommer dit har en utbrytargrupp samlats. De försöker öppna en gång i kultplatsen och väcka den sjuka urguden Urgut (som förstås också har skatter).

Nu kommer spelarna in och det är dags för ROCK. Problemet är bara att de omöjligtvis kan tröska ned tre byar plus en eventuell urgud. Så hur gör de? Skapar de en allians? spelar de ut byarna mot varandra? Väljer de sida?

I värsta fall, säg åt dem att sluta vara rövar. Om ni är fem personer och du kör deras grej i fyra veckor, då är det bara vanlig jävla hyfs att de kör din grej den femte veckan.

MrG

Swashbuckler
Ge det tid, många behöver min/maxa en del innan de tröttnar och vill vidarutvecklas. Nu säger du inte om hur länge det här har pågott, men jag får känslan att ni inte spelat i massa år och det kan mycket väl komma med tiden.

Annars så såg jag rådet om att åka på konvent, det är ett praktiskt sätt att få in nya spelstilar då man får se och testa sånt på konvent. En ny spelare i gruppen kan också vara en lösning, får man med en person med mycket utspel eller inlevelse så smittar det lätt av sig. Men mest tror jag att du bara ska ge det lite tid, att byta spelstil tar lite tid för många.

-Gunnar (som diggar råden i tråden)

solvebring

Superhero
MrG said:
Ge det tid, många behöver min/maxa en del innan de tröttnar och vill vidarutvecklas. Nu säger du inte om hur länge det här har pågott, men jag får känslan att ni inte spelat i massa år och det kan mycket väl komma med tiden.

Annars så såg jag rådet om att åka på konvent, det är ett praktiskt sätt att få in nya spelstilar då man får se och testa sånt på konvent. En ny spelare i gruppen kan också vara en lösning, får man med en person med mycket utspel eller inlevelse så smittar det lätt av sig. Men mest tror jag att du bara ska ge det lite tid, att byta spelstil tar lite tid för många.

-Gunnar (som diggar råden i tråden)
Ja, det är sant. Jag känner kort sagt igen det här, både hos mig själv och andra jag spelat med - att man helt enkelt behöver spela en del innan man vidgar sina vyer.

Konventstrådet är förövrigt inte dåligt, dock har jag ingen egen erfarenhet av det. wilper har dock talat om att testa andra spel som är radikala och annorlunda mot det man är van. Det har jag däremot erfarenhet av och kan rekommendera. Ju fler spel man testar, som märkbart skiljer sig från varandra, desto större perspektiv på spelupplevelsen får man. Därigenom är det förövrigt enklare att förstå vad för slags spel och spelupplevelser man gillar och inte.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
När jag sitter och slö surfar och kommer in och ser "Engagera Spelare." så gör min hjärna om det till "Engagera Spider." och då tänker jag: lycka till.

Moradin

Veteran
Massa med bra förslag, kanske ska testa endel om jag går på LinCon.
Den gruppen jag spelar med nu är typ en yngre fortsättning på en av dom grupper jag spelade med när jag var yngre, den andra gruppen jag spelade med har spritts ut över sverige.

Jag är 10 år äldre än spelarna om inte mer, och dom har mest spelat mitt hatobjekt till spel DoD-91.

Sodivra

Champion
Gholam said:
Jag är 10 år äldre än spelarna om inte mer, och dom har mest spelat mitt hatobjekt till spel DoD-91.
Tror du att du kan få det spel du vill ha i den här gruppen?

Moradin

Veteran
Arvidos MC said:
Tror du att du kan få det spel du vill ha i den här gruppen?
Jag är inte med dom och spelar DoD-91, kommer inte ihåg när jag spelade det sist och jag vill inte komma ihåg.

Men jag hoppas kunna vidga deras vyer genom att spela något annat med dom.