Han är inne på riktigt bra grejer här som jag sannerligen nickar gillande och instämmande åt.
I övrigt tycker jag att ni är inne på en bra grej här med bakgrunder och hooks.
Min erfarenhet säger mig ett många spelare helt enkelt inte kommer att bry sig ett skit om de där raderna på formuläret avsedda för detta. Än mindre om SL tjatar om det.
Jag tror att det kan bli kreativ förstoppning på det viset. Det är förövrigt inte alla som kan få till det där på egen hand, genom ord på papper. Många spelare har svarat mig: "Asch, nej, jag kommer inte på något bra." - trots att man försöker ge några guidelines.
Så snacka och pitcha idéer istället! Ta en stund innan ni börjar spela, eller mellan speltillfällena, sätt er ned, dra fram lite kaffe, te, saft eller whatever och snacka fritt, löst. Låt spelarna ta kommandot. Spelledaren får gärna lyssna mer än hon pratar, ställa frågor och ta anteckningar på det som beslutas.
Kort sagt, det är oftare mycket enklare att snacka om sådant, öppet och lätt utan krav. Låt det bli en gruppsysselsättning. Låt det kännas lekfullt och gärna spännande. Uppmuntra deras idéer, som
Han säger. Skjut in ett litet "Ja, det låter bra, fortsätt!", "Coolt!", "Ja, och...", "Ja, men..." mellan varven - visa att du lyssnar och gillar deras bidrag.
Återigen, ställ frågor och anteckna, håll igång samtalet och låt folk snacka, men låt främst spelarna sköta snackbiten.
Nu för tiden bestämmer jag aldrig vart rollpersonerna kommer ifrån, hur de känner varandra, kräver bakgrundshistorier på formulären osv. Istället låter jag en del av den första (ibland
de första - eller när det behövs) spelsessionen gå åt till just sådant snack. "Hur känner ni varandra? Hur kom ni hit? Vad är ni ute efter? Vad har ni för mål - vilka mål är personliga, vilka har ni gemensamt?" Osv.
Det finns förövrigt massor av bra podcasts där ute. Nu är jag själv rätt så ny på den biten, men jag kan hur som haver rekommendera
Narrative Control som jag lyssnat igenom ett tiotal avsnitt av. De brukar ta upp lite som handlar om just gruppsnack, att låta spelarna sjunga ut, att pitcha tillsammans osv.