Nekromanti Engel + True20 = ?

Krille

Super Moderator
Som jag sade nedanför så funderar jag på att köra Engel med True20-reglerna. Det finns egentligen bara två klurigheter som jag funderar på.

Den ena är engel-klasserna. I Engel så är det en klass per orden och alla har sina avancemangstabeller. I True20 så finns det tre klasser, Adept, Expert och Warrior. Kampanjmiljön Caliphate Nights har en möjlig lösning: arketyper, som är ett smalare subset av färdigheter och feats inom respektive klass. Jag funderar på en liknande konstruktion, men det innebär att jag får knåpa ihop tre uppsättningar av varje orden, en arketyp per orden och klass.

Den andra är potestates, änglarnas specialsuperduperspecialförmågor. De är jefligt lika feats som de är, men frågan är om jag ska behålla dem som de är, eller om jag ska konvertera dem till powers. Det blir förmodligen mindre jobb om de får vara som de är, men å andra sidan så är powers-mekanismen klart trevlig, men å tredje sidan så är powers-mekanismen aningen låst kring adepts.

Kommentarer och/eller förslag?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har funderat lite på det här sen i går kväll och kikat lite i Engel och kikat lite i True20 och... efter att jag skrivit en hel jädra radda här och kikat ännu mer i böckerna så är jag tillslut på det klara med att Potestates borde fungera som Powers.

Anledningar? Hit points-kostnaden i vanliga spelet reflekteras helt okej av systemet med Fatigue tycker jag - effekterna blir lite allvarligare nästan men det är nära nog för att funka fin-fint.

Beroende på hur man väljer klasser kommer man vara olika skicklig i sina Potestates; i Engel får man ju spendera skill points på dem och välja på så sätt hur bra man vill vara - här är det istället antalet Adept-levlar som säger sitt.

Frågan är mer om man ska göra Signum, Sigil och Scriptura till varsin Power eller om man ska konvertera förmåga för förmåga (vilket i alla fall måste göras). I Engel får ju alla av en ordern samma förmågor och det borde man ju med hänsyn till backstoryn behålla egentligen.

Jag är nog av den åsikten att det räcker med att knyta varje ordern/arketyp till en av de tre rollerna; man har gott om tid att multiklassa sig iväg sedan så man är ju absolut inte inmålad i ett hörn.

Nåt man kan göra för att balansera upp lite mellan de som kör många Adept-levels och de som inte gör det är väl att skapa en background kallad Engel som alla då är av, där Favoured Feats är Potestates helt enkelt; alla får räkna alla sina levlar som Adept-levlar. Det kommer lägga kunnandet mycket närmare varandra om man ser något värde i det. De som är Adepter på level 1 och får +3 i Power Rank kommer ju alltid vara lite kraftfullare på området dock.

Hu... jag vet inte om jag kommit fram till nåt vettigt eller inte men nu har du nåt att stångas med och gnälla på i alla fall! :gremwink: