Nekromanti Engels regler?

G

Guest

Guest
Jag läste en recension av rollspelet Engel på http://www.rpg.net innan och fick mig en massa engelska speltermsord jag inte riktigt förstod... Det skulle vara något med att Engel bygger på två olika spelsystem. Dels d20 och sedan något annat OTH eller OTC eller något sådant... jag kommer inte riktigt ihåg... Men till saken då så undrar jag om någon som spelar Engel kan ge en liten förklaring till hur reglerna är... För i recensionen så blev reglerna ganska dissade... Den tyska spelet skulle visst ha med tarot kort i sina regler på något sätt... kunde ju vara ganska häftigt... men men...

OBS! ingen jättemaffig d20 disskution nu. Tack!

Krille

Lord
  • OGL säger i princip att allting som definieras som OGC får användas fritt av vem som helst, under förutsättningen att licensen också följer med, men man får inte nämna skyddade varumärken. I övrigt får du göra nästan vad du vill.
  • d20-licensen säger att man får sätta den så kallade d20-logotypen på spelet, och att man därigenom säger att ens spel är kompatibelt med Dungeons&Dragons. Restriktionerna är bland annat att man måste ha minst 5% OGC i sitt spel, man får inte visa nakna tuttar, och man får inte ha med regler för att göra rollpersoner eller förbättra dem. Istället så ska man hänvisa till D&D Player's Handbook.

G

Guest

Guest
http://www.engel-net.com/ kan man ju gå in och titta lite på om man kan tyska... Det är den officiella sidan för det tyska utgåvan och det borde väl stå lite av reglerna där... Tyvärr sträcker sig min tyska in mycket längre än frasen

" habt sie kartoffel in das lederhosen "

Som förmodligen är felstavat... men men...

Men de använder d20-reglerna (huvudsakligen av marknadsmässiga skäl: 80% av alla spel i USA är d20, och att slänga in ett som bygger på tarotkort vore att marknasmässigt skjuta sig i foten)
De hade en liten disskution om white wolf kanske skulle släppa de reglerna som ett senare kompliment till grundboken... Men jag vet inte... Det är väl så att det vill se hur det går med grundboken till att börja med...