Nekromanti ENKÄT: Vad spelar vi? (Oktober till december 2016)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Dags för detta kvartals enkät om vad vi spelar. Den finns här:

https://goo.gl/forms/a9VwwxHcA6TKWQBX2

Här är länken till resultatet:

https://docs.google.com/forms/d/e/1...qYeNDzQsCDbljKmOKTixdvxfBcaLR3Q/viewanalytics

Detta är ett formulär som är en del av en pågående undersökning för att ta reda på vilka rollspel som användarna på rollspel.nu spelar. Andra rollspelare är självklart välkomna att svara också.

Kom ihåg att detta är en informell undersökning, och att den inte är statistiskt signifikant på nått sätt.

OBS (1)! Om ditt spel inte finns med i listan är det inte för att vi valt att inte ha med det. Det är helt enkelt så att det finns väldigt många olika spel, och vi kan ha missat något. Skriv in det längst ner!

OBS (2)! Jag har slagit ihop några spel som tidigare hade fler versioner för att göra det enklare för mig att sammanställa, och för oss att utläsa svaren. Främst gäller detta Mutant År Noll, som många spelar och som har två boxar som utbyggnad. Förra undersökningen var de olika alternativ, vilket jag känner blev missvisande, eftersom man rimligtvis spelar Mutant År Noll om man spelar Genlab Alpha. Om ni vill skriva in vilken version av ett spel ni spelar så skriv det under "Spel som inte finns i listan" eller "Har du spelat ännu fler rollspel".

OBS (3)! Vissa spel har alla versioner i samma svar, vissa har det inte. Det är ingen vetenskap bakom detta, jag har mest gått på känsla. Att WFRP 1 och 2 har olika rader är för mitt eget personliga intresse!

OBS (4)! Om du INTE spelat spel, eller om du spelat ett eget spel så finns de alternativen högst upp i listan, för enkelhetens skull.

OBS (5)! Jag har en ganska vid definition av vad ett rollspel är. Alltså har jag lagt till några figurspel med rollspelsinslag, t.ex. Mordheim och Dungeon Saga.

OBS (6)! Nästa gång kommer alla spel som har 0 spelare i två undersökningar i rad att tas bort. Detta för att förenkla och korta ner listan. Man kan alltid skriva in dem igen om det visar sig att man spelat något som fallit bort.

Resultatet av förra undersökningen hittar du här:

https://www.rollspel.nu/threads/62632 Då fick vi 111 svar. /Magnus

clarence redd

FrostByte Books
Trevligt : ) Eftersom M-SPACE kom ut under perioden så la jag till det. Jag adderade även Mythras, men jag vet inte om du vill slå ihop det med RQ6 eller om det ska vara separat?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
clarence redd;n214525 said:
Trevligt : ) Eftersom M-SPACE kom ut under perioden så la jag till det. Jag adderade även Mythras, men jag vet inte om du vill slå ihop det med RQ6 eller om det ska vara separat?
Har ingen koll på Mythras? Är det ett tillägg till RQ? Behöver man RQ för att spela det?

/M

Bolongo

Herr Doktor
Magnus Seter;n214549 said:
Har ingen koll på Mythras? Är det ett tillägg till RQ? Behöver man RQ för att spela det?

/M
Mythras är identiskt med RQ6, namnbytet beror på förlust av licensen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DanielSchenström;n214622 said:
Det enda jag saknade i listan var TORG som är en av de två spel som körs mest i mitt gäng just nu.
Skulle inte TORG komma i ny version snart eller nyss?

/M

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vettetusan om jag inte glömt något i mitt svar nu. Kände på mig att det skulle bli så när jag behövde svara för ett kvartal... får börja föra anteckningar kanske. ^^

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Delredovisning av topp fem!
RollspelProcent
Hemmabygge av mig eller min SL24.56%
Dungeons & Dragons 524.56%
Hjältarnas tid17.54%
Symbaroum17.54%
Coriolis - mörkret mellan stjärnorna15.79%

DanielSchenström

Swashbuckler
Magnus Seter;n214627 said:
Skulle inte TORG komma i ny version snart eller nyss?

/M
Stämmer, det kommer från Ulisses Spiele och de har hittills släppt två poster som förklarar skillnader i hur tärningarna kommer fungera och hur blandandet av olika verkligheter fungerar. Jag antar att det blir en Kickstarter nån gång i mitten av nästa år.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Uppdatering!

82 svar.

Topp 10:
RollspelProcent
Hemmabygge av mig eller min SL29.82%
Dungeons & Dragons 528.07%
Mutant År Noll (Grund, Genlab Alpha, Maskinarium)24.56%
Hjältarnas tid21.05%
Coriolis - mörkret mellan stjärnorna19.30%
Symbaroum19.30%
Eon IV17.54%
Fantasy!10.53%
Call of Cthulhu (1 till 6)8.77%
Star Wars D68.77%

luddwig

Lawful evil
Mer än 100 %? Magnus, har du räknat på något konstigt sätt?

luddwig

Lawful evil
Bolongo;n215471 said:
En person kan spela mer än ett spel...
Absolut, och jag inser nu att Magnus räknat på hur många forumiter som spelar ett visst rollspel. Utgångspunkten för undersökningen är dock att "ta reda på vilka rollspel som användarna på rollspel.nu spelar". Jag tolkade det såhär: Hur stor andel av forumiternas rollspelande står ett visst spel för? Med den utgångspunkten borde procentberäkningen gå mot antalet lämnade svarsalternativ, inte mot antalet svarande personer, och totalen borde bli 100 %.

Bolongo

Herr Doktor
luddwig;n215473 said:
Jag tolkade det såhär: Hur stor andel av forumiternas rollspelande står ett visst spel för?
Okej... Själv föll det mig aldrig in att tolka det så. Men det är ju en siffra som också kunde vara intressant.

Nu förutsätter din beräkningsprincip att alla som spelar mer än ett spel fördelar sin tid exakt lika mellan sina olika spel, vilket antagligen är en förenkling, men en nödvändig sådan - att be folk bedöma sin tidsåtgång skulle nog vara en dålig idé.

luddwig

Lawful evil
Bolongo;n215543 said:
...att be folk bedöma sin tidsåtgång skulle nog vara en dålig idé.
Det där låter som något för advanced-nivån. Själv är jag nöjd med basic.