Jag håller på och planerar en superhjältekampanj just nu. Grejen är den att jag känner att superhjältande i hög grad behöver anpassas efter gruppens önskemål och behov - och det är lögn och förbannad dikt att lyckas få ur mina spelare någonting i den vägen. Inte lika omöjligt som att få dem att engagera sig och skriva saker om sina rollpersoner eller alls tänka på rollspel då vi inte spelar, men that's beside the point.
Jag hade tänkt mig ett enkelt formulär där de får rangordna ett antal element utifrån vad de vill ha med i kampanjen. Liknande tänk kan naturligtvis gälla för andra spel också, men nu är det superhjältande som gäller.
Nå, jag har försökt spalta upp möjliga element. I vissa kategorier blir det mer kryssande och kanske mindre prioriterande, men... Jaja:
Kategori 1 - vem driver mötet?
[ ] Spelardrivna möten (mötena handlar mycket om spelarnas karaktärer och dessas planer etc)
[ ] Spelledaren skapar äventyr som rollpersonerna ska ta sig igenom.
Kategori 2 - genre
[ ] Action
[ ] Storskalig förstörelse
[ ] Humor
[ ] Relationsdrama
[ ] Intriger
[ ] Möten med intressanta SLP:er
Kategori 3 - serietidningstyp
[ ] Golden Age (Stålmannen etc, ganska simpla stories och svartvit moral - hjältiga hjältar och skurkiga skurkar)
[ ] Silver Age (mycket som ovan, men med lite mer utvecklade personligheter, personliga problem och bakgrunder för hjältar. Ex: Spindelmannen)
[ ] Iron Age (extrem svartsyn, hjältar med enorma personliga problem, mycket psykologi. Ex: Watchmen, Animal Man, Doom Patrol)
[ ] Widescreen Age (storskalig förstörelse kombinerat med hjältar med komplexa personligheter, visar effekter av hjältars framfart etc. Ex: The Authority, The Ultimates)
Jag funderar på om jag ska ha något om "spelstil" också, typ Problemlösning, Inlevelse, Utlevelse, Samberättande, Spelighet etc. Vad tycker ni?
Jag hade tänkt mig ett enkelt formulär där de får rangordna ett antal element utifrån vad de vill ha med i kampanjen. Liknande tänk kan naturligtvis gälla för andra spel också, men nu är det superhjältande som gäller.
Nå, jag har försökt spalta upp möjliga element. I vissa kategorier blir det mer kryssande och kanske mindre prioriterande, men... Jaja:
Kategori 1 - vem driver mötet?
[ ] Spelardrivna möten (mötena handlar mycket om spelarnas karaktärer och dessas planer etc)
[ ] Spelledaren skapar äventyr som rollpersonerna ska ta sig igenom.
Kategori 2 - genre
[ ] Action
[ ] Storskalig förstörelse
[ ] Humor
[ ] Relationsdrama
[ ] Intriger
[ ] Möten med intressanta SLP:er
Kategori 3 - serietidningstyp
[ ] Golden Age (Stålmannen etc, ganska simpla stories och svartvit moral - hjältiga hjältar och skurkiga skurkar)
[ ] Silver Age (mycket som ovan, men med lite mer utvecklade personligheter, personliga problem och bakgrunder för hjältar. Ex: Spindelmannen)
[ ] Iron Age (extrem svartsyn, hjältar med enorma personliga problem, mycket psykologi. Ex: Watchmen, Animal Man, Doom Patrol)
[ ] Widescreen Age (storskalig förstörelse kombinerat med hjältar med komplexa personligheter, visar effekter av hjältars framfart etc. Ex: The Authority, The Ultimates)
Jag funderar på om jag ska ha något om "spelstil" också, typ Problemlösning, Inlevelse, Utlevelse, Samberättande, Spelighet etc. Vad tycker ni?