Nekromanti Enkätundersökning om attityder till föräldraskap

RasmusL

Champion
krank said:
Ond bråd död said:
Ja men stackars dem som blev exkluderade då. :gremsuck:
Sums poäng (tror jag) är att man inte kan ta hänsyn till varenda avvikelse bara för att vara ängsligt pk. Är man minoritet kan man räkna med att inte få samma utrymme i alla lägen.
"Ängligt PK", lol. Du inser att det inte går att ta ditt resonemang på allvar fullt ut när du använder sådana nonsensuttryck va?

Alltså, min huvudpoäng var: Exkluderar man respondenter så bör man göra det på ett medvetet sätt och då sedan även ta med det i beräkningen när man drar sina slutsatser.

Om en forskning till exempel handlar om hur folk ser på föräldraskap, och man exkluderar homosexuella, så kan man egentligen inte dra generella slutsatser om hur "folk" ser på föräldraskap, utan bara om hur icke homosexuella ser på föräldraskap.

Med andra ord: Det är inte alltid dåligt att exkludera, men det är dåligt att vara exkluderande genom att vara slarvig.
Men du kan ju i princip aldrig dra slutsatser om "folk". Att använda internetforum är redan där en extrem begränsning av urvalsgruppen, att använda text en annan, osv. Visst är det dumt att exkludera "av misstag" men det är all teori på ämnet överens kring och förhoppningsvis kan man anta att personer som utformar enkätstudier på doktorandnivå har fått åtminstone den allra mest grundläggande kunskapen till handa. Jag håller med dig men jag förstår samtidigt inte vad det är som diskuteras, det är väl ingen som påstår att vatten är torrt?

Caligo

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Jag ställer frågan igen, hur tänker du dig att det hjälper enkäten syfte att utröna hur folk resonerar kring relationer genom att leda dem i en riktning?
Återigen... undersökningen används ju för att svara på en frågeställning. I detta fallet kanske man vill utröna hur människor tänker om manligt och kvinnligt med hänseende till föräldraskap. Då tar man ju fram frågor som har med detta att göra - inget annat. Man måste naturligtvis även begränsa sig med ett visst antal frågor eller så riskerar resultatet att bli svårt att tyda.

Visst, frågorna som ställs kan säkert ses som provokativa - de handlar ju ofta om (dina) attityder till barn och föräldraskap ut ett rätt traditionellt perspektiv - men det är säkert meningen! Att ta reda på dina åsikter om exempelvis homoäktenskap är nog inte denna undersöknings agenda.

Så nej, jag tycker inte man "leds" i en viss riktning. De kanske inte ställer frågorna som du vill svara på men de som gör undersökningen kanske inte tycker att de har behov av dem för att få svar på sin fråga.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Sum Caligini said:
Återigen... undersökningen används ju för att svara på en frågeställning. I detta fallet kanske man vill utröna hur människor tänker om manligt och kvinnligt med hänseende till föräldraskap. Då tar man ju fram frågor som har med detta att göra - inget annat. Man måste naturligtvis även begränsa sig med ett visst antal frågor eller så riskerar resultatet att bli svårt att tyda.
Tja, det kan jag inte direkt motsäga.