Nekromanti Enkel monster advancement?

Archer

Swashbuckler
Någon som har ett förslag på hur man smidigt fixar monster advancement? Att sitta och göra de beräkningar som den normala metoden kräver under spel är för långsamt.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag brukar "fuska" och slänga in ett annat monster i förklädnad - om jag till exempel snabbt behöver en svårare orch använder jag stats för en ogre eller bugbear i stället (naturligtvis utan att berätta det för spelarna). Funkar bra om man inte har tid att förbereda.

-JPS- är inte riktigt säker på vad du menar med monster advancement

Archer

Swashbuckler
Menar just hur man räknar upp ett monster till nästa HD/Lvl, och undrar om det inte finns något bättre alternativ som går snabbt.

Troberg

Sinister eater
Ful men effektiv lösning

Slå dina slag dolt och gör rimliga skattning efter hand. Då kan man dessutom justera slag som man misstänker befinner sig i gränszonen åt det håll man tycker spelet behöver. Fungerar snabbt utan att bryta rytmen/stämningen i spelet.

Det ger också en viss slumpmässighet som gör det svårare för statistikspelarna att analysera sönder spelet. Det finns annars alltid någon som ska fundera och analysera i tio minuter på vad som är det smartaste att göra (vilket hans karaktär har en sekund på sig att bestämma).

Nyckelordet är ROLEplaying, inte RULEplaying.

Dessutom funkar min metod också efter reglerna, eftersom första regeln är att spelledaren har alltid rätt./images/icons/kiss.gif

/Troberg

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det bästa svaret är väl: gör det alltid i förväg. Eller gör några färdiga monster som redan är uppgraderade enligt reglerna.

Jag skulle nog ogärna sitta och göra den typen av administration under själva spelet.

Fast det är klart, även om man sitter i förväg skulle det inte skada med en uppsnabbning av proceduren. Ett bra program, kanske... /images/icons/thinks.gif

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Master Tools skulle visst innehålla möjligheter att snabbt slänga fram monster med fler HD och/eller klasslevlar, men frågan är om det kommer med i den tumme som det verkar bli.

Clas

Veteran
James Buck's NPC generator är den jag gillar bäst. Den finns på http://www.aarg.net/%7Eminam/npc.cgi både online och offline.
Jag använde den vid ett tillfälle för att slå ut ett troll.
Spelarna trodde det var ett vanligt troll och skulle stila lite genom att slå ihjäl trollet med ett parasoll de råkat hitta.
De visste inte att Har Ward, som trollet hette var 18 gradens barbar och 5 gradens krigare.

Det var lilla julafton för spelledaren./images/icons/smile.gif

Och visst, de har spelat samma figurer sedan -85 ungefär så de var båda tjugonde gradens vid det tillfället./images/icons/laugh.gif

Clas