Nekromanti Enkelt Rollspel

WAB

Veteran
Hej.

Funderar på att starta ett rollspel med ett par vänner. Då gruppen har en viss ovana vid rollspel som inte styrs via mus och tangentbord så vill jag starta med ett spel som har ett enkelt regelvärk. Finns det några tips?

En av mina vänner skulle inte ha något emot om spelet skulle likna Lone Wolf...

solvebring

Superhero
Jag har ingen större koll på Lone Wolf (vilken av alla möjliga sådana man än nu syftar på), men det första jag tänker på när jag tänker "Enkelt Rollspel" är det tämligen nya Fantasy! från SagaGames (som har eget forum här på forumet), om man nu skulle kunna tänka sig att spela just fantasy.

Fantasy! är lagomt tjockt, lättläst, systemet är enkelt men effektivt och man får mycket frihet vad gäller värld och detaljer. Det är mycket vad man gör det till, men står på en stabil, lättillgänglig stomme.

/solvebring som helt enkelt rekommenderar Fantasy! som ett nybörjarvänligt, bra spel. Och tja, Evolutionens Barn och Null State (Urverk Speldesign) borde nog också rekommenderas – har dock ingen faktiskt spelarerfarenhet där.

Organ

Out of time, out of mind
Köp Fantasy! från Saga Games. Det är billigt, komplett och prisvärt.

Eller så seglar du in på www.sagagames.com och laddar ner något av de två gratissystem, Saga och Parallell Worlds, som finns där.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
WAB said:
Hej.

Funderar på att starta ett rollspel med ett par vänner. Då gruppen har en viss ovana vid rollspel som inte styrs via mus och tangentbord så vill jag starta med ett spel som har ett enkelt regelvärk. Finns det några tips?

Om någon vill ha ett enkelt rollspel som liknar Lone Wolf känns det naturligt att rekommendera det enkla Lone Wolf-rollspelet. Det har i princip exakt samma regler som soloäventyren.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
WAB said:
Hej.

Vågar jag anta att du, som funderar på detta, ändå har åtminstone lite erfarenhet? Då tänker jag vara så fräck att jag rekommenderar mitt eget Null State. Det är visserligen inte så likt Lone Wolf, istället spelar man agenter i en nutid med scifi-inslag som jobbar för att rädda världen.

Regelsystemet är enkelt, råden till spelare och spelledare tydliga, det finns steg-för-steganvisningar för förberedelserna, och det går utmärkt att spela på kort tid och med nybörjare. Jag har med god effekt spellett Null State på konvent och även i andra sammanhang, och det har funkat bra både med gamla "rollspelsrävar" och sådana som aldrig spelat rollspel alls förut.

Dessutom kan det laddas ner gratis som PDF om man vill läsa innan man köper. Enklaste sättet att köpa är nog annars att skicka mig ett PM här på rollspel.nu med sin adress så får man mitt kontonummer och kan sätta in pengar utan mellanhänder. Kostnaden är vad du känner att det är värt, dock minst 62 spänn vilket täcker tryck+frakt.

//Krank, skamlös reklam

RasmusL

Champion
WAB said:
Hej.

Hej och välkommen.

Jag har en hel radda med lysande förslag men först vill jag be om lite förtydliganden kring vilken del av spelet du vill ska vara "enkel":

Vilken del av att spela rollspel, det vill säga att gemensamt berätta historier kring ett system av regler (det är en definition som tjänar syftet just nu), skulle du säga att ni har svårast med? Är det att lära sig och förstå ett regelsystem eller är det att väva historier ur fantasin?

Det finns nämligen en ohygglig massa rollspel med olika inriktningar och de ger spelarna och spelledaren olika begränsningar att jobba med och kring. Förenklat kan man säga, så länge vi pratar om bra rollspel, att mer omfattande regelsystem gör att man som spelare och spelledare inte behöver improvisera lika mycket. I ena ändan har vi spel som Dungeons & Dragons 3.5, Eon och Drakar & Demoner som har regler för det mesta (alltså är en stor del av utmaningen att förstå och arbeta med reglerna) och i motsatt riktning hittar vi spel som exempelvis Fantasy! som nämnts ovan där reglerna är väldigt enkla men således ställer krav på att spelare och spelledare kan improvisera fram relger för situationer som inte täcks av regelverket.

Spelen nämnda ovan har alla förskrivna scenarion och äventyr som finns att köpa eller ladda ner och jag rekommenderar varmt att börja med ett riktigt bra äventyr (fråga här på forumet så kan du nog få en hel del bra tips!), att som första lir försöka skriva ett eget är problematisk och det finns så enormt mycket skrivet att det inte är någon risk att ni "förbrukar" material ni skulle vilja ha ospelat i framtiden.

Exemplena ovan är alla ganska traditionella rollspel med tydiga roller för spelare och spelledare. Sedan har vi även samberättande och story games och även om jag inte tror att det här är vad du tror att ni letar efter så vill jag ge dig en kort introduktion.
Det här är spel där alla deltagare i högre eller lägre grad tar rollen som spelledare och hjälps åt att skapa en historia tillsammans. Vi har exempel som Fiasco som på 2-3 timmar skapar filmiska och småskaligt kaotiska historier i stil med Fargo, A Simple Plan eller Blood Simple. Här slås knappt några tärningar och fokus ligger inte på att spelarna tillsammans ska övervinna "spelet", "äventyret" eller "spelledaren", här skapar vi konflikter mellan varandra för att driva fram en häftig historia! Den här typen av spel har ofta (men inte alltid!) väldigt "enkla" regelsystem och utmaningen ligger främst i att på ett kreativt sätt samarbeta för att skapa drama. Färdigskrivna äventyr används sällan och hemmar som regel spelstilen, storheten ligger i det gemensamma skapandet. Spel av den här skolan är väldigt billiga (köper du en PDF kommer du undan på $5-15 i de flesta fall, fysisk produkt för kanske $20-25) och några exempel som kan vara kul att börja med är:

While the World Ends (snacka med wilper här på forumet som skrivit det!)
Fiasco
Zombie Cinema (men se till att fråga på forumet innan du spelar det, ett par saker ärunderförstådda i reglerna som kan vara bra att få förtydligade)
Apocalypse World (drar mer åt det "traditionella" hållet, är enormt hyllat och innehåller många visdomsord som alla rollspelare bör ta del av!)
...med flera!

Har du några frågor rörande ovanstående så finns jag här :gremsmile:

WAB

Veteran
Personligen så har jag spelat en hel del rollspel. Drakar och Demoner, D&D 3.5 & 4.0. Skuggornas mästare, Eon, En Garde osv...

Själv har jag inte så mycket emot att rulla tärning och tillbringa timmar med att skapa och utveckla karaktärer. Men mina vänner vill till och börja med försöka med något där det är enkelt att skapa en karaktär och att regeler är enkla att förstå och att det går snabbt att spela.

Målsättningen för mig är väl att introducera mina vänner till rollspel för att sedan gå vidare till något mer avancerat i framtiden. Det jag har läst om Fantasy! verkar lovande som startpunkt, men ska forska lite mer om alla dessa andra förslag jag fått.

anth

Vetefan
Precis som Grugeh rekommenderar jag Lone Wolf - det är något av det enklaste och mest minimalistiska spelen som finns att köpa.

Genomgång av de olika böckerna:

Lone Wolf Multiplayer Gamebook
Grundboken som förklarar reglerna
Beskriver en Kai-munk, level 5-10 (precis som i de första soloböckerna).

Heroes of Magnamund
Beskriver ytterligare ett par dussin olika klasser
Ett måste om du inte tror att alla i din grupp vill spela kai-munkar

Book of the Magnakai
Beskriver level 11-20 för samtliga klasser
Kanske inte det första man köper, men prisvärd

Magnamund Bestiary
Monsterboken
Grundboken innehåller ett par monster, men de tröttnar man snart på

Sommerlund
Beskriver Lone Wolf-världen

Sedan finns det lite äventyr som "Terror of the Darklords" och "Corruption of Ikaya"

Tips: om ni är en stor grupp börja på level 1 istället för level 5.
Att man börjar på level 5 är för att det är tänkt för soloäventyr och man därför måste ha lite mer skills för att överleva.

Vimes

Sillkung
Jag tror en relevant fråga är vad det är för typ av rollspel ni vill spela. Alltså, skit i regelmekanik och sånt. Utan, vad är det ni vill GÖRA? Röja i grottor, banka in skallen på orcher och ta deras skatter? Ha gunfghts mot kriminella cybergäng i Hong Kong 2050 (och sedan ta deras skatter/droger/gear)? Lösa kluriga mysterier? Bli jagade av otäcka monster? Hålla på med hovintriger på främmande planeter? Kanske, äventyra?

Vad vill du göra? Och vad tror du dina polare vill göra?

Bassejr

Hero
Hej!
Vill välkomna dig till forumet, och ge samma tips som alla andra. Fantasy! osg från Sagagames. Spelet kommer med ett bra, välskrivet äventyr, och det fins mycket nedladningsbart material på SagaGames hemsida. Det är enkelt att bygga karaktärer, och strid och alla vanliga handlingar är enkla att förstå sig på. Om du vill ha ett enkelt fantasy spel är det defenitivt Fantasy! du vill ha.

Annars, om du vill ha något till och med enklare, så tror jag att det fortfarande går att få tag på Nyckelringsrollspelet, som är så löjligt simpelt (men fortfarande välbalanserat) att vem som helst kan förstå sig på det. Har rollspelat det med ett par idrottsnördar på en lunchrast, Människor som annars tycker att alla rollspelare är svettiga 50+ gubbar som sitter i en källare och ägnar dagar utan mat, sömn, eller solsken åt att bygga ihop äventyr om att våldta enhörningar. (no kidding, det är vad dom sa. Nyckelringsrollspelet vände dock deras uppfattning.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bassejr said:
bygga ihop äventyr om att våldta enhörningar. (no kidding, det är vad dom sa. Nyckelringsrollspelet vände dock deras uppfattning.)
...jag undrar vad de haft för upplevelser som skapat dessa fördomar...

God45

#PrayersForBahakan
Välkommen :gremsmile: Här kommer en lista med förslag och länkar till rollspel.

Labyrinth lord är en retro clon av gammla d&d, världens första rollspel, och så det är mer eller mindre en gratis version av D&D. Det är Sword och sorcery fantasty där spelaran är äventyrare som är ute efter äventyr, pengar, bekämpa ondskan eller andra äventyrliga saker:
http://goblinoidgames.com/labyrinthlord.html

Mutant future är ett postapokalyptiskt spel ala Fallout och är en retro clon av Gamma world från 70-talet. Du kan spela en muteras blomma med en raketkastare!

http://goblinoidgames.com/mutantfuture.html

Lamentations of the flame princess är mer eller mindre dödsmetal versionen av d&d. Det dinns gratis längst ner till höger på den här sidan:

http://www.lotfp.com/RPG/products/lotfp-weird-fantasy-role-playing

Oh, och jag rekomenderar också Kranks Null state :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
WAB said:
Men mina vänner vill till och börja med försöka med något där det är enkelt att skapa en karaktär och att regeler är enkla att förstå och att det går snabbt att spela.
World of Dungeon..

Rulla några T6:or --> Välj klass --> Välj skills --> Överlev!

Och glöm inte att köpa en fackelbärare. Kostar ju bara 2 silver och det är troligen mer ekonomiskt att köpa på sig en sådan än en fackla.

Rickard

Urverk speldesign
Tjenare!

Jag har skrivit ett rollspel som låter perfekt för dig. Det går att spela direkt helt utan förberedelser medan du läser reglerna och en spelomgång tar ungefär 1-1,5 timmar. Det är endast 2,5 sidor regler och jag har spelat med en hel del nybörjare och de har gillat spelet. Det är faktiskt det enda spel som jag har känt att jag har velat spela med nybörjare.

Världen är ett alternativt 1930-tal och ni spelar individer i stil med Indiana Jones, Lara Croft och liknande. Spelet innehåller tre kartor, tolv karaktärer och inriktar sig på action och kreativt beskrivande.

/Han som skickar en länk till spelets hemsida och kan ta mer information via det PM:et

WAB

Veteran
Tack för alla underbara svar.

Nu har det blivit Fantasy! som start då mina vänner kände för att lira i en fantasymiljö. Kampanjen håller på att sättas ihop.

hepp!