WAB said:
Hej.
Funderar på att starta ett rollspel med ett par vänner. Då gruppen har en viss ovana vid rollspel som inte styrs via mus och tangentbord så vill jag starta med ett spel som har ett enkelt regelvärk. Finns det några tips?
En av mina vänner skulle inte ha något emot om spelet skulle likna Lone Wolf...
Hej och välkommen.
Jag har en hel radda med lysande förslag men först vill jag be om lite förtydliganden kring vilken del av spelet du vill ska vara "enkel":
Vilken del av att spela rollspel, det vill säga att gemensamt berätta historier kring ett system av regler (det är en definition som tjänar syftet just nu), skulle du säga att ni har svårast med? Är det att lära sig och förstå ett regelsystem eller är det att väva historier ur fantasin?
Det finns nämligen en ohygglig massa rollspel med olika inriktningar och de ger spelarna och spelledaren olika begränsningar att jobba med och kring. Förenklat kan man säga, så länge vi pratar om bra rollspel, att mer omfattande regelsystem gör att man som spelare och spelledare inte behöver improvisera lika mycket. I ena ändan har vi spel som Dungeons & Dragons 3.5, Eon och Drakar & Demoner som har regler för det mesta (alltså är en stor del av utmaningen att förstå och arbeta med reglerna) och i motsatt riktning hittar vi spel som exempelvis Fantasy! som nämnts ovan där reglerna är väldigt enkla men således ställer krav på att spelare och spelledare kan improvisera fram relger för situationer som inte täcks av regelverket.
Spelen nämnda ovan har alla förskrivna scenarion och äventyr som finns att köpa eller ladda ner och jag rekommenderar varmt att börja med ett riktigt bra äventyr (fråga här på forumet så kan du nog få en hel del bra tips!), att som första lir försöka skriva ett eget är problematisk och det finns så enormt mycket skrivet att det inte är någon risk att ni "förbrukar" material ni skulle vilja ha ospelat i framtiden.
Exemplena ovan är alla ganska traditionella rollspel med tydiga roller för spelare och spelledare. Sedan har vi även samberättande och story games och även om jag inte tror att det här är vad du
tror att ni letar efter så vill jag ge dig en kort introduktion.
Det här är spel där alla deltagare i högre eller lägre grad tar rollen som spelledare och hjälps åt att skapa en historia tillsammans. Vi har exempel som Fiasco som på 2-3 timmar skapar filmiska och småskaligt kaotiska historier i stil med
Fargo, A Simple Plan eller
Blood Simple. Här slås knappt några tärningar och fokus ligger inte på att spelarna tillsammans ska övervinna "spelet", "äventyret" eller "spelledaren", här skapar vi konflikter mellan varandra för att driva fram en häftig historia! Den här typen av spel har ofta (men inte alltid!) väldigt "enkla" regelsystem och utmaningen ligger främst i att på ett kreativt sätt samarbeta för att skapa drama. Färdigskrivna äventyr används sällan och hemmar som regel spelstilen, storheten ligger i det gemensamma skapandet. Spel av den här skolan är väldigt billiga (köper du en PDF kommer du undan på $5-15 i de flesta fall, fysisk produkt för kanske $20-25) och några exempel som kan vara kul att börja med är:
While the World Ends (snacka med wilper här på forumet som skrivit det!)
Fiasco
Zombie Cinema (men se till att fråga på forumet innan du spelar det, ett par saker ärunderförstådda i reglerna som kan vara bra att få förtydligade)
Apocalypse World (drar mer åt det "traditionella" hållet, är enormt hyllat och innehåller många visdomsord som alla rollspelare bör ta del av!)
...med flera!
Har du några frågor rörande ovanstående så finns jag här